تاریخ پوشش اسلامی در موزه لباس خراسان جنوبی
کد خبر: 4130793
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸

تاریخ پوشش اسلامی در موزه لباس خراسان جنوبی

موزه لباس و منسوجات طبیعی خراسان‌جنوبی به عنوان اولین موزه در  این حوزه در کشور در یکی از خانه‌های قدیمی شهر بیرجند واقع شده تا نوع پوشش مردمان خراسان‌جنوبی را نشان دهد.

موزه لباس و منسوجات طبیعی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، نوع پوشش شکل‌دهنده بخشی از فرهنگ هر ملتی است که در گذر زمان شاید طرح و یا شکل آن تغییر کند، اما اصالت آن از یاد نمی‌رود. پوشش و لباس مردم خراسان‌جنوبی از گذشته‌های دور ویژگی‌های شاخصی داشته است‌‌. این پوشش در نقاط مختلف استان علاوه بر اینکه از مواد طبیعی دوخته می‌شود، دارای رنگ‌های متنوع که الهام گرفته از طبیعت بوده نیز است و همچنین ویژگی‌های متناسب با پوشش ایرانی _ اسلامی را نیز دارد.

موزه لباس و منسوجات طبیعی خراسان‌جنوبی به عنوان اولین موزه در  این حوزه در کشور در یکی از خانه‌های قدیمی شهر بیرجند به نام خانه پردلی واقع شده است که معماری منحصر به فردی دارد. این بنا به روش درونگرا ساخته شده و عناصری همچون سردر، ورودی هشتی، دالان، حیاط مرکزی و ایوان ستون‌دار معماری بنا را شکل داده و یادگاری از دوران قاجار است.

این موزه که با هدف گردآوری لباس‌های محلی از طریق خریداری یا به امانت گرفتن راه‌اندازی شد، به بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی استان خراسان جنوبی نیز می‌پردازد.

موزه لباس و منسوجات طبیعی خراسان‌جنوبی

تالار نمایش، کارگاه پارچه‌بافی سنتی، پوشش‌های مناطق مختلف خراسان جنوبی، عکاسخانه و خیاط خانه از بخش‌های این موزه است و انواع لباس‌های ابریشمی دستباف، اطلس، کرباس، برک، قارت و عروس همچنین پارچه‌های سنتی برک، کرباس و مله به نمایش گذاشته شده است.

در موزه پارچه‌هایی به نمایش گذاشته شده که از پنبه مله تهیه شده که این پنبه خود رنگ و قهوه‌ای رنگ است. این پنبه برای گردشگران و از جمله گردشگران خارجی جذاب است و از این جهت برای شهر و استان خراسان‌جنوبی این موزه‌ در بافت تاریخی شهر قابلیت ارزآوری نیز دارد.

پارچه‌های تولید شده از پنبه مله را در هیچ مکان دیگری نمی‌توان یافت. پنبه مله خود رنگ و قهوه‌ای رنگ است که حدود ۴۰ سال کشت نمی‌شد و اکنون مجدد احیاء شده و برای گردشگران نیز بسیار جالب و جذاب است.

موزه لباس و منسوجات طبیعی خراسان‌جنوبی

در خراسان‌جنوبی ابریشم بافی و تولید کرباس نیز وجود دارد که البته این پارچه‌ها در برخی دیگر از نقاط خراسان‌جنوبی نیز تولید می‌شود.

انتهای پیام
captcha