مرکز نیکوکاری ملی قرآن تشکیل می‌شود
کد خبر: 4140650
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
با همکاری اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و کمیته امداد

مرکز نیکوکاری ملی قرآن تشکیل می‌شود

مرکز نیکوکاری ملی قرآن طی تعامل اتحادیه کشوری و استانی مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با کمیته امداد امام خمینی(ره) در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، نوزدهمین هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها عصر امروز، ۲۳ اردیبهشت به صورت مجازی برگزار شد.

موضوع اصلی این هم‌اندیشی راه‌اندازی مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآن بود. این موضوع در جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری به تصویب نهایی رسید و سپس در این راستا، جلسه‌ای با مسئولان مربوطه در کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شد و حال به مرحله عملیاتی نزدیک شده است.

طی این جلسه محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: در نظر داشتیم تا تبرّعات مردمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی را جمع‌آوری کنیم و صرفا برای کار‌های قرآنی هزینه کنیم، اما نتوانستیم با دوستان در اپراتور همراه اول برای جلب مشارکت خیرین، به نتیجه برسیدم و تنها با این اپراتور در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برای خرید قرآن به زبان‌های خارجی و اهدا به کشور‌های اروپایی و آمریکایی تعامل داشتیم.

وی ادامه داد: طی مصوبه چهل و یکمین جلسه هیئت مدیره و پیرو آن جلسه فوری و فشرده با کمیته امداد، آقای آسوده، معاون مشارکت مردمی کمیته امداد و خانم لاله افتخاری به عنوان مشاوره بانوان در کمیته امداد مرکز، این مسیر به سرعت هموار شد و مقرر شد تا یک مرکز نیکوکاری ملی قرآن راه‌اندازی شود.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه تمامی دریافت این مرکز ملی صرف کار قرآنی می‌شود و نه صرف معیشت افراد اضافه کرد: دوستان در مؤسسات قرآنی طی ایام کرونا، مراکز نیکوکاری در راستای مواسات و کمک به معیشت مردم راه‌اندازی کردند و در این زمینه همراهی داشتند و تجربیات مثمرثمری نیز دارند که به عنوان پل واسط بین کمیته امداد و دهک‌های پایین بودند که کار ارزشمندی بود، اما این مرکز ملی نیکوکاری قرآن، صرف آموزش قرآن و دوره‌های حفظ و قرائت قرآن می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی تصریح کرد: طی جلسه با کمیته امداد این پروانه صادر شد و اسامی و شماره همراه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) برای راه‌اندازی این دفاتر در استان‌ها، قرار گرفت و حساب این دفاتر در سطح استان‌ها از طریق صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، بازگشایی و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و هیئت مدیره اجرایی این دفاتر در استان‌ها با مشورت هیئت مدیره اتحادیه‌های استانی و راهنمایی کمیته امداد استان‌ها، اساسنامه و شیوه‌نامه خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین جلسه توجیهی دوشنبه آینده به صورت مجازی در دفتر کمیته امداد امام خمینی (ره) و استانی با حضور مدیران محترم استان‌ها و مدیران مجموعه‌های کمیته امداد استانی برای تبادل نظر و تجربیات، و رفع ابهامات و پاسخ به سؤالات و شبهات برگزار می‌شود.

انجم‌شعاع اضافه کرد: درباره کد‌های USSD و تعیین سرفصل‌ها و سرشاخه‌های آن نیز سپس به جمع‌بندی می‌رسیم تا براساس اولویت طرح‌های آموزشی و با کسب نظر اساتید و پیشکسوتان قرآنی براساس اولویت‌ها مثلا عدد ۱ (حفظ جزء ۱)، عدد ۲ (قرائت ترتیل) و ... تعریف شود.

وی با تأکید بر اینکه همانطور که با همکاری شما دوستان در زمینه بیمه مشاغل فصلی در وزارت کار به خوبی درخشیدیم و امروز شاهد بیمه ۵ هزار و ۴۰۰ نفر از بدنه مردمی ـ قرآنی هستیم، اظهار کرد: در خصوص مرکز ملی نیکوکاری قرآن نیز به همین خوبی می‌درخشیم و با همت شما بزرگترین مجموعه خیریه قرآنی ـ مردمی را راه‌اندازی خواهیم کرد.

انجم‌شعاع اضافه کرد: برابر مصوبه اخیر هیئت مدیره، نشست فصلی اتحادیه کشوری نیمه دوم خردادماه به صورت حضوری به میزبانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار می‌شود، همچنین مجمع عمومی اتحادیه نیز نیمه سوم تیرماه در تهران با انتخاب اعضای دومین دوره هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت برگزار می‌شود.

راه‌اندازی مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآن

موارد مطرح شده طی این جلسه:

  • مشخص شدن تفاوت مجمع خیرین مردمی در استان‌ها با مرکز ملی نیکوکاری تخصصی قرآن
  • جلب مشارکت‌های کلان برای مرکز ملی نیکوکاری قرآن از محل دریافت و جمع‌آوری زکات و دعوت از ورزشکاران و قهرمانان ملی برای حضور در این مرکز
  • انجام تبلیغات برای مرکز ملی نیکوکاری قرآن
  • پیشنهاد در نظر گرفتن تسهیلات از سوی کمیته امداد برای مؤسسات قرآنی دارای مجوز با معرفی اتحادیه قرآنی (کمیته امداد به جز مددجویان خود به مردم عادی نیز با شرایط، وام و تسهیلات اختصاص می‌دهد)
  • ارائه پیشنهادات برای تغییرات اساسنامه به اتحادیه کشوری برای رسیدن به جمع‌بندی
  • تعیین سهمیه استان‌ها برای حضور در مجمع عمومی (طبق اساسنامه هر استان به ازای هر ۵۰ مؤسسه، ۵ سهم اولیه دارند و به ازای هر ۲۵ مؤسسه اضافی یک کرسی به آن‌ها اضافه می‌شود) براساس تعداد مؤسسات هر استان و اعلام تعداد نهایی مؤسسات قرآنی دارای مجوز در استان‌ها از سوی اتحادیه‌ها
  • مکاتبه اتحادیه کشوری با شبکه‌های صدا و سیمای استانی برای دعوت از اتحادیه‌های قرآنی یا اشخاص تأثیرگذار قرآنی در میزگرد‌ها و گفت‌وگو‌های ویژه خبری به منظور تبیین اهتمام به امر انس با قرآن فرزندان
  • راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه محصولات مؤسسات قرآنی

حسن ختام این برنامه توضیحات امیرحجت مرادی، مسئول کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری درباره ترکیب افراد شرکت‌کننده در مجمع عمومی (با اولویت اعضای هیئت مدیره و بازرسی استانی و علی‌البدل‌ها و مازاد بر این کرسی استانی با تعیین هیئت مدیره و دعوت از کدام مؤسسه برای حضور در مجمع طبق اساسنامه) و ضرورت برخورداری کاندیدا‌های هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری از مدرک تحصیلی و ارائه آگهی تأسیس مؤسسه از آخرین تغییرات در روزنامه رسمی و پروانه فعالیت بود.

همچنین وی توضیحاتی درباره راه‌اندازی سامانه جامع مؤسسات قرآنی در آینده نزدیک و ضرورت بارگذاری مدارک مؤسسات در این سامانه با مالکیت و مدیریت اتحادیه کشوری ارائه کرد و گفت: این سامانه مبنای سطح‌بندی و ارزیابی مؤسسات قرآنی و سایر اقدامات و عملکرد آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام
captcha