«هیچ»؛ سهم بخش تعاون در اقتصاد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور + صوت
کد خبر: 4115047
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
لاهوتی بیان کرد:

«هیچ»؛ سهم بخش تعاون در اقتصاد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور + صوت

معاونت حقوقی و پارلمانی اتاق تعاون ایران گفت: متأسفانه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهمی برای حضور بخش تعاونی در اقتصاد در نظر نگرفته و این واقعاً جای تأسف دارد.

مهرداد بائوج لاهوتی

دولت سیزدهم، روز چهارشنبه، 21 دی ماه لایحه بودجه 1402 را تقدیم مجلس کرد. برخی کارشناسان بر این باورند که لایحه بودجه سال آینده به صورت انقباضی نوشته شده و سهم مالیات به صورت چشم‌گیر افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر فشار برروی بانک‌ها شدت یافته است. این کارشناسان معتقدند افزایش سهم درآمدهای مالیاتی با واقعیت‌های اقتصادی خیلی سازگاری نداشته و تا زمانی‌که تولید تقویت نشود، هرگونه افزایش مالیات به معنای فشار بر طبقات متوسط و ضعیف جامعه است.

مهرداد بائوج لاهوتی، معاونت حقوقی و پارلمانی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر ضرورت حذف تکالیف اضافه بر بانک‌ها در لایحه بودجه 1402 گفت: ما یک سری قوانین دائم داریم و یک سری قوانین یکساله. معمولاً تلاش بر این بوده و باید تلاش بر این باشد که لایحه بودجه قوانین دائمی را ملغی و بی‌اثر نسازد. به عنوان مثال در رابطه با بانک‌ها بعضی از قوانین دائمی وجود دارند و نباید بانک‌ها را مجبور کرد که برای یکسال رفتار و قوانین خود را تغییر دهند، به عبارت بهتر در لایحه بودجه تحمیل تکالیف اضافه به بانک‌ها نوعی بی‌اثر ساختن قوانین دائمی مرتبط با نظام بانکی است و این می‌تواند بانک‌ها را با مشکلاتی مواجه سازد.

تکالیف اضافه به بانک‌ها و تشدید مشکلات اقتصادی

وی افزود: در این شرایط سخت اقتصادی و مباحثی که وجود دارد اگر تکالیفی اضافه بر بانک‌ها تحمیل شود، دیگر بانک‌ها نمی‌توانند در حل مشکلات اقتصادی ایفای نقش کنند.

معاونت حقوقی و پارلمانی اتاق تعاون ایران به شیوه‌های درآمدی دولت که در لایحه بودجه 1402 پیش‌بینی شده اشاره کرد و در این رابطه گفت: یکی از راه‌های درآمدی دولت که برروی آن حساب باز کرده، مالیات‌‎ستانی است. در بودجه 1401 سهم مالیات از تأمین هزینه‌های دولت حدود 454 هزار میلیارد تومان بوده و این رقم برای بودجه سال 1402 به 700 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و به طور کلی جمع درآمدهای مالیاتی و گمرکی حدود 826 هزار میلیارد تومان است و چیزی حدود 48 درصد سهم این دو در بودجه سال آینده افزایش پیدا کرده است.

آیا درآمدهای مالیاتی دولت به طور کامل وصول خواهد شد؟

بائوج لاهوتی ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد دولت بتواند به راحتی 576 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی درآمد به دست آورد و از سوی دیگر دولت در سال جاری به صورت جدی وصول معوقات مالیاتی را پیگیری کرد و این کار را بسیار خوب و تحسین‌برانگیزی داد ولی تحقق 826 هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی و مالیاتی در این شرایط سخت و دشوار است.


بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به ضرورت تقویت تولید با هدف دریافت مالیات گفت: اگر دولت می‌خواهد درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده را به صورت کامل محقق کند باید تولید تقویت شود و چاره‌ای جز این ندارد. اگر تولید تقویت و تورم مهار نشود فشار مالیاتی بر مصرف‌کننده و خریدار افزایش پیدا خواهد کرد و تولیدکننده هیچ‌گاه زیربار پرداخت مالیات مضاعف نخواهد رفت و مالیات را از خریدار می‌ستاند و این به نفع اقتصاد و اقشار ضعیف نیست.

معاونت حقوقی و پارلمانی اتاق تعاون ایران ادامه داد: در جلسه‌ای که روز گذشته با اعضای کمیسیون تلفیق داشتیم پیشنهاد کردم یک کمیته تخصصی به منظور انجام بحث و بررسی پیرامون بندهای مالیاتی بودجه تشکیل شود و عدد درآمدهای مالیاتی دولت را کمی منطقی‌تر تنظیم کنند نه اینکه حدود 50 درصد افزایش داشته باشد.

سهم تعاونی‌ها از بودجه «صفر»

بائوج لاهوتی در بخش دیگری از این گفت‌‎وگو به جایگاه تعاونی‌ها در لایحه بودجه 1402 اشاره کرد و در این رابطه افزود: آقای رئیس جمهور دستور داده‌ سند توسعه تعاون در راستای بند الف اصل 44 قانون اساسی اصلاح شود و امروز خوشبختانه بعد از حدود هشت سال در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و قرار است در هیئت دولت مطرح شود که امیدواریم در جلسه هیئت دولت هم به تصویب برسد.

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت در لایحه بودجه 1402 سهمی برای حضور بخش تعاونی در اقتصاد در نظر نگرفته و این واقعاً جای تأسف دارد و تلاش ما این است که از طریق رایزنی‌ها و برگزاری جلسات با نمایندگان و جاهای دیگر سهم بخش تعاونی را در لایحه بودجه تقویت کنیم.

معاونت حقوقی و پارلمانی اتاق تعاون ایران تأکید کرد: برای اینکه تعاونی‌ها بتوانند نقش 25 درصدی در اقتصاد داشته باشند باید طبق تبصره‌های 16 و 18 که بحث تسهیلات است باید به اندازه همین 25 درصد سهم داشته باشند و لذا ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا مجلس و دولت متقاعد شود که سهم تعاون در بودجه سال آینده بیشتر شود.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha