آیین افتتاحیه دوره آموزشی «مطالعات آمریکا و نظام سلطه» برگزار شد
کد خبر: 4120921
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی؛

آیین افتتاحیه دوره آموزشی «مطالعات آمریکا و نظام سلطه» برگزار شد

آیین افتتاحیه دوره آموزشی «مطالعات آمریکا و نظام سلطه» به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.

مطالعات آمریکا و نظام سلطه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه دوره آموزشی «مطالعات آمریکا و نظام سلطه»، صبح امروز همزمان با نهمین روز از ایام‌الله دهه فجر به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با حضور حسن مسلمی نائینی؛ رئیس جهاددانشگاهی، علیرضا کلانتر مهرجردی؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و فؤاد ایزدی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جمعی از دانشجویان و علاقه‌‎مندان به حوزه مطالعات آمریکا در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.

علیرضا کلانتر مهرجردی به عنوان سخنران نخست ضمن تبریک چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به ضرورت برگزاری این دوره و شناخت دقیق آمریکا اشاره کرد و در این رابطه گفت: یکی از انحرافاتی که در باب تحلیل رویدادهای انقلاب اسلامی وجود دارد این است که تحلیلگران تلاش کرده‌اند از نگاه خودشان انقلاب اسلامی را تحلیل کنند و به همین دلیل این تحلیل‌ها به جایی نرسیده و بعدها خود نظریه‌پردازان گفته‌اند انقلاب اسلامی را نباید با هیچ یک از نظریات موجود تحلیل کرد. 

وی با استناد به نظریات تعدادی از نظریه‌پردازان انقلاب در جهان افزود: «تدا اسکاچپول» می‌گوید انقلاب ایران انقلاب متفاوتی است و نمی‌توان آن را تجزیه و تحلیل کرد. «مارتین» تحلیلگر انگلیسی هم می‌گوید سه شبکه مردمی در انقلاب اسلامی تأثیرگذار بوده و امام خمینی(ره) توانستند این سه شبکه مردمی را مدیریت کنند. «بلانشو» اراده ملی و مذهبی را عامل مهم در پیروزی انقلاب اسلامی دانسته است و همچنین معتقد است نمی‌توان انقلاب اسلامی را به صورت دقیق مورد تحلیل قرار داد.

لزوم تأمل در باب چگونی پیروزی انقلاب اسلامی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در دهه مبارک فجر لازم است کمی بیشتر در باب انقلاب اسلامی تأمل شود، اظهار کرد: ویژگی و ایده‌های امام راحل می‌تواند مبنای نظریات انقلابی قرار گیرد. همه متفکران انقلابی بر این باورند این انقلاب قابل پیش‌بینی نبوده و فکر نمی‌کردند انقلاب اسلامی به زودی به ثمر برسد و لذا باید ایده امام راحل را مبدأ انقلاب اسلامی دانست.

کلانتر مهرجردی گفت: امام راحل با‌ مردم ایران شفاف و صادقانه سخن می‌گفتند و قلوب را تسخیر می‌کردند. زمان ایشان عصر انقلاب‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی بود ولی امام راحل مدل جدیدی از انقلاب را معرفی کردند. امام خمینی(ره) حقایق و واقعیت‌ها را خیلی خوب با اتکا به فرهنگ و باور اسلامی تفسیر می‌کردند. از سوی دیگر ایشان دین و ایدئولوژی را در قالب یک مدل عملیاتی نشان دادند و همچنین تاریخ معاصر ایران را در قالب یک روایت به پیروزی رساندند.

ضرورت شناخت دقیق از آمریکا

در ادامه این مراسم حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه عدم شناخت دقیق آمریکا موجب بروز تضادهایی در جامعه شده و فتنه‌های اخیر ناشی از این عدم شناخت دقیق است، گفت: در‌ ابتدای انقلاب افرادی بودند که خیلی احساسی و انقلابی رفتار می‌کردند، ولی بعدها متأسفانه برگشتند و این ناشی از عدم شناخت دقیق آنها از آمریکاست.

وی ادامه داد: دشمن شناخت دقیقی از ما دارد ولی ما شناخت دقیقی از آمریکا نداریم و لذا ضروری است در این دوره‌ها شناخت دقیق به دست آوریم و سپس دقیق اینها را به جامعه منتقل کنیم. رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند روی اسناد لانه جاسوسی کار شود ولی در این زمینه کمتر کار شده است.

فؤاد ایزدی از مدرسان این دوره سخنران دیگر مراسم افتتاحیه بود که گفت: سابقه تاریخی روابط میان ایران و آمریکا دلیل اصلی است که ما باید برروی مطالعات آمریکا کار کنیم. اولین تجربه کودتا در کشورها از سوی سازمان جاسوسی آمریکا در ایران در ۱۹۵۹ اتفاق افتاد و پیش از این تاریخ، این سازمان دست به کودتا نزده بود. 

وی بیان کرد: حتی اگر یک روزی روابط ایران و آمریکا عادی شود که احتمالش اندک است باز هم شناخت آمریکا ضروری است، زیرا شناخت طرف مقابل قدم اول برای تقابل یا دوستی است. دلیل دیگر برای اهمیت شناخت آمریکا نفوذ فکری و فرهنگی آمریکا در کشور است؛ هرچند آمریکا حضور دیپلماتیک در کشورمان ندارد ولی نفوذ و حضور فکری و فرهنگی آمریکا در جامعه ایران احساس می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در سالیان گذشته تحولات بین‌المللی، شدید بوده و در حال گذار به نظم جدیدی هستیم، افزود: بعضی‌ تحلیلگران معتقدند نظم جدید چندقطبی از ۲۰۱۷ آغاز شده ولی برخی دیگر می‌گویند فعلاً شروع نشده و در حال گذار هستیم و لذا برای بررسی نظم جدید و تحولات جدید برگزاری این دوره ضرورت داشت.

آمریکا در حال فروپاشی یا افول، کدام یک؟

ایزدی به مباحث مرتبط با افول آمریکا پرداخت و میان افول و فروپاشی تمایز قائل شد و گفت: تفاوتی میان افول و فروپاشی وجود دارد؛ افول یعنی زوال و تضعیف ولی فروپاشی همان اتفاقی است که برای شوروی رخ داد. شواهد زیادی در دسترس نیست که قرار است آمریکا فروبپاشد ولی شواهد زیادی برای افول آمریکا وجود دارد و کارشناسان روی این موضوع اجماع زیادی دارند ولی در بحث فروپاشی و تجزیه خیلی اجماعی وجود ندارد. رهبر انقلاب اسلامی بحث افول آمریکا را مطرح کردند و این موضوع نیازمند بحث و بررسی عمیق و دقیق است.

وی در ادامه به بررسی ساختار سیاسی آمریکا پرداخت و عنوان کرد: در قانون اساسی آمریکا فصل اول فصل کنگره است و شناخت کنگره لازم است. آمریکایی‌ها کنگره را نماد دموکراسی خود می‌دانند و مدام آن را به رخ می‌کشند. شناخت‌ کنگره بسیار مهم است و اگر به یاد داشته باشید یکی از عوامل خروج آمریکا از برجام به خاطر این بود که نقش کنگره در برجام نادیده گرفته شد و به همین دلیل ترامپ از برجام خارج شد.

این استاد دانشگاه، کنگره آمریکا را به دو بخش مجلس نمایندگان و سنا تقسیم‌بندی کرد و گفت: در آمریکا زمانی برده‌داری وجود داشته و جورج واشینگتن و توماس جفرسون از برده‌داران مطرح آمریکا محسوب می‌شدند و همین‌ها قانون اساسی آمریکا را نوشته‌اند و خودشان جزء یک درصدی‌های جامعه محسوب می‌شدند و قانون اساسی آمریکا را طوری نوشتند که به نفع قشر ثروتمند جامعه باشد نه عامه مردم.

ایزدی با بیان اینکه کنگره آمریکا ذیل نفوذ لابی‌های قدرت و ثروت است و رئیس جمهور برای دریافت مالیات از ثروتمندان باید اجازه کنگره را داشته باشد، تأکید کرد: گاهی اوقات همین موضوع موجب شده تا رئیس جمهور آمریکا نسبت به نفوذ لابی‌ها و صاحبان قدرت و ثروت معترض شود. درواقع عدم اصلاح امور آمریکا به دلیل قدرت بالای کنگره است و نفوذ لابی‌ها و پول به کنگره اجازه اصلاح را نمی‌دهد. از سوی دیگر نفوذ پول و ثروت در ساختار سیاسی آمریکا هرگز اجازه نداده مشکل ایران و آمریکا حل شود و به همین دلیل راه رفتن با وزیر خارجه آمریکا هم مشکلی را هم حل نکرد.

وی ادامه داد: آمریکا ادعای دموکراسی دارد ولی دولت و کنگره آمریکا برخلاف تصمیم و خواست مردم این کشور که آزادی استفاده از اسلحه را نمی‌خواهند، عمل می‌کنند و به هیچ طریقی حاضر نیست قانون آزادی استفاده از اسلحه را اصلاح کنند. به عبارت بهتر در آمریکا دموکراسی خیلی خفیف و کم‌عمق وجود دارد و نظر مردم خیلی لحاظ نمی‌شود و بیشتر نظر صاحبان قدرت و ثروت شنیده می‌شود یا همان یک درصدی‌های جامعه.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به چرایی مخالفت آمریکا با نظام انتخاباتی ایران اشاره کرد و گفت: خیلی از عوامل اثرگذار در تشدید مشکلات میان آمریکا و ایران به خاطر سیستم انتخاباتی ایران است، چون شورای نگهبان وجود دارد و اجازه نمی‌دهد نفوذ پول و ثروت تعیین‌کننده باشد ولی آمریکایی‌ها می‌خواهند دموکراسی مدنظر خودشان را در ایران پیاده کنند.

ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عفو گسترده تعدادی از محکومان و مجرمان حوادث اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: با یکی از خبرنگاران آمریکایی در ایران صحبت می‌کردم و به او گفتم عفو یکی از سنت‌های موجود در جمهوری اسلامی است و متناسب با اعیاد و رویدادهای ملی و مذهبی رهبر انقلاب دستور عفو را صادر می‌کنند و عفو اخیر هم در این راستاست و در ادامه به او گفتم در جریان اعتراضات به آخرین انتخابات آمریکا عده‌ای دست به اعتراض زدند و یا بدون اجازه وارد کاخ ریاست جمهوری آمریکا شدند و از آن زمان به بعد بیش از 200 نفر در بازداشت به سر می‌برند، بهتر است جو بایدن هم از رهبر ما بیاموزد و اینها را عفو کند.

انتهای پیام
captcha