پادشاه مقام نهاوند در خانواده‌ای با 18 حافظ قرآن + فیلم
کد خبر: 4149088
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
یادی از استاد منشاوی در سالروز وفات؛

پادشاه مقام نهاوند در خانواده‌ای با 18 حافظ قرآن + فیلم

گفته می‌شود در خانواده محمد صدیق منشاوی 18 حافظ قرآن وجود داشت که عمر خود را وقف خدمت به قرآن کرده‌اند. طرفدران استاد منشاوی به دلیل مهارت بالا در تلاوت قرآن کریم در مقام نهاوند و لحن پر از خشوع به او لقب صوت گریان و پادشاه مقام نهاوند داده بودند، چرا که این مقام ویژه تلاوت حزن‌انگیز و خاشعانه است.

شیخ محمد صدیق منشاوی، از مشهورترین و بزرگ‌ترین قاریان مصر

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن، شیخ محمد صدیق منشاوی، از مشهورترین و بزرگ‌ترین قاریان مصر و جهان اسلام، پنجاه‌وچهار سال پیش در چنین روزی در 20 ژوئن(30 خرداد) سال 1969 سن 49 سالگی درگذشت. طرفدران او به دلیل مهارت بالای این قاری بزرگ در تلاوت قرآن کریم در مقام نهاوند و لحن پر از خشوع به وی لقب صوت گریان و پادشاه مقام نهاوند داده بودند، چرا که این مقام ویژه تلاوت حزن‌انگیز و خاشعانه است.

این قاری بزرگ قرآن در سال 1920 میلادی در روستای منشأ در استان سوهاج در مصر علیا و در خانواده‌ای اهل حفظ و تلاوت قرآن متولد شد. گفته می‌شود در خانواده منشاوی 18 حافظ قرآن وجود داشت که عمر خود را وقف خدمت به قرآن کرده‌اند.

پدر او شیخ صدیق منشاوی و برادر وی شیخ محمود صدیق منشاوی از بزرگان تلاوت قرآن کریم در مصر هستند. او از سال 1954 تلاوت قرآن در رادیوی قرآن کریم را آغاز کرد و نخستین سوره‌ای که در این رادیو تلاوت کرد، سوره لقمان است. 

شیخ محمد صدیق منشاوی، تلاوت قرآن را از همراهی پدر و عموی خود در مجالس شبانه تلاوت قرآن آغاز کرد و در یکی از این مجالس به او نیز فرصت تلاوت قرآن کریم داده شد، و از آن زمان رفته‌رفته شهرت او در منطقه سکونت خویش، فراگیر شد.  او در سنین کودکی وارد مکتب‌خانه روستای زادگاه خود شده و موفق به حفظ قرآن کریم شد.

پادشاه مقام نهاوند در خانواده‌ای با 18 حافظ قرآن + فیلم

پس از آموختن علوم قرآن کریم و همچنین مقامات مختلف تلاوت قرآن کریم ستاره اقبال او در میان مشاهیر تلاوت قرآن در مصر از جمله شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ محمود خلیل الحصری و شیخ عبدالباسط درخشیدن گرفت. شیخ محمد صدیق منشاوی دارای تلاوت‌های مشترکی با شیخ فؤاد العروسی و کامل یوسف البهتیمی نیز هست.

مشهور است که شیخ الشعراوی در مورد تلاوت وی گفته است: هرکس که می‌خواهد خشوع قرآن را دریابد،  به تلاوت منشاوی گوش فرا دهد، او چهار دوست خود، شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ عبدالباسط، شیخ محمود البنا و شیخ خلیل الحصری، بر مرکبی نشسته و اقیانوس‌های قرآن کریم را پیموده‌اند و این مرکب تا روز قیامت از پیمایش دریاهای قرآن باز نمی‌ایستد.

در ادامه ویدئویی نادر از تلاوت مجلسی استاد منشاوی را مشاهده می‌کنید که در آن آیات 76 تا 81 سوره مبارکه الاسراء را قرائت می‌کند.

 

انتهای پیام
captcha