ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی بقاع متبرکه ناشناخته مانده است
کد خبر: 4142784
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
مدیرکل اوقاف اصفهان:

ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی بقاع متبرکه ناشناخته مانده است

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک گفت: همواره فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی متعددی در بقاع متبرکه انجام می‌شود، ولی این اماکن ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه‌ها دارند که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

محمدحسین بلک مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهانحجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: امامزادگان و بقاع متبرکه به گفته مقام معظم رهبری باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند، از این‌رو توجه و رسیدگی به زیرساخت‌های این اماکن ضروری است و مردم نیز در این زمینه نقش بسیار فعالی دارند، به‌طوری که کمک‌های مردمی به بقاع متبرکه سالیانه حدود ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: بخشی از فعالیت‌های اجتماعی که در سایه‌سار بقاع متبرکه انجام می‌شود، نذورات و کمک به خانواده‌های نیازمند است که در مناسبت‌های گوناگون صورت می‌گیرد. همچنین طرح فرهنگی شمیم خدمت برای ایجاد اشتغال و حرفه‌آموزی افراد ساکن در پیرامون بقاع متبرکه در نظر گرفته شده است که می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: در مناسبت‌هایی مانند ماه محرم، ماه رمضان، دهه فجر، فاطمیه و نیمه شعبان، پرداختن به مباحث معرفتی در دستورکار بقاع متبرکه قرار دارد و درواقع، برنامه‌های معنوی مستمری به همت خود مردم در این اماکن در حال اجراست. 

وی درباره میزان آشنایی مردم با ظرفیت‌های فرهنگی بقاع متبرکه گفت: مدیریت این اماکن عمدتاً در اختیار خود مردم است، به‌طوری که همه تغییر و تحولات و اقدامات به دست آنها انجام می‌شود، ولی در معرفی این ظرفیت‌ها به جامعه راه طولانی در پیش داریم. علاوه بر دستگاه‌های دولتی متولی فعالیت‌های فرهنگی، رسانه‌ها نیز نقش ویژه‌ای در این زمینه دارند. همچنین گردشگری‌ مذهبی و سرمایه‌ موقوفات نیز به تبیین و تشریح نیاز دارد. درواقع، بسیاری از ظرفیت‌های بقاع متبرکه هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است و اگرچه برای استفاده از محیط‌های پیرامونی این اماکن برنامه‌هایی وجود دارد، ولی برای آگاه‌سازی جامعه از این ظرفیت‌ها باید از رسانه‌ها کمک گرفت.

بلک با اشاره به مناسبت‌های دهه کرامت ادامه داد: یکی از شعائر خوبی که طی سال‌های گذشته در عرصه رسانه‌ای و فرهنگی رواج داشته، تکریم مقام دختران و پیوند آن با ولادت حضرت معصومه(ع) و امام رضا(ع) بوده است. تکریم و ارج نهادن به موقعیت اجتماعی دختران امری تشریفاتی نیست و با توجه به آموزه‌های دینی و الگوهای عملی در تاریخ اسلام، امروزه ضرورت معرفی این ارز‌ش‌ها بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: جوانان ما و به‌ویژه دختران می‌توانند از فرصت شعائر دینی برای رشد و تعالی اخلاقی و معرفتی، کسب موقعیت‌های علمی و نقش‌آفرینی در بخش‌های گوناگون جامعه استفاده کنند؛ کمااینکه حضور آنها در نهادهای اجتماعی مانند دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مایه مباهات است.

انتهای پیام
captcha