پدیده‌ای شگرف + فیلم
کد خبر: 4116831
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴

پدیده‌ای شگرف + فیلم

محمود فرشچیان در چهارم بهمن سال ۱۳۰۸ در شهر اصفهان و در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد. پدرش که مردی با ذوق بود با دیدن علاقه فرزندش به هنرهای تجسمی او را برای تلمذ به کارگاه حاج میرزا آقا امامی از اساتید بنام نقاشی اصفهان برد. وی سپس به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفت و تحت آموزش‌های عیسی بهادری قرارگرفت. پس از پایان تحصیلش برای تحقیق و یادگیری به اروپا رفت و چند سالی را در آنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب مشغول شد و همین دوران بود که وی را به درکی نو از هنر نقاشان پرآوازه جهانی رساند.

استاد محمود فرشچیانمحمود فرشچیان در ۴ بهمن ماه ۱۳۰۸ خورشیدی در اصفهان به دنیا آمد. پدرش غلامرضا فرشچیان فردی هنردوست بود. که با توجه به علاقه محمود به هنر طراحی او را نزد استاد میرزا آقا امامی برای یادگیری نقاشی فرستاد.

او بعدها نزد استاد عیسی بهادری در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان آموزش طراحی را آموخت. پس از آن که محمود فرشچیان آموزش نقاشی را نزد اساتید خود امامی و بهادری به پایان رسانید به اروپا سفر کرد.

در آنجا شروع به مطالعه سبک ها و آثار هنرمندان اروپایی در موزه ها پرداخت. اشتیاق او به مطالعه چنان بود که اولین نفری بود که وارد موزه می‌شود و آخرین نفری که با کتاب‌هایی در دست از موزه خارج می‌شود. این اشتیاق به مطالعه آثار هنرمندان اروپایی باعث شد که زمان بسیاری صرف مطالعه سبک های مختلف نقاشی نماید.

استاد محمود فرشچیان برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۲۴ وارد هنرستان هنرهای زیبای اصفهان شد. استاد عیسی بهادری یکی از شاگردان برجسته استاد کمال الملک مدیر هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بود.

وی در این هنرستان به مطالعه و آموزش مینیاتور، نقاشی و طراح هایی که برگرفته از کاشیکاری های بناهای قدیمی و تاریخی اصفهان بود پرداخت. به جز مطالعه و آموزش در این زمینه ها با ابزار نقاشی و رنگ ها نیز آشنایی پیدا کرد.

محمود فرشچیان در هنرستان با استفاده از موهای گربه سفید در انتهای پر کبوتر قلم موهای بسیار ظریف و انعطاف پذیری ساخت. وی هنوز برای طراحی ها این نوع قلم استفاده می کند.

در سال ۱۳۲۴ نخستین نمایشگاه رسمی آثار خود را در انجمن فرهنگی ایران و انگلیس برپا نمود. که تابلو ( دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند) به همراه چند تابلو دیگر که همه آنها را در سن ۱۸ سالگی خلق نموده بود به نمایش عموم گذاشت.

استاد محمود فرشچیان در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به جز نقاشی، طراحی قالی و سرامیک سازی را نیز فرا گرافت. چنان مهارتی دراین زمینه یافته بود که عیسی بهادری یکی از گلدان های او را در سال ۱۳۲۹ با آتور پوپ، پژوهشگر سرشناس فرهنگ و معماری ایران هدیه نمود. فرشچیان از هنرستان هنرهای زیبا اصفهان در سال ۱۳۲۹ دیپلم عالی دریافت نمود.

محمود فرشچیان در سال ۱۳۲۹ به اروپا سفر نمود. این سفر برای آموزش هنر و آشنایی و شناخت با آثار هنرمندان و نقاشان مشهور اروپا بود. سفر فرشچیان هفت سال در وین به طول انجامید.

در این سفر توانست به آثار موجود در موزه بریتانیا، کتابخانه ملی پاریس، دانشگاه هاروارد، موزه متروپولیتن نیویورک و گالری فریر واشنگتن دست پیدا کند.

محمود فرشچیان توانست با یادگیری فنون نقاشی کلاسیک به سبک اروپایی و درآمیختن آن با معیارهای نقاشی سنتی ایرانی، سبک و مکتب جدیدی پایه گذاری کند.

سبک نقاشی استاد فرشچیان مکتب خاصی است. در حالی که توجه خاصی به مبانی سنتی هنر نقاشی دارد، با ابداع روش های جدید، موجب افزایش قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی شده است. فرشچیان به نقاشی غنا بخشید و از آن حالت سنتی و الزامی که مانند یک پدیده متکی به ادبیات و شعر بود رها ساخت. در نقاشی ایرانی ارزش و رسالتی همانند دیگر هنرها به وجود آورد.

نقاشی ها و آثار استاد محمود فرشچیان آمیزه بسیار زیبایی از نوآوری و اصالت است. او که با ترکیب بندی مدور و ظریف و خطوط روان، توانست رمز و رازهایی نهفته در دل آثار خود را پدید آورد. استفاده از رنگ های تابناک و مواجی که در نقاشی های استاد فرشچیان دیده می شوند، نشانه ایی از ابتکار و خلاقیت افسانه ای او است.

نقاشی‌های استاد محمود فرشچیان در نمایشگاه‌های فردی و جمعی بسیار زیادی در ایران و سایر کشورها برپا شده است. این نمایشگاه‌ها با استقبال بسیار زیادی روبرو شده‌اند. برگزاری این نمایشگاه‌ها به صورت متوالی و پی در پی نشان دهنده شهرت و آوازه جهانی استاد فرشچیان می‌باشد. به گونه‌ای شده که بسیاری از موزه‌ها و کتابخانه‌ها و کلکسیون دارن شخصی و شیفتگان هنر به داشتن تابلوی از آثار استاد مباهات می کنند.

یکی از کارهای بسیار زیبای که سازمان میراث فرهنگی در مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد انجام داد تاسیس موزه فرشچیان است. این موزه فرصتی شده است که مردم و هنردوستان جهان بتوانند از نقاشی های این هنرمند بزرگ کشورمان در یک مجموعه زیبا بازدید نمایند. بالغ بر هفتاد اثر زیبای استاد در این موزه گردآوری شده است.

انتهای پیام
captcha