انقلاب اسلامی داعیه‌دار ارائه تمدن تازه برای بشریت است
کد خبر: 4137603
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
رئیس جامعةالمصطفی:

انقلاب اسلامی داعیه‌دار ارائه تمدن تازه برای بشریت است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، انقلاب اسلامی را داعیه‌دار ارائه تمدن تازه برای بشریت دانست و گفت: انقلاب اسلامی خود را انقلابی تمدنی و فرهنگی دانسته و رسماً اعلام می‌کند به دنبال مدنیت تازه و ارائه سبک زندگی فردی و اجتماعی جدیدی برای بشریت است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عصر امروز، 10 اردیبهشت‌ماه در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و زبانی در غرب آسیا، اظهار کرد: منطقه غرب آسیا مهم‌ترین منطقه جغرافیایی عالم است، به‌طوری که این منطقه خاستگاه و مهد عمده تمدن‌ها و ادیان بزرگ عالم بوده و بیشترین نقش را در تحولات فکری و تمدنی بشر داشته است. علاوه بر ظرفیت‌های طبیعی، سیاسی و اقتصادی، ظرفیت‌های فرهنگی و انسانی، این منطقه را از قطب‌های تأثیرگذار در شکل‌گیری آینده جهان قرار داده است.

وی، حرکت انقلاب اسلامی را به سمت جهانی شدن توصیف کرد و افزود: امیدواریم همایش جریان‌شناسی فرهنگی دستاورد‌های بسیار خوبی را برای جامعةالمصطفی، جمهوری اسلامی ایران، منطقه و جهان اسلام به همراه داشته باشد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: امواج انقلاب اسلامی در این نقطه عالم محصور نمانده و دشمنان انقلاب نیز اذعان دارند این پدیده به سمت جهانی شدن در حال حرکت است. قطعاً این ظرفیت به نقش‌آفرینی منطقه در تمدن آینده جهان کمک شایانی خواهد داشت.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، انقلاب اسلامی را داعیه‌دار ارائه تمدن تازه برای بشریت دانست و گفت: انقلاب اسلامی خود را انقلابی تمدنی و فرهنگی دانسته و رسماً اعلام می‌کند به دنبال مدنیت تازه و ارائه سبک زندگی فردی و اجتماعی جدیدی برای بشریت است. طبیعی است این تمدن، مخالفانی داشته باشد، به ویژه تمدن مادی که با کمک توانمندی سیاسی، نظامی و اقتصادی خود تلاش کرده بر عالم تسلط یابد.

غرب آسیا و ظرفیت بالای زبانی

وی ادامه داد: ما به دنبال درگیری تمدنی نیستیم، اما تمدن مادی و انحصارگرای غرب تحمل نمی‌کند هیچ قطب دیگری پرچمدار شکل‌گیری تمدنی جدید در عالم باشد. از دیدگاه تمدن غربی، تنها تفسیر آنان از هنجار‌ها و نظام‌های عالم اعتبار دارد و از دیگران انتظار تبعیت کامل و تسلیم محض در برابر این نظم تحمیلی را دارند و هرکس خلاف نظر آنان باشد را با عناوینی همچون محور شرارت و برهم زننده نظم بین‌المللی معرفی می‌کنند. متأسفانه عده‌ای نیز به نام روشنفکری این سخنان را تکرار می‌کنند و رعیتی این نظام را افتخار خود می‌دانند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه منطقه غرب آسیا را در کنار ظرفیت فرهنگی و دینی، دارای ظرفیت بالایی در عرصه زبانی دانست و ابرازکرد: زبان‌های فارسی، عربی و… از زبان‌های ریشه‌دار و حامل پیام‌های عظیم فرهنگی هستند. اگر به 500 سال قبل مراجعه کنیم، زبان‌های انگلیسی و فرانسوی که امروز داعیه‌دار تمدن هستند، هیچ نقشی در تمدن عالم نداشتند، اما منطقه ما خاستگاه زبان‌های تاریخی در عالم است.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

نظام سلطه و شگرد نفاق و تفرقه‌افکنی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، تفرقه‌افکنی را یکی از شگرد‌های مرسوم نظام سلطه در سده‌های اخیر دانست و تصریح کرد: تمدن غرب تلاش زیادی کرده در منطقه ما که با فرهنگ و اعتقادات گره خورده است، جدایی و دشمنی ایجاد کند و با قرار دادن قومیت‌ها در برابر یکدیگر، در برابر تبدیل شدن منطقه به کانون تمدنی جهان مانع‌تراشی کند.

وی آشکار کردن میراث تاریخی و مشترک منطقه و آماده‌سازی برای استفاده از آن را از رسالت‌های مراکز علمی و دانشگاهی عنوان کرد و گفت: ما برای نقش‌آفرینی تمدنی نیاز به آشنایی، تقریب و گفت‌وگو با یکدیگر داریم و برگزاری این همایش‌ها قدم‌هایی در همین مسیر است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، یکی از اهداف مطالعات شرق‌شناسی مراکز غربی را مرزبندی و ایجاد تفرقه و جعل تاریخ در منطقه غرب آسیا دانست و افزود: این مراکز به گونه‌ای عمل می‌کند که قومیت‌ها در برابر هم قرار گیرند. متأسفانه بخش ساده‌اندیش جریان روشنفکری ما این مسئله را نادیده گرفته و لذا از این غفلت صدمات متعددی به ما وارد شده است.

وی با اشاره به هدف قرار گرفتن اقشار جوان ناآشنا با پیشینه تمدنی خویش در شگرد جدید تمدن غرب، اظهار کرد: نظام سلطه‌گر در این روش به ویژه در قالب گروه‌های مردم‌نهاد در پی تربیت نسلی است که نگاهشان معطوف به غرب بوده و در برابر نظم جهانی تسلیم باشند. اگر به دنبال آن باشیم که منطقه ما نقش خود را در تحولات آینده عالم ایفا کند، کار بسیار حساسی بر عهده داریم که امیدواریم با این همایش گام مؤثری برای توجه و تنبه بیشتر به این مسئله تمدنی برداشته شود.

انتهای پیام
captcha