کمبود معلمان قرآن متخصص در مدارس احساس می‌شود
کد خبر: 4127541
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
انتظار مدیران از جلسات قرآنی/ ۱

کمبود معلمان قرآن متخصص در مدارس احساس می‌شود

مدیر داخلی مؤسسه قرآنی «جامعة‌الثقلین شهید بابایی» اراک با بیان اینکه کمبود معلمان قرآن متخصص در مدارس احساس می‌شود، گفت: متأسفانه گاه شاهدیم معلمان در رشته تدریسی خود تخصص لازم را ندارند.

کلاس قرآنبرگزاری جلسات آموزشی ویژه مدیران مؤسسات قرآن امری ضروری است؛ چراکه آشنایی آنان با روش‌های به‌روز آموزشی و شیوه‌های کسب درآمد ازجمله برنامه‌‌هایی است که به رونق این مراکز قرآنی منتج می‌شود. به همت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان دوره‌ای 2 روزه با در نظر گرفتن برنامه‌های متعدد در استان قم برگزار شد که در این دوره بیش از 30 مدیر شرکت داشتند. ایکنای استان مرکزی، با برخی از این مدیران گفت‌و‌گویی انجام داده است تا با بیان نقطه نظرات، راهگشایی برای دوره‌های بعدی باشد.

تهمینه احمدی، مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «جامعة‌الثقلین شهید بابایی» اراک، ضرورت برپایی جلسات و دوره‌های آموزشی ویژه مربیان و مدیران مؤسسات را متذکر و برگزاری دوره آموزشی در قم را کاربردی و اثرگذار دانست و افزود: بهره‌مندی از اساتید مجرب همچون استاد رحمانی افق بهتری از عملکرد در سال پیشرو را برای ما ترسیم کرد؛ چراکه مدیران را با نحوه درآمدزایی و کسب و کارهای نوین آشنا کرد.

وی محدود بودن زمان برگزاری دوره را یکی از اشکالات بیان کرد و گفت: برای برگزاری دوره‌ها باید وقت کافی را درنظر گرفت. محدودیت زمانی و فشردگی کلاس‌ها باعث کاهش بازدهی می‌شود. اگر دوره‌ها به جای یک روز و نیم، سه روزه برنامه‌ریزی شود قطعاً کارایی و بازدهی بهتری خواهد داشت.

احمدی بیان نقطه نظرات و مطالبات با حضور مدیران استان همچون مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری را یکی از امتیازات دوره برشمرد و ادامه داد: مدیران انتظارات، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند که اگر قول‌های داده شده در سال آینده عملی شود قطعاً شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

ضرورت توجه به تدبر قرآن در مدارس

وی ضرورت توجه به آموزش نوجوانان و جوانان، مسئله حجاب، رفع مشکلات مالی مؤسسات، پیش‌دبستانی‌ها، مشکلات مکان را ازجمله مشکلات مطروحه برشمرد و اظهار کرد: یکی از مطالبات برگزاری دوره‌های تدبر متناسب با گروه‌های سنی است. تعریف دوره‌های آموزشی تدبر قرآن در سطح مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند به قرآنی شدن هرچه بیشتر جامعه منتج شود. تدبر قرآن می‌تواند به عنوان یکی از عناوین به دروس مدارس اضافه شود. اگر این اتفاق رخ دهد تحول بسیار شگرفی در سال‌های نه چندان دور در جامعه شاهد خواهیم بود. بروز معضلات اجتماعی به دلیل عدم آشنایی جوانان با مبانی تدبیری است.

احمدی از کم‌توجهی به حافظان قرآن در سطح جامعه گلایه کرد و افزود: حافظان و در مجموع فعالان قرآنی آنگونه که شایسته است حمایت نمی‌شوند و از جایگاه شغلی مناسب برخوردار نیستند. مقام معظم رهبری سال‌هاست که مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن دارند، اما آمار اعلامی بسیار پایین است؛ چراکه به دلیل عدم حمایت مربیان و قرآن‌آموزان انگیزه کافی برای رشد ندارند. در کشورهایی همچون عربستان به حافظان قرآن، مربیان و حتی قرآن‌آموزان این رشته اهمیت بسیار داده می‌شود. حتی مادرانی که در کلاس‌های حفظ شرکت می‌کند فرزندان خردسال آنان نگهداری می‌شوند تا دغدغه‌ای برای بانوان نباشد.

حمایت از مؤسسات قرآنی

مدیر داخلی «جامعة‌الثقلین شهید بابایی» اراک با یادآور شدن این مطلب که مؤسسات به دلیل خودگردان بودن از حمایت ناچیز مسئولان و متولیان قرآنی برخوردارند و مطالبات آنان در حاشیه قرار دارد، اضافه کرد: مدیران مراکز قرآنی سال‌هاست که مشکل دارند و کم‌لطفی مسئولان همواره شامل حال مدیران مؤسسات بوده است. البته کاری که برای رضای خداوند باشد، اجری الهی خواهد داشت، اما باید پذیرفت برای اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه باید حمایت‌ها صورت گرفته و انگیزه‌ها را برای آموزش و آموختن ارتقا بخشید.

وی ضرورت تداوم گردهمایی مدیران مؤسسات جهت تعامل بیشتر و انتقال تجربیات را خواستار شد و افزود: مؤسسات از دولت انقلابی توقع حمایت دارند، اما تاکنون شاهد اتفاقی چشم‌گیر نبودیم. البته همه از شرایط اقتصادی و بودجه‌ها باخبریم، ولی از این دولت انتظارات بیشتری داریم و امید است تا حدامکان نسبت به رفع مشکل مؤسسات اقدام شود. برخی مدیران پیشنهاد دادند که با کمک یکدیگر برای رفع مشکلات سایر مراکز پیشقدم شوند.

احمدی با بیان اینکه کمبود معلمان باتجربه قرآنی با مهارت کافی در روش تدریس در مدارس به شدت احساس می‌شود، ادامه داد: متأسفانه گاه شاهدیم معلمانی آموزش این مصحف شریف را برعهده دارند که در این رشته تخصص ندارند. به‌طور مثال فرزندم قرآن را با رعایت فنون و قواعد تجویدی تلاوت می‌کرد و چون معلم در نظر گرفته شده با این فنون آشنا نبود از او اشکال می‌گرفت و همین عامل باعث دلسردی و زدگی فرزندم شده بود. برای ایجاد انگیزه بین نوجوانان و جوانان جهت ورود به فعالیت‌های قرآنی باید ابتکار عمل و خلاقیت داشت.

تعامل آموزش و پرورش با اتحادیه مؤسسات قرآنی

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نباید سد راه پیش‌دبستانی‌های قرآنی باشند، گفت: آموزش و پرورش خود دارای پیش‌دبستانی است، اما برای مؤسسات قرآنی دارای پیش‌دبستانی سد ایجاد می‌کند و اعلام کرده است که اگر دانش‌آموزی مدرک این مقطع را از پیش‌دبستان قرآنی اخذ کند او را در مقطع اول ثبت‌نام نمی‌کند و این امر یکی از دغدغه‌هاست. در صورتیکه ارائه مدرک پیش‌دبستانی برای ثبت‌نام کلاس اول اختیاری است. اگر دانش‌آموز مدرک پیش‌دبستانی قرآنی داشته باشد باید خانواده مبلغ سنگینی را واریز کند تا فرزندش در دوره یک ماهه‌ای که آموزش و پرورش برگزار می‌کند شرکت و مجوز ثبت‌نام را دریافت کند.

احمدی با بیان اینکه امکان و ظرفیتی برای جذب افرادی که دوره تربیت معلم در رشته‌های مختلف قرآنی را پشت سر می‌گذارند وجود ندارد، گفت: افراد به امید جذب در مؤسسات، مراکز فرهنگی و قرآنی دوره‌های تربیت مربی را ثبت‌نام کرده و مدارک لازم را دریافت می‌کنند، اما وقتی امکانی برای اشتغال وجود نداشته باشد انگیزه از سایر افراد هم گرفته می‌شود.

وی ضرورت تعامل و همکاری تنگاتنگ بین آموزش و پرورش و اتحادیه مؤسسات قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: انجام این امر مطالبه همه مدیران است و شنیده‌ها حاکی از اتفاقات خوب دارد، اما عملاً تاکنون شاهد اتفاقی نبودیم. معلم قرآن باید آموزش‌دیده و دارای مهارت و علم کافی در رشته‌های مختلف همچون روانشناسی، علوم تربیتی و ... باشد. صرف اینکه فردی حافظ یا قاری برجسته‌ای است نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تدریس باشد؛ چراکه معلمان باید به حدی قوی باشند که علاوه بر قدرت جذب، پاسخگوی تمام سؤالات باشد.

احمدی در پایان گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی به ارتقای سطح علمی مدیران منتج می‌شود، اما برای دوره بعد گردهمایی بهتر است آموزش هوشمندسازی فعالیت‌های قرآنی نیز در نظر گرفته شود. اکثر مدیران با این مقوله غریبه هستند و با توجه به اینکه علم و تکنولوژی هر روز در حال به روز شدن است متأسفانه مؤسسات به‌روز نبوده و شایسته نیست مراکز از این امر مهم عقب بمانند. باید نیاز مخاطب را پاسخگو بود و  پاسخگویی مستلزم آموزش و پیشرفت علمی است.

انتهای پیام
captcha