مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سلسله رویدادهای «نوآورانه‌های اجتماعی»
کد خبر: 4123162
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سلسله رویدادهای «نوآورانه‌های اجتماعی»

رئیس مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان از اجرای طرح «نوآورانه‌های اجتماعی» با هدف افزایش بهره‌وری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، از طریق معرفی ایده‌هایی برای استارتاپ‌های اجتماعی خبر داد.

آسیب‌های اجتماعی

امان‌الله باطنی، رئیس مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به اجرای طرح نوآورانه‌های اجتماعی اظهار کرد: این طرح شامل سلسله رویدادهایی با هدف افزایش بهره‌وری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که تلاش می‌کند ایده‌هایی برای استارتاپ‌های اجتماعی معرفی کند.

وی افزود: طرح نوآورانه‌‎های اجتماعی به این منظور تهیه شده که کارایی اجتماعی را از طریق ورود به حوزه دانش‌‎بنیان افزایش دهد و قالب‌های جدیدی برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی طراحی و اجرا کند.

رئیس مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: اولین رویداد این طرح، 27 بهمن‌ماه با موضوع حاشیه‌نشینی و راهبرد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار در مجموعه سیتی‌سنتر برگزار شد. توانمندسازی محلات کم‌‎برخوردار در مدل جهانی دارای پنج عنصر دسترسی، آگاهی، مشارکت، کنترل و رفاه است و ذیل همین مدل، در این رویداد، پنج میز تخصصی با همین عناوین و با حضور متخصصان هر حوزه تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: در میز آگاهی، متخصصان اجتماعی و استارتاپی حول این موضوع به بحث و تبادل‌نظر پرداختند که برای افزایش سطح آگاهی و آموزش در محلات چه باید کرد؟ در میز دسترسی، فعالان فرهنگی و اجتماعی و متخصصان شهرسازی درباره این پرسش محوری بحث و بررسی کردند که برای افزایش دسترسی در فضاهای شهری چه اقدامات و برنامه‌هایی لازم است؟ در میز رفاه نیز اقتصاددانان و فعالان استارتاپی درباره این سؤال تبادل‌نظر کردند که برای افزایش رفاه و بهبود سبد هزینه‌های خانوار چه برنامه‌هایی لازم است؟

باطنی اضافه کرد: در میز مشارکت، فعالان مدنی و اجتماعی برای بهبود وضعیت مشارکت اجتماعی، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی مردم در محلات کم‌برخوردار گفت‌وگو کردند و در میز کنترل، فعالان انتظامی و استارتاپی درباره راه‌های افزایش امنیت اجتماعی در محلات کم‌‎برخوردار به تبادل‌نظر پرداختند.

وی با بیان اینکه در این رویداد شاهد حضور مناسب و مؤثر فعالان استارتاپی و متخصصان حوزه‌های گوناگون بودیم، گفت: این رویداد با هدف افزایش بهره‌وری برگزار شد و ماده ششم برنامه ششم توسعه‌ نیز ما را به توجه و پرداخت به این موضوع ملزم کرده است. بهره‌وری به معنای اثربخشی و کارایی در حوزه اجتماعی است و ما برای رسیدن به این بهره‌وری اجتماعی، به عرصه دانش‌بنیان وارد شدیم.

رئیس مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: طبق برآوردی که از وضعیت اکوسیستم کارآفرینی در ایران داشتیم، فقط 22 درصد از استارتاپ‎‌های کشور، مسئله‌محور و مابقی استارتاپ‎‌های معطوف به خلق ثروت هستند. این در حالی است که در کشور ما، پنج ابرچالش منابع آبی و بحران زیست‌محیطی، بودجه، بیکاری و صندوق بازنشستگی وجود دارد، اما استارتاپ‎‌ها هیچ‎‌گاه به مسائل و بحران‌های اصلی نپرداخته‌اند. به همین دلیل، ما در پی آغاز مسیری نو در اکوسیستم کارآفرینی با مدل PBS (Problem based start up) یعنی استارتاپ مسئله‌‎محور هستیم تا از طریق آن بتوانیم با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی مقابله کنیم، زیرا تا زمانی که رفع آسیب‌های اجتماعی به کسب‌وکار و پیشه افراد تبدیل نشود، با قوت در سطح جامعه باقی خواهند ماند.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha