نگرانی از تکرار هتک حرمت قرآن قبل از اجلاس ناتو در سوئد
کد خبر: 4149863
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

نگرانی از تکرار هتک حرمت قرآن قبل از اجلاس ناتو در سوئد

پلیس سوئد درخواست جدیدی دریافت کرده مبنی بر اینکه اسلام‌ستیزان پیش از برگزاری اجلاس ناتو مجوز تظاهرات برای سوزاندن نسخه‌هایی از قرآن در استکهلم، پایتخت این کشور را داشته باشند.

به گزارش ایکنا به نقل از centersweden، این درخواست پس از آن مطرح شده است که چندی پیش دادگاه سوئد طی حکمی، سوزاندن قرآن یا کتاب مقدس را بخشی از آزادی بیان و آن را قانونی اعلام کرد، این دادگاه همچنین ممنوعیت صدور مجوز قرآن‌سوزی از سوی پلیس این کشور را لغو کرد.

در این درخواست، مجوز  تظاهرات در 28 ژوئن(هفتم تیر) چند روز پیش از برپایی اجلاس ناتو که در آن مسئولان ترک، سوئدی و ایالات متحده درباره عضویت سوئد در ناتو گفت‌و‌گو خواهند کرد، مطرح شده است.

این نگرانی وجود دارد که این تظاهرات به درگیری جدید بین طرف‌های ترک و سوئدی منجر شود و در درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو مشکل ایجاد کند.

گفتنی است، پس از آن که راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی دانمارکی، در ماه ژانویه در خارج از سفارت ترکیه در استکهلم، یک نسخه از قرآن را سوزاند، پلیس سوئد از دادن مجوز به دو برنامه قرآن‌سوزی به دلیل نگرانی‌های امنیتی خودداری کرد. پس از آن دو نفر که به دنبال انجام اقدامات تحریک‌آمیز در خارج از سفارتخانه‌های عراق و ترکیه در استکهلم بودند، به این تصمیم اعتراض کردند.

در ماه آوریل، دادگاه اداری استکهلم این تصمیم را لغو کرد و گفت که ادعای خطرات امنیتی برای محدود کردن قرآن‌سوزی کافی نیست.

دادستان عمومی سوئد در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد تحقیقات اولیه در این پرونده را متوقف می‌کند؛ چرا که در قانون سوئد هیچ ماده قانونی وجود ندارد که آتش زدن کتاب‌های دینی را جرم اعلام کرده باشد.

سوئد معمولاً ادعا می‌کند براساس «آزادی اندیشه و بیان» اجازه سوزاندن قرآن کریم در خیابان‌ها و اماکن عمومی را می‌دهد و بر همین اساس، نمی‌تواند مانع اقدام افراط‌گرایان پوپولیست در سوزاندن قرآن کریم شود. این ادعاها، باطل و نادرست است و به نفع صاحبان و پیروان آن نیست.

براساس قانون سوئد، سوزاندن قرآن کریم و دیگر کتاب‌های مقدس در اماکن عمومی همچون توهین به پرچم و نماد‌های سلطنتی سوئد ممنوع است. با این حال سوئد و دولت‌های این کشور در سرپیچی از این قانون و تحقیر مسلمانان به منظور نشان دادن چهره خود در خارج به عنوان کشور آزادی‌ها و ... اصرار دارد و به آن افتخار می‌کند.

انتهای پیام
captcha