غفلت از ظرفیت شبکه نخبگانی در فعالیت‌های فرهنگی
کد خبر: 4139864
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
کلانتر مهرجردی بیان کرد:

غفلت از ظرفیت شبکه نخبگانی در فعالیت‌های فرهنگی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه علی رغم دستاوردهای بسیاری که در حوزه فرهنگ داشتیم اما در تعریف فعالیت فرهنگی غفلت کردیم، گفت: یکی از این غفلت‌ها عدم استفاده از ظرفیت شبکه نخبگانی است.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اولین نشست شورای علمی مشورتی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رئیس سازمان دانشجویان و اعضای شورا روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این نشست کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن خیر مقدم به مهمانان با اشاره به فعالیت ‌های جهاددانشگاهی و خدماتی که به کشور ارائه کرده است، بیان کرد: جهاددانشگاهی از اولین نهادهایی بوده که در درون خود، نهادهای فرهنگی و تخصصی تأسیس کرده است.

وی در ادامه افزود: علی رغم دستاوردهای بسیاری که در حوزه فرهنگ داشتیم اما در تعریف فعالیت فرهنگی غفلت کردیم و نیاز داریم تا مجدد در آن‌ها بازنگری کنیم. یکی از این غفلت‌ها عدم استفاده از ظرفیت شبکه نخبگانی است. فلسفه تشکیل این شورا نیز  بهره‌مندی از سرمایه فکری عزیزان و خط‌دهی مناسب فعالیت‌های فرهنگی در جهاددانشگاهی است.

وی با اشاره به تمدن‌سازی نوین که در اهداف جهاددانشگاهی یاد شده، بیان کرد: تولید فکر و پرورش انسان از رسالت‌های مهم ما در این نهاد انقلابی خواهد بود؛ البته شرایط جدید کشور و تحولات را جدی گرفته و در دستور کار قرار می‌دهیم. در این راستا تولیدات محتوای مجازی و نشست‌های تخصصی بر اساس مدل معنایی گام دوم انقلاب در واحدهای سراسر کشور طراحی کردیم.

در ادامه نشست دکتر فریدزاده با اشاره به برنامه‌های مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی از تأسیس تاکنون، بیان کرد: در دوره جدید بنا داریم تا بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی راهبردهای جدیدی برای مرکز تعریف کنیم.

در ادامه جلسه اعضای شورا به بیان نظرات خود پرداختد.

جلال درخشه، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشکر از دغدغه سازمان دانشجویان بیان کرد: ارتباط سازمان دانشجویان با دیگر نهادهای فرهنگی دانشجویی کشور باید بازتعریف و مشخص شود.

وی با اشاره به دانشجویان غیر ایرانی بر رسیدگی به وضعیت آنان و استفاده از ظرفیت‌های ملی در این زمینه، افزود: تصویری از انقلابی بودن وجود دارد که نه پویا است و نه گویا و باید بر گفتمان‌سازی جوان انقلابی تمرکز شود.

محمد شفیعی‌فر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه جلسه بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که هنوز تشخیص نداده‌ایم که کار فرهنگی چیست؟ رخداد انقلاب اسلامی بر مبنای کار فرهنگی بود، اما پس از انقلاب این حوزه رها شد. برای فرهنگ، حوزه شفافی مشخص نشده است. همه حوزه‌ها تعریف کردیم و هر چه باقی مانده، نامش را فرهنگ گذاشته‌ایم. دشمنان امروز برای جذب نسل جوان تماماً کار فرهنگی می‌کنند. در حالی که ما در کشور انسجام فرهنگی نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود قیوم‌زاده، رئیس مرکز فرهنگی ـ دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن تأیید این دغدغه افزود: انقلاب اسلامی یک وجهه بیرونی دارد و یک وجهه درونی که ما در وجهه بیرونی تأیرگذاری بالایی داشتیم اما در وجهه درونی توفیق تمام و کمال نداشتیم. روحیه انقلابی یک روحیه تحول‌خواهی و پرسش‌خواهی دارد و باید در تمامی حوزه‌ها و در هر سطحی که می‌توانیم کار فرهنگی را با جدیت بسط دهیم.

دانشور نیز از دیگر اعضای حاضر در جلسه با تأکید بر نفوذ فرهنگی افزود: در بحث راهبرد این مرکز باید به مقوله دشمن‌شناسی به روز، توجه داشته باشیم و حوزه‌هایی را که دشمن ورود پیدا کرده است، بشناسیم. بحث‌های روحی و رفتاری امید و خلاقیت، باید در طرح‌های فرهنگی مدنظر قرار بگیرد. اساس کار بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد روحیه انقلابی برای پیشبرد کار است. دیپلماسی فرهنگی ایران ناشناخته است و ما نتوانسته‌ایم با جامعه نخبگان ارتباط برقرار کنیم.

علی سروش، عضو هیئت علمی مرکز مطالعات آمریکا(پژوهشکده صدر) نیز بیان کرد: ما در حوزه فرهنگ رویکرد انتزاعی در پیش گرفتیم. به همین دلیل کار فرهنگی، پاسخگوی نیاز جوانان نیست. چون دانشجویان را منفعل می‌بینیم و کارهای ما برایشان جذابیتی ندارد. در مقابل این رویکرد، رویکرد فعال و مشارکتی وجود دارد که موجب کنشگری دانشجویان می‌شود. این مرکز می‌تواند مأموریت خود را با رویکرد انقلابی در فرهنگ آغاز کند. یک بخش از این رویکرد، مبانی اندیشه‌ای است که کلیشه‌ای با آن برخورد می‌شود. هر دانشجو سلیقه‌ای دارد باید به تعداد سلایق دانشجویان تغذیه فرهنگی فراهم شود. تأسیس کارگاه‌های تجربه محور در استان‌ها و شهرستان‌ها، تأسیس مرکز آموزش زبان و تربیت رهبران پیشرو در جوانان امروز نیز از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی می‌تواند باشد.

عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به دو رویکرد مسئله‌شناسی و مسئله‌شناختی، بیان کرد: دغدغه مراکز و بنیادهای فرهنگی صرفاً شناخت مسئله نباید باشد بلکه باید نسبت مردم با مسئله را شناسایی کنند و آن را بسط دهند. ما با یک چرخش فرهنگی مواجهیم لذا باید در فعالیت‌های فرهنگی خود خلاقیت و نوآوری داشته باشیم.

محمد کلانتر نیز پیشنهاد راه‌اندازی بانک ایده مسائل را ارائه داد و افزود: خلاقیت و بارش افکار بهترین راه حل در نوآوری فرهنگی و جذب مخاطبان است.

در انتهای جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز ضمن تشکر از جهاددانشگاهی افزود: شان و جایگاه جهاددانشگاهی شأن شتاب‌دهندگی و هدایت‌کنندگی است. در هر حوزه‌ای که جهاد وارد شده است، فتح قله‌ای صورت گرفته است اما در حوزه فرهنگ نتوانسته موفق باشد. جهاددانشگاهی نباید خودش و مخاطبش را محدود کند. فعالیت مجموعه باید به سمت گفتمان‌سازی و جریان‌سازی قدم بردارد. در کنار این جمع باید افراد، ایده‌پرداز و خلاق باشند و در فعالیت‌ها بر یک یا دو موضوع تمرکز شود.

در پایان مقرر شد، ضمن دسته‌بندی و اولویت‌بندی موضوعات مطرح شده در جلسه، جلسات به صورت ماهیانه و با دستور جلسه مشخص ادامه پیدا کند.

انتهای پیام
captcha