معتبرترین قدمگاه رضوی کجاست؟
کد خبر: 4130819
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
اماکن زیارتی مشهد/ 7

معتبرترین قدمگاه رضوی کجاست؟

براساس اسناد روایی موثق‌ترین و معتبرترین قدمگاه و مصلی حضرت رضا(ع) در روستای دهسرخ مشهد همه ساله پذیرای صدها هزار زائر و گردشگر است.

قدمگاه رضویدر 45 کیلومتری جاده مشهد-باغچه و در 17 کیلومتری شهر ملک‌آباد، روستایی با قدمت تاریخی به نام دهسرخ وجود دارد که براساس مستندات تاریخی، زمانی که حضرت رضا(ع) از مدینه به مرو هجرت نمودند، یکی از مناطقی که در آن به مدت یک شبانه روز اتراق کردند، این روستای تاریخی بوده است.

با توجه به احادیث و روایات به‌دست آمده و بررسی شده، در کشور ایران در بین تمام قدمگاه‌ها و آثار موجود از وجود مقدس امام رضا(ع) موثق‌ترین و معتبرترین قدمگاه و مصلی حضرت در روستای دهسرخ مشهد است که در طول سال‌های متمادی مورد توجه بزرگان و علمای کثیری بوده و به این مکان ارادت زیادی داشته‌اند.

در این مکان چشمه آبی وجود دارد که به زمزم رضوی شهرت یافته و مورد استفاده و توجه زائران و مجاوران است و بیماران بسیاری با نوشیدن این آب شفا یافته‌اند.

در برخی از کتب شیعی از جمله بحارالانوار، عیون اخبارالرضا(ع)، منتهی الآمال و مفاتیح‌الجنان در اعتبار و سند این مکان مقدس از اباصلت هروی خادم امام رضا(ع) روایت شده که چون امام رضا(ع) به دهسرخ رسیدند در زمانی که به اجبار نزد مامون عباسی می رفت، اصحاب گفتند: یابن رسول الله وقت نماز شده است پس حضرت پیاده شدند و آب طلبیدند، گفتند آب همراه نداریم، پس امام رضا(ع) با دستان مبارک خویش زمین را مقداری حفر کردند در این هنگام چشمه‌ای جوشان شد که حضرت و همه همراهان از آب آن چشمه وضو گرفتند که اثر آن تاکنون باقی است.

بعد از وضو گرفتن حضرت و اصحاب، در نزدیکی چشمه مکان بلندتری بود امام به نماز ایستادند و نماز را با جماعت اقامه کردند، در حال حاضر این  مکان به مصلی امام رضا(ع) معروف است و زائران به عنوان تحیت و هدیه به امام رضا(ع) در این مکان دو رکعت نماز به جا می‌آورند.

طی چند سال اخیر براساس تصمیمات اهالی روستا، به همت مردم و کمک خیرین، مقرر شد تا برای مصلی و چشمه رضوی ساختمانی احداث شود تا افراد بیشتری بتوانند در این مکان مقدس حضور یافته و فیض معنوی کسب کنند.

چشمه زمزم رضوی، خروشان پس از 12 قرن

چشمه زمزم رضوی 1250 سال پیش و بر اساس مستندات تاریخی در مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو به دستان مبارک حضرت رضا(ع) حفاری شده و تنها جایی است که سندیت آن  در خصوص حضور حضرت رضا(ع) به ثبت رسیده است.

اینجا مکان مقدسی است و بسیاری از علما و عارفان در این مکان حضور می یافتند و با وضو در آب چشمه در مصلی به نماز می‌ایستادند و امروز نیز این مکان به مامن و پناهگاهی برای دوستداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تبدیل شده است.

با توجه به اینکه منطقه دهسرخ بسیار کم آب است و تقریبا نیم بیشتری از چشمه‌های این منطقه خشک شده اما این چشمه همچنان پس از 12 قرن خروشان است.

در ابتدا مصلی و چشمه در فضای باز بوده که هیچ بنایی در آن احداث نبوده اما با توجه به شرایط آب و هوایی در فصل سرما احداث ساختمانی برای این مکان در نظر گرفته شد و بر این اساس علاوه بر زمین خود مصلی اطراف آن نیز از اهالی روستا خریداری شد که اکنون زیربنای فعلی مصلی و ایوان 700 مترمربع است؛ همچنین 400 مترمربع زمین جانبی برای احداث زائرسرا در دو طبقه، دفتر خدام و... در نظر گرفته شده است که توسط غلامعلی ابراهیمی برای این امامزاده خریداری شد.

برگزاری طرح آرامش بهاری در ایام نوروز، برپایی کلاس‌های طرح نشاط ویژه نوجوانان در ایام تابستان، برگزاری طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان و سایر مناسبات مذهبی در ایام شهادت و ولادت اهل بیت(ع) از جمله برنامه‌های فرهنگی این بقعه متبرکه است که مورد استقبال زائران و مجاوران قرار می‌گیرد.

این آستان مقدس سالانه پذیرای 60 هزار زائر و مجاور است که بیشترین زائر در در دو روز پایانی هفته به زیارت مشرف می شوند.

جاده چناران به سمت مشهد همه ساله محل عبور زائران پیاده دهه پایانی صفر است و توجه به اینکه روستای سرآسیاب از جاده فاصله دارد، زائرین پیاده برای استراحت به این آستان شریف می‌آیند و بعد از زیارت به پابوسی حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند و اگر قصد شب ماندن را دارند با چادر زدن در محوطه امامزاده که حدود 30 هزار مترمربع مساحت دارد، می‌توانند شب را اسکان کنند.

انتهای پیام
captcha