اعتبارات فرهنگی در لایحه بودجه؛ افزایشی که کافی نیست + صوت
کد خبر: 4115368
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷
راستینه در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

اعتبارات فرهنگی در لایحه بودجه؛ افزایشی که کافی نیست + صوت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اعتبارات حوزه فرهنگ در لایحه بودجه افزایش داشته اما این افزایش صرفاً متناسب با میانگین رشد اعتبارات بودجه‌ای است، گفت: سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور 2.5 درصد است، درحالی‌که در بسیاری از کشورها این رقم بیش از این‌هاست.

احمد راستینه

پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، تمام بخش‌ها و بندهای بودجه‌ای آن چکش‌کاری و کم و زیاد می‌شود. بخش فرهنگ یکی از مهمترین بخش‌های بودجه به شمار می‌رود که به دلیل تأثیرپذیری از شرایط اقتصادی رقم آن افزایش یا کاهش می‌یابد. غالبا دولت‌ها تلاش می‌کنند به منظور تأمین هزینه‌های جاری کشور اعم از حقوق و دستمزد از بودجه‌های فرهنگی بکاهند.

با وجود اینکه ارقام مربوط به بودجه بخش فرهنگ در لایحه بودجه 1402 افزایش داشته ولی برخی نمایندگان مجلس این افزایش را ناچیز و متناسب با شرایط تورمی و حساسیت حوزه‌های فرهنگی نمی‌دانند. احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، در این رابطه گفت: همواره فرهنگ مورد غفلت واقع شده و هرگاه مشکل اقتصادی به وجود می‌آید، بودجه‌‎های فرهنگی کاهش می‌یابد و قربانی کمبود منابع می‌شود. متأسفانه در لوایح بودجه، سهم فرهنگ بسیار اندک است. به عنوان مثال وقتی به لایحه بودجه 1402 نگاهی می‌اندازید متوجه خواهید شد که واقعاً سهم فرهنگ در بودجه ناچیز است.

بودجه‌ای که خلأهای فرهنگی را پوشش نمی‌دهد

وی افزود: رشد بودجه‌های فرهنگی صرفاً متناسب با رشد میانگین لایحه بودجه است و لذا نمی‌توان گفت بودجه بخش فرهنگ به طور ویژه افزایش پیدا کرده است و این رویه نمی‌تواند خلأهای موجود در حوزه‌های فرهنگی را پوشش یا پاسخ دهد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی بیان کرد: آنچه که به عنوان دغدغه‌های فرهنگی محسوب می‌شوند تنها با یک نگاه راهبردی و از طریق توجه ویژه به مسئولیت‌های فرهنگی قابل حل است.


بیشتر بخوانید:

راستینه متذکر شد: اعتباراتی که در لایحه بودجه 1402 برای بخش فرهنگ دیده شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست و کمیسیون فرهنگی مجلس موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند و امیدواریم با کمک دولت سیزدهم و هماهنگی‌های انجام‌شده نسبت به ارتقای اعتبارات حوزه فرهنگ با تمرکز بر فرهنگ قرآنی که به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم رشد معنوی جامعه محسوب می‌شود، اتفاقات مهم و مثبتی رخ دهد.

وی ادامه داد: می‌پذیرم که اعتبارات حوزه فرهنگی و قرآنی افزایش داشته اما این افزایش صرفاً متناسب با میانگین رشد اعتبارات بودجه‌ای بوده، درصورتی که با توجه به خلأهای فرهنگی و نیازمندی‌ها در این حوزه باید اعتبارات بخش فرهنگ بیش از این باشد، ولی متأسفانه چون فرهنگ بعد از اولویت‌های اقتصادی قرار دارد، همواره غفلت‌هایی حاصل می‌شود.

سهم 2.5 درصدی فرهنگ از بودجه عمومی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی با مقایسه سهم فرهنگ از بودجه عمومی در ایران با سایر کشورها گفت: بودجه‌ای که دولت برای بخش فرهنگ در نظر گرفته هیچ تطابقی با تورم ندارد و دوم اینکه سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور 2.5 درصد است؛ درحالی‌که در بسیاری از کشورها این رقم بیش از این است. به عنوان مثال در کشورهای توسعه‌یافته 10 تا 11 درصد و در خود آمریکا این رقم 11 درصد، در روسیه بیش از 6 درصد و در نهایت در کشورهای آسیای شرقی بیش از 8 درصد است.

راستینه بیان کرد: امروز دنیا متوجه شده که زیرساخت توسعه هر کشوری ریشه در حوزه فرهنگ دارد و لذا باید متناسب با نقش فرهنگ در توسعه بودجه‌ریزی کرد و به بودجه‌های فرهنگی بها داد.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه سهم بودجه فرهنگی را در بودجه 1401 رشد قابل توجهی دادیم و تمام تلاشمان را هم در صحن و هم در کمیسیون تلفیق بکار خواهیم گرفت تا سهم بودجه فرهنگی را به صورت چشم‌گیر افزایش دهیم.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha