تشکیل تیپ دوم الحشد الشعبی در عراق
کد خبر: 4142659
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

تشکیل تیپ دوم الحشد الشعبی در عراق

الحشد الشعبی عراق اقدام به تشکیل تیپ دوم خود در منطقه سنجار، متشکل از دو هزار رزمنده کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست نیوز، منابعی در الحشد الشعبی از اقدام این سازمان به تشکیل نیروی جدیدی در شهر سنجار در حد تیپ خبر دادند که متشکل از نیروهای داوطلب این شهر خواهد بود.

طبق اعلام این منابع، فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی موافقت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق را با ایجاد نیرویی جدید در حد تیپ برای نیروهای الحشد الشعبی در شهر سنجار که منحصرا از افراد بومی این منطقه تشکیل شود، کسب کرده است.

الحشد الشعبی پیش از این تیپی بالغ بر دو هزار نفر در منطقه سنجار، از توابع استان نینوا ایجاد کرده بود.

این اقدام اخیر الحشد الشعبی پس از دو سال از امضای توافق عادی‌سازی اوضاع در شهر سنجار میان دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان عراق انجام شده است.

منابع افزودند که مراد شیخ کالو، که از فرماندهان سازمان بدر و در حال حاضر مشاور رئیس سازمان الحشد الشعبی در مناطق شمالی است، مأمور به تشکیل این تیپ جدید شده است.

در واکنش به این اخبار، ماجد شنکالی، نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق، گفت که این تیپ متشکل از اهالی سنجار و عرب‌های این منطقه است.

وی گفت که این اقدام، «یک تهدید» به شمار می‌رود و او نهادهای مربوطه را در جریان این امر قرار داده است.

توافق سنجار با نظارت سازمان ملل متحد در اکتبر 2020 امضا شد که در آن بر خروج عناصر پ.ک.ک و گروه‌های مسلح از شهر سنجار و بازگشت آوارگان به این شهر اشاره دارد.

طبق این قرارداد، نیروهای پلیس این منطقه باید از افراد بومی بوده و پرونده امنیتی شهر نیز به پلیس این منطقه واگذار شود.

گفتنی است؛ بیش از 5 نیروی مسلح از جمله الحشد الشعبی، یگان‌های مقاومت سنجار، پلیس محلی، ارتش عراق و پیشمرگه در منطقه سنجار حضور دارند؛ اما این نیروها سال‌هاست که برای تحمیل نفوذ خود در این منطقه، با یکدیگر درگیرند.

منطقه سنجار از توابع استان نینواست و در فاصله 120 کیلومتری غرب شهر موصل واقع شده و بیشتر ساکنان آن را ایزدی‌ها تشکیل می‌دهند.

سنجار از مناطق مورد منازعه میان دولت فدرال عراق و اقلیم کردستان و سرنوشت آن در گرو اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق است.

انتهای پیام
captcha