دانشجویان در مناظرات گفت‌وگو را به معنای واقعی تجربه می‌کنند
کد خبر: 4122399
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
معاون سازمان تبلیغات اسلامی:

دانشجویان در مناظرات گفت‌وگو را به معنای واقعی تجربه می‌کنند

معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در مناظرات دانشجویی، نسل امروز یاد می‌گیرند که ضمن احترام به همدیگر استدلال بیاورند و گفت‌وگو به معنای واقعی را تجربه کنند.

حجت الاسلام شکریان ، معاون امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامیبه گزارش ایکنا از ایلام، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر شکریان امیری، معاون امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی، در اختتامیه مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که امروز 26 بهمن‌ماه در دانشگاه ایلام در سالن جلسات دانشکده کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به آیه‌ «أنَا اقاتِلُ عَلی تَنْزِیلِ الْقُرآن، وَ عَلی یقاتِلُ عَلی تَأویلِ القُرْآن» در زمان پیامبر (ص) یک باب مناظره‌ای پیش آمد که ایشان فرمود: من بر تنزیل با دیگران مبارزه دارم، اما علی(ع) بعد از من بر سر تأویل بحث دارد.

وی گفت: زمان پیامبر (ص) که عصر بعثت و نزول قرآن بود، خیلی از مردم با پیامبر بحث داشتند و پیامبر و قرآن را انکار می‌کردند؛ پیغمبر فرمودند که زمان خود من زمانی است که بتوانم این را اثبات کنم که اولاً من از طرف خدا آمده‌ام و پشتوانه‌ وحی دارم و این قرآنی هم که نازل شده است از طرف خداوند متعال است و این تعبیر را عمار در جنگ صفین خطاب به لشکر معاویه گفت که شما کسانی هستید که ما زمانی بر سر تنزیل با شما بحث داشتیم.

معاون امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بحث تأویل چه زمان امیرالمؤمنین (ع) و چه زمان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) باعث ایجاد اختلافاتی شد که این بحث‌ها و اختلافات و جنگ‌ها خود به نوعی یک مناظره بود.

وی، به اختلاف نظر‌ها بعد از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و ادامه داد: در این مناظره‌ها پیامبر اکرم(ص) یک معیاری را مشخص کرد و یک جمله‌ای دارد که در آن به عمار می‌گوید اگر در جامعه‌ بعد از من بحثی پیش آمد و دیدید همه‌ مردم یک طرف هستند و علی(ع) در طرف دیگر است، بدانید حق آن طرفی است که علی(ع) قرار دارد. همچنین فرمودند که من شهر علم هستم و علی(ع) درب آن است، یعنی این معیاری بوده که اشاره‌ای به تأویل هم کرده است.

حجت‌الاسلام شکریان با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری تشکیل حکومت اسلامی آرزوی همه انبیا بود، گفت: از بین ۱۲۴ هزار پیغمبر ۵ نفر از آن‌ها تشکیل حکومت داده‌اند از جمله پیغمبر ما و سلیمان و داوود و از بین ائمه‌ ما هم فقط امیرالمؤمنین تشکیل حکومت داد و از بین علما در عصر غیبت خداوند توفیق تشکیل حکومت اسلامی را فقط به امام داد که آرزوی انبیاء و بقیه ائمه(ع) هم بود.

معاون امور استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ حکومتی وجود ندارد که بدون مشکل باشد، افزود: حتی حکومت پیغمبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) هم مشکلات داشته و در جمهوری اسلامی هم مشکلاتی وجود دارد که با تلاش مسئولان و مردم حل خواهد شد.

شکریان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر انجام مناظره‌ها و فضای گفتگو، بیان کرد: در مناظرات دانشجویی نسل امروز یاد می‌گیرند که باید ضمن احترام به همدیگر و اجتناب از اهانت به دیگران، مطالب خود را بیان کنند، استدلال بیاورند و گفت‌وگو به معنای واقعی را تجربه کنند؛ امیدواریم که این مناظره‌ها یک خروجی خوبی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha