مقابله با فساد؛ دستور کار تمامی دولتمردان
کد خبر: 4125870
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
سبحانیان تصریح کرد:

مقابله با فساد؛ دستور کار تمامی دولتمردان

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در هشتمین نشست صمیمانه جمعی از منبری‌های جوان هیئت‌های کشور مقابله با فساد را دستور کار تمامی دولتمردان بیان کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر؛ رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر در هشتمین نشست صمیمانه جمعی از منبری‌های جوان هیئت‌های کشور که در ساختمان پلاک 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه ماه رمضان را به عنوان عید و شادی به مردم معرفی نکرده‌ایم، عنوان کرد: همچنین، افراد مختلف که در راستای ترویج بدحجابی و بی‌حجابی در کشور درتلاشند و در این ایام فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی بزرگترین مانع تبیین و تبلیغ است و موجب شده تا شبهات بسیاری در این راستا ایجاد شود.

آبفروش با اشاره به اینکه در اغتشاشات اخیر ستون خیمه انقلاب مورد حمله قرار گرفت، بیان کرد: شیوه مدیریت این اتفاقات از سوی مقام معظم رهبری یک نکته قابل تأمل است.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین حمزه معلی، رئیس اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه نیز اظهار کرد: در مسائل اقتصادی باید دو بخش را باهم دید. وی مشکلات اقتصادی موجود را برشمرد و گفت: در این دولت علی‌رغم این مشکلات، دستاوردهای اقتصادی بسیاری نیز ازجمله احیای جاده ابریشم و تعامل با قاره آفریقا کسب شده است.

رئیس اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های هیئت‌ها در اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد، مطرح کرد: یکی از ظرفیت‌های برجسته هیئت‌ها، بهره‌مندی از سرمایه نیروی انسانی است.

همچنین، سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در سخنانی بیان کرد: طی دهه‌های گذشته اقتصاد ایران وضعیت پرمخاطره‌ای داشته است و امروز ما بار سنگینی را به عهده داریم، چرا که اگر نتوانیم وضعیت گذشته را تدبیر کرده و شرایط را اصلاح کنیم، شرایط بدتر از وضع موجود خواهد شد، اما امید داریم با تلاش‌های صورت‌گرفته و حمایت مردم بر مشکلات پیروز شویم.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه وضعیت موجود ذی‌نفعان بسیاری دارد، مطرح کرد: این افراد به راحتی اجازه اصلاح وضع موجود را نخواهند داد و در این راستا به حمایت علما و اهالی منبر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه علما، حوزویون و رسانه‌ها باید مطالبه‌گر اصلاح وضع گذشته باشند، عنوان کرد: تا زمانی که این مطالبه‌گری نباشد نمی‌توان اصلاح مسیر اقتصادی کشور را به درستی دنبال کرد.

سبحانیان برخی از دستاوردهای دولت سیزدهم را مد نظر قرار داد و افزود: تا زمانی‌که مردم شاهد تقویت سفره‌های خود نباشند، این دستاوردها و عملکرد قابل دفاع نیست.

وی با اشاره به دستاوردها و اصلاحات نظام مالیاتی کشور، بیان کرد: بسیاری از دولت‌ها علی‌رغم تکالیف قانونی در این حوزه ورود پیدا نمی‌کردند ولی دولت سیزدهم در کم‌تر از یک‌سال توانست این اصلاحات را اجرایی کند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تسهیلات بسیاری برای اشتغال‌زایی پرداخت شده است، تصریح کرد: دولت سیزدهم به دنبال کاهش فشار بر فعالیت‌های شفاف و مقابله با فرارهای مالیاتی است.

وی با اشاره به اینکه تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی بر مبنای ثبات شرایط است، اظهار کرد: طی یک سال گذشته اتفاقات بسیار و ویژه‌ای در داخل و خارج از کشور رقم خورده است.

سبحانیان با بیان اینکه در دهه‌های گذشته با درآمدهای نفتی بر مشکلات اقتصادی سرپوش گذاشته می‌شد، تصریح کرد: به تدریج و با مرور زمان در دولت‌های مختلف و با کمترشدن درآمدهای نفتی، مشکلات اساسی و زیرین اقتصاد عیان‌تر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی گره‌ خورده است، بیان کرد: این موضوع موجب شده تا برنامه‌های تحولی اقتصادی به تدریج و با مرور زمان شکل گیرد و امکان تغییرات دفعی وجود ندارد.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی کشور متکی به نظام بانکی است، اظهار کرد: متأسفانه عدم توزیع عادلانه تسهیلات بانکی موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه مقابله با فساد با جدیت در این دولت دنبال می‌شود، مطرح کرد: اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی و ترازنامه‌ها و عملکرد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی برای نخستین بار در دولت سیزدهم رقم خورده است.

سبحانیان با بیان اینکه آن‌طور که باید و شاید با مردم گفت‌وگو نشده است، اظهار کرد: در حوزه نان بدون انجام اصلاحات قیمتی توانستیم روزانه حدود پنج هزار تن آرد را صرفه‌جویی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه دولت تمرکز بر مؤلفه‌های محوری زندگی مردم است، اظهار کرد: تلاش حداکثری و اهتمام دولت در کنترل تورم است.

مقابله با فساد؛ دستور کار تمامی دولتمردان

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که برخی از مشکلات با پیشینه 50ساله در کشور وجود دارند، تصریح کرد: اختلالاتی در اواخر دولت دوازدهم از جمله افزایش هزینه‌های دولتی به وجود آمد که بحران‌های بسیاری به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: این اتفاقات در راستای کاهش رانت و فساد و حذف امضاهای طلایی در حال رقم‌ خوردن است.

سبحانیان با بیان اینکه سیاست‌های حوزه مسکن در حال تغییر است، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این حوزه دنبال می‌شود تهاتر نفت با چین در ازای ساخت مسکن است که در این حالت ساخت مسکن با قیمت کم‌تر و سرعت بیش‌تر رقم خواهد خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان نیز در این نشست بیان کرد: متاسفانه اشکالاتی در تعلیم دین در جامعه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید دین‌مداری در جامعه امروز بیش‌تر از وضعیت موجود باشد، تصریح کرد: باتوجه به وجود جریان استکبار جهانی و کفری که صریحا با اسلام درگیر است باید تلاش کنیم اسلام در دنیا غریب نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه از برخی مشکلات موجود در جامعه یاد کرد و گفت: برخی از این مشکلات نتیجه کم‌کاری‌های گذشته در عرصه تبلیغ و تعلیم دین‌داری است.

وی با بیان اینکه حداقل‌های دین در میان دست‌اندرکاران جامعه منتقل نشده است، عنوان کرد: باید به اشکالات اساسی در عرصه تبلیغ و تعلیم دین توجه داشته باشیم و به دنبال رفع آن‌ها باشیم.

پناهیان با اشاره به اینکه موضوع تبلیغ ولایت فقیه توسط طلاب باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: باید از تاریخ صدر اسلام و زمانی که اسلام در غربت بود درس بگیریم.

وی ضمن بیان سوالی مبنی بر اینکه چرا عمر حکومت عادل امیرالمؤمنین(ع) تنها دو سال و نیم بود، تصریح کرد: در زمان امیرالمومنین(ع) مردم به صحنه‌ها نمی‌آمدند که منجر به کوتاه بودن زمان حکومت ایشان شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز نیز تمام توقعات از مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: چندین سال است مقام معظم رهبری موضوع حکمرانی مردمی و اصلاح شیوه حکمرانی را مطرح کرده‌اند ولی متاسفانه در این مسیر تنها مانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ولایت به معنای آزادی مردم است، بیان کرد: ولایت‌مداری نیز به معنای کوچک شدن دولت و پیشبرد اهداف با محوریت مردم است.

همچنین، حجت‌الاسلام محمدرضا عابدینی نیز در سخنانی اظهار کرد: رعایت اخلاق در منبر باید در بعدهای مختلفی ازجمله منبر، محتوا، مخاطب و گوینده انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باور ما این است که اسلام پاسخ تمام نیازهای بشری را دارد، تصریح کرد: منبری‌ها نیاز نیست دائما به دنبال عنوان مطالب جدید باشند، بلکه باید دنبال بیان مطالبی باشند که به آن اعتقاد دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای بیان مطالب جدید امکان دارد آن موضوع تازه به ذهن منبری رسیده باشد و هنوز حتی به آن باور نیز پیدا نکرده باشد.

وی با بیان اینکه منبر باید با مطالعه انجام شود، عنوان کرد: حتی اگر منبر و سخنرانی با بیان مطالب تکراری همراه است، ولی باید ده برابر حجم محتوایی که بیان می‌شود، مطالعه صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام عابدینی اضافه کرد: باید این مطالعه تا حدی انجام شود که در وجود منبری تاثیر گذاشته و به باور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه باید رابطه منبر با قرآن تقویت شود، بیان کرد: اگر محتوای منبر با اعتقاد و مراقبه بیان شود، تاثیرگذاری آن برای مخاطبان نیز بیش‌تر می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان روایاتی، تصریح کرد: باید در منبرشان مخاطب نیز رعایت شده و منبری با آن‌ها نیز به خوبی ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه اخلاق منبر از محتوای منبر واجب‌تر است، یادآور شد: اگر منبری برای مخاطب احترام قائل باشد و به جزئیات توجه داشته باشد قطعاً اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha