لزوم توجه بیشتر به رشته‌ ترتیل قرآن که از اشتراکات جهان اسلام است
کد خبر: 4123726
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
محمدجواد جاوری:

لزوم توجه بیشتر به رشته‌ ترتیل قرآن که از اشتراکات جهان اسلام است

حائز رتبه اول رشته قرائت ترتیل سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به اینکه به جای حذف رشته ترتیل باید تلاش کنیم این رشته در مسابقات دیگر کشورها نیز جایگاه پیدا کند، گفت: رشته ترتیل از جمله رشته‌های مورد اقبال در کشورهای اسلامی است و باید به سمتی حرکت کنیم که این رشته به یکی از اشتراکات جهان اسلام تبدیل شود.

مجمدجوادجاوری قاری و مرتل قرآن

محمدجواد جاوری، حائز رتبه اول رشته قرائت ترتیل سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد اضافه شدن این رشته به مسابقات و استقبالی که از آن در این رویداد صورت گرفت، گفت: اگر بخواهیم بر مبنای آیات و روایات نگاه کنیم، تنها رشته‌ای است که به انجام آن توصیه شده است، همین ترتیل قرآن است.

وی با اشاره به آیه «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» افزود: اتفاقاً نبود این مسابقات در سال‌های گذشته باید مورد سوال قرار گیرد نه اینکه گفته شود، چرا اضافه شده است؟ باید تلاش کنیم تا این رشته بیش از پیش تقویت شود چون در آیات و روایات بر ترتیل قرآن تأکید شده است. پس باید کمک کنیم این رشته بیشتر بروز و ظهور پیدا کند.

این مرتل کشورمان در ادامه به توجه بیش از حد به ترتیل در اغلب کشورهای اسلامی اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه ترتیل در کشورهای مختلف مورد اقبال است، قطعاً شرکت‌کننده بیشتری را جذب مسابقات خواهد کرد. اگر به ادوار مختلف مسابقات ایران نگاه کنید در برخی ادوار، بسیاری از شرکت‌کننده‌ها با وجود اینکه در رشته تحقیق حضور یافته بودند، اما تلاوت ترتیل انجام می‌دادند.

جاوری با تأکید بر اینکه تلاوت ترتیل یکی از اشتراکات بین جهان اسلام است که در کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: من برای کارهای تبلیغی و ترویجی به برخی کشورها رفته بودم، آنجا اقبال به ترتیل بسیار بیشتر از تحقیق بود. گاهی استقبال از محافلی که با حضور قاریان برگزار می‌شد، بسیار کمتر از محافلی بود که مرتلان در آن تلاوت می‌کردند.

محمدجواد جاوری، رتبه اول مسابقات قرآن

نماینده کشورمان در سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه رشته ترتیل به صورت آزمایشی به مسابقات اضافه شده و احتمال حذف آن نیز وجود دارد، تأکید کرد: همانطور که اشاره کردم ترتیل از محبوبیت بالایی در برخی کشورها برخوردار است و می‌تواند در زمره اشتراکات مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد، اکنون که در برگزاری مسابقات در رشته ترتیل پیشقدم شده‌ایم نه تنها نباید به حذف آن فکر کنیم، بلکه بهتر است که این تجربه را به کشورهای دیگر هم منتقل کنیم و رایزنی‌هایی را برای افزودن این رشته به مسابقات انجام دهیم.

وی به اقبال بالا به ترتیل نزد متسابقان و مستمعین اشاره و بیان کرد: از مسئولان برگزاری مسابقات در مورد میزان کشورهای حاضر در این رویداد سوال کردم و گفتند امسال بعد از حدود هفت سال مجددا تعداد کشورهای شرکت‌کننده به حدود 80 کشور رسیده و بیشترین شرکت‌کننده هم در همین رشته ترتیل بوده است.

محمدجواد جاوری

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای اعتقاد دارند مسابقات به جریان تلاوت آسیب زده است، آیا این مسابقات می‌تواند به ترتیل هم آسیب بزند، گفت: قرائت تحقیق چون به دو صورت مجلسی و مسابقه‌ای در کشور گسترش پیدا کرده و اغلب قاریان هم بر اساس تلاوت مسابقه‌ای پیش رفته‌اند، لذا در تلاوت مجلسی ضعیف هستند. در ترتیل چنین گزینه‌ای نداریم هرچند اگر شیوه برگزاری ترتیل هم مانند تحقیق شود، شاید این اتفاق برای ترتیل هم رخ دهد.

جاوری اظهار کرد: در رشته قرائت ترتیل که امسال برگزار شد، هر قاری باید دو صفحه بخواند اگر همین را کم کنند، قطعاً به تربیت مرتلان مسابقه‌ای کمک شده است. هر چه صفحات را بیشتر کنیم قطعاً یک ترتیل‌خوان واقعی و حرفه‌ای در همین دوره کشف خواهیم کرد.

این شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بیان کرد: ترتیل یک گزینه‌ای دارد که در قسمت مساحت باید حدود هشت درجه صوتی مورد استفاده قرار گیرد، اما در قرائت تحقیق یک قاری باید دو اُکتاو بخواند. به خاطر همین خودبه‌خود آن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که یک قاری برای خواندن مسابقه‌ای دارد در ترتیل وجود ندارد.

وی بیان کرد: اگر بیاییم قرائت ترتیل را به مسابقات اضافه کنیم خودبه‌خود به رشد جریان و ارتقای جریان ترتیل در کشور و حتی در دنیای اسلام کمک کرده‌ایم. در کشورهای دیگر معمولاً به کسی مرتل گفته می‌شود که حافظ قرآن هم باشد. در کشور ما اینگونه نیست و خیلی از افرادی که در این رشته شرکت می‌کنند، حافظ قرآن نیستند هر چند اگر حافظ کل قرآن هم باشد به موفقیت آنها بیشتر کمک خواهد کرد.

 

معصومه امام وردی

انتهای پیام
captcha