شاخصه‌های اخلاقی حضرت علی‌اکبر(ع)
کد خبر: 4125733
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

شاخصه‌های اخلاقی حضرت علی‌اکبر(ع)

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: شباهت خلقی به پیامبر(ص)، ثبات در عقیده، پیشگام در دفاع از حرم و حریم آل عبا، تلاش برای حفظ ارزش‌های دینی، عالم در پاسخ به سؤالات شرعی مردم، مردم‌داری و جوانمردی از شاخصه‌های اخلاقی حضرت علی‌ اکبر(ع) است که می‌تواند بهترین الگو برای جوانان باشد.

معصومه ظهیری، مدرس حوزه و دانشگاهمعصومه ظهیری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم یکی از مهم‌ترین دوران زندگی انسان را جوانی دانست و گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که «لا تَزولُ قَدَمُ ابنِ آدَمَ يَومَ القِيامَةِ مِن عِندِ رَبِّهِ حَتّى يُسأَلَ عَن خَمسٍ، عَن عُمُرِهِ فيمَ أفناهُ، وعَن شَبابِهِ فيمَ أبلاهُ، ومالِهِ مِن أينَ اكتَسَبَهُ وفيمَ أنفَقَهُ، وماذا عَمِلَ فيما عَلِمَ: بنده خدا در روز قیامت قدم از قدم بر نمی‌دارد الا به پنج سؤال جواب دهد، نخست اینکه عمرت را در چه راهی صرف کردی، دوم جوانی را در چه راهی گذراندی و سوم مالت را در چه راهی به دست آوردی؛ چهارم مالت را در چه راهی خرج کردی و پنجم به دانسته‌هايت چگونه عمل كردی.»

وی با اشاره به اینکه جوانی جزئی از عمر است، اما به دلیل اهمیت جوانی و ثمردهی انسان در این دوران و بذری که در این زمان کاشته می‌شود از آن در قیامت سؤال خواهد شد، ادامه داد: جوانی پراهمیت‌ترین دوران زندگی است، چراکه دوران شکوفایی، ایده‌پردازی، رشد و کمال است. بنابراین، در آموزش و پرورش برای تربیت فرزندان این‌ مرز و بوم نیز باید از جوانان استفاده کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: موفق‌ترین جامعه از حیث سرمایه انسانی جوامعی هستند که تعداد جوانان بیشتری دارند زیرا جامعه جوان، پربازده و پرتلاش موفق‌تر است، همان‌گونه که مقام معظم رهبری در پنجره جوانی متذکر می‌شوند که مراقب باشیم تعداد جوانان در کشور کاهش نیابد و جامعه پیر نشود.

ظهیری گفت: یکی از مسائلی که جوانان باید توجه کنند، مسئله الگوهاست زیرا حتی اگر دشمنان نیز بخواهند جامعه را از پا دربیاورند، بر روی مخاطبان مرجع که جوانان شاخص، نخبه، فرهیخته و ایده‌پرداز هستند، نفوذ می‌کند که این جوانان را ممکن است افراد مسن‌تر راهبری کنند، اما ایده‌ها را جوانان اجرایی می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت معرفی الگوی برتر برای جوانان افزود: اگر سالروز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) را روز جوان معرفی کرده‌اند، به این دلیل است که نزدیک‌ترین چهره به چهره معصومین، ایشان است. حضرت علی‌اکبر(ع) کسی است که در زیارت عاشورا بعد از سلام بر حسین، سلام بر علی‌اکبر می‌گویند که نشان‌دهنده اهمیت وجود ایشان است.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: یکی از شاخصه‌های مهم حضرت علی‌اکبر(ع)، شاخص ثبات در عقیده است، زیرا ایشان در هر شرایطی به همراهی امام حسین(ع) پرداختند و زمانی که امام حسین(ع) آیه استرجاع را می‌خواند ایشان از امام سؤال می‌کند که پدرجان آیا این کاروان را مرگ تهدید می‌کند که امام حسین(ع) پاسخ می‌دهند بله و باز می‌فرماید آیا ما به حق هستیم و امام می‌فرمایند بله و سپس ایشان تا زمان شهادت با ثبات قدم در کنار امام حسین(ع) به جنگ و مبارزه می‌پردازد.

وی گفت: زمانی که امام حسین(ع) یاران خود را دعوت کردند، حضرت علی‌اکبر(ع) پیشگام دفاع از حرم و حریم آل عبا و حفظ ارزش‌های دینی شدند. یاران امام حسین(ع) می‌گفتند تا ما هستیم کسی از بنی‌هاشم نباید وارد میدان شود و نخستین فردی که از خاندان بنی‌هاشم اجازه گرفت وارد میدان جنگ شود و به شهادت برسد، حضرت علی‌اکبر(ع) بود.

ظهیری با بیان اینکه حضرت علی‌اکبر(ع) را می‌توان فردی عالم معرفی کرد که کنار امام حسین(ع) پاسخ سؤالات شرعی مردم را می‌داد و افزود: ایشان بسیار مردم‌دار بود و به مردم و در راه‌ماندگان کمک بسیاری می‌کرد. نقل شده است که حضرت علی‌اکبر(ع) در پشت بام خانه خود آتش روشن می‌کرد تا افراد در راه‌مانده بتوانند با دیدن چراغ، راه را گم نکنند و به مدینه بیایند.

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از دلایل محبوبیت حضرت علی‌اکبر(ع) این بود که ایشان شباهت بسیاری به پیامبر(ص) داشتند و هرکس می‌خواست از پیامبر(ص) یاد کند و یا از اخلاق پیامبر(ص) مثال بزند، حضرت علی‌اکبر(ع) را مطرح می‌کردند که این ویژگی، ایشان را میان فرزندان اباعبدالله‌الحسین(ع) ممتاز کرده بود.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های الگویی در عصرها و نسل‌ها معرفی فردی ممتاز است. بنابراین، جوانمردی، شجاعت، اعتقاد، ایمان، خلق رسول‌الله، رشادت، دفاع از ارزش‌ها و ثبات قدم موجب می‌شود که حضرت علی‌‌اکبر(ع) بهترین الگو برای همگان به‌ویژه جوانان دانست.

ظهیری با اشاره به اینکه خداوند، پیغمبر(ص) را به‌عنوان خلق عظیم و اسوه حسنه معرفی کرده و حضرت علی‌اکبر(ع) نیز به دلیل شباهت خلقی به پیامبر(ص) بهترنی الگوی جوانان است، یادآور شد: حضرت علی‌اکبر(ع) بدون هیچ چون و چرایی پیرو امام بوده و پدر را همراهی می‌کردند و در دفاع از حریم و شهادت پیش‌قدم بودند. همچنین مأموریت‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در برابر امام زمان خود داشتند.

انتهای پیام
captcha