امام محمدباقر(ع) به اختلافات مسلمانان پایان داد
کد خبر: 4150306
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

امام محمدباقر(ع) به اختلافات مسلمانان پایان داد

یک مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه حرکات، منش و رفتار امام باقر(ع) موجب شد که اختلافات مسلمانان به پایان برسد، گفت: یکی از مسائل فرهنگی که آن حضرت پیگیری کردند حل مشکلاتی بود که موجب اختلاف میان جامعه اسلامی شده بود و یکی از این مسائل احکام حج بود که در زمان‌های مختلف دچار تشتت شد و هر گروه این احکام را به‌گونه‌ای انجام می‌داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صمدزاده، کارشناس مسائل دینیحجت‌الاسلام والمسلمین حسن صمدزاده، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم ضمن تسلیت به‌مناسبت سالروز شهادت پنجمین امام شیعیان گفت: امام محمد باقر(ع) در زمانی حضور داشتند که شیعیان و یاران اهل بیت(ع) بعد از واقعه کربلا و بعد از قیام‌هایی که در خون‌خواهی امام حسین(ع) رخ داد و به نتیجه نرسید، دچار سردرگمی بودند.

وی  با اشاره به اینکه یکی از مسائل فرهنگی که امام باقر(ع) پیگیری کردند حل مشکلاتی بود که موجب اختلاف میان جامعه اسلامی شده بود، افزود: یکی از این مسائل احکام حج بود که در زمان‌های مختلف دچار تشتت شد و هر گروه این احکام را به‌گونه‌ای انجام می‌داد که امام باقر(ع) به روایت جابر بن عبدالله که از حضرت رسول(ص) نقل کرده بود، احکام حج را برای مردم بیان کرد و با وجود اینکه ایشان خود به احکام حج آگاه بودند، اما برای اینکه مسلمانان توجه بیشتری کنند، از قول جابر بن عبدالله نقل کرد.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: در زمان عبدالملک مروان سکه‌هایی که در این زمان در جامعه مسلمین رواج داشت، دارای نشان رومی بود که امام باقر(ع) با وجود اینکه عبدالملک مروان غاصب حکومت بود، به دلیل وحدت مسلمین پیشنهادی داد و طریقه ضرب و تهیه سکه و نشان روی آن را اصلاح کرد و سکه مخصوص مسلمین ضرب شد.

وی با بیان اینکه حرکات، منش و رفتار امام باقر(ع) موجب شد که اختلافات مسلمانان به پایان برسد و یکدیگر را تکیه‌گاه خود بدانند و به یکدیگر اعتماد کنند، گفت: پنجمین امام شیعیان تلاش کردند نهضت انقلابی و مبارزه با ظلم و ستم نابود نشود و مبارزه با بی‌عدالتی و خلفایی که شأنیت حکومت بر مسلمانان را نداشتند ادامه یابد؛ ایشان حتی برای بعد از شهادت خود به امام صادق(ع) وصیت کردند که 10 سال در منا برای من عزاداری کنید که این حرکتی سیاسی است.

مدرس حوزه علمیه بیان کرد: امام باقر(ع) برای نخستین بار امر بر تجمع و برگزاری عزاداری کردند و امام صادق(ع) این اقدام را انجام دادند و در این مراسم یادی از حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌شد و این موجب پایه‌گذاری تجمع شیعیان حول محور اهل بیت(ع) و زمینه‌ساز نهضت امام صادق(ع) بود.

صمدزاده با اشاره به اینکه امام باقر(ع) در راستای فرهنگ‌سازی برای وحدت میان مسلمانان گام‌های مهمی برداشت، گفت: جمهوری اسلامی نیز تلاش خود را با ایجاد گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) و رواج آن در جهان، برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی، تقویت و گسترش رویکرد‌های تقریبی و ابتکار نامگذاری هفته وحدت، ابتکار مراسم برائت از مشرکین و مقابله با جریان‌های مسلح تکفیری، در راستای وحدت انجام داده است، زیرا وحدت مهم‌ترین عامل تمدن اسلامی و رسیدن به زمان ظهور امام زمان(عج) است.

وی در خصوص جایگاه و مباحثات علمی امام باقر(ع) افزود: ایشان همانگونه که به باقر معروف است، شکافنده علوم اهل بیت(ع) بودند یعنی اگر ما علوم ائمه قبل از ایشان و پیامبر اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) را نتوانستیم دریافت کنیم، امام باقر(ع) این بار را بر عهده گرفت و ما علوم اهل بیت قبل از امام باقر(ع) را مدیون این امام بزرگوار هستیم. ایشان علوم اهل بیت(ع) را در مباحث علمی خود به‌گونه‌ای بیان می‌کردند که یکی از شاگردان لقب سیدالعلما را به امام باقر(ع) اعطا کرد.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه امام باقر(ع) مستدل و عقلانی با علما صحبت و با آن‌ها مباحثه می‌کرد، یادآور شد: شخصی به امام باقر(ع) توهین کرد که ایشان به‌گونه‌ای پاسخ داد که این فرد پیرو و مخلص امام باقر(ع) شد که این امر باید به‌عنوان سیره و مبنا برای مباحثات قرار گیرد. آن حضرت خاضعانه، خاشعانه و با آرامش پاسخ افراد را می‌دادند و با آن‌ها مباحثه می‌کردند که ثمره آن دارا شدن چهار هزار شاگرد توسط امام صادق(ع) بود.

انتهای پیام
captcha