اهانت به قرآن از سر استیصال و با عاملیت صهیونیست‌ها و آمریکاست
کد خبر: 4151366
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
خطیب جمعه تهران:

اهانت به قرآن از سر استیصال و با عاملیت صهیونیست‌ها و آمریکاست

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به اجازه دولت سوئد برای هتک حرمت قرآن و بیان اینکه پشت سر این کار، لابی صهیونیست‌ها و استکبار آمریکایی است، گفت: این رفتارها از ترس جهان‌گیر شدن نور قرآن است، لذا این رفتارها از سر استیصال است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، امروز 9 تیر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه 36 سوره «اسرا» گفت: این آیه یک قاعده روشن سعادت آفرین را بازگو می کند. خداوند در این آیه به صراحت خطاب به همه ما اعلام می‌کند که رفتار، برنامه‌ها و قضاوت‌های شما در زندگی و ارتباطات با دیگران باید مبتنی بر آگاهی و علم باشد و در این باره مورد سؤال قرار می‌گیرید ولذا از آنچه نمی‌دانید پیروی نکنید زیرا از آنچه شنیده‌اید، دیده‌اید و اندیشیده‌اید، مورد سؤال قرار خواهید گرفت.

وی افزود: اگر به همین یک آیه به منزله نمونه زیست مسؤلانه عمل کنیم بازار شیطان و تهمت‌ها و شایعات و اختلافات کساد می‌شود و دست شیطان بسته و روی او سیاه می‌شود.

حاج علی اکبری در ادامه مباحث خطبه اول قبل درباره مسئولیت اجتماعی گفت: از بین عرصه‌های مسئولیت عرصه مسئولیت اجتماعی بسیار حساس و مهم است. انسان در محیط روابط اجتماعی آفریده می‌شود، به دنیا می‌آید، بزرگ می‌شود و دنیا را ترک می‌کند و لذا بخش عمده‌ای از زیست ما زیست اجتماعی است. از این منظر کیفیت چگونگی این روابط و محیط اجتماعی و انسانی بسیار مهم است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: رابطه ما با دیگران از این منظر تأثیر شگفت‌انگیزی بر زندگی این جهانی و تأثیر سرنوشت سازی بر زندگی ابدی ما دارد.

وی با اشاره به گسترده و پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی انسان‌ها در طول تاریخ و با گذشت زمان گفت: بشر از روز اول به این فکر بوده که روابط خود را با دیگران چگونه تنظیم کند و به دنبال حاکم کردن قاعده‌ای بوده که منافع خود و دیگری را با هم جمع کرده و تعارض و تزاحم منافع را به نحوی مدیریت کند که به بهزیستی و خوشبختی انسان‌ها بینجامد.

استعدادهای انسان بر اساس اراده الهی در زیست اجتماعی شکوفا می‌شود 

حاج علی‌اکبری با بیان اینکه انسان ناچار از زیست اجتماعی است، گفت: استعدادهای انسان بر اساس اراده الهی در زیست اجتماعی شکوفا می‌شود و ظرفیت‌ها و فضیلت‌های اخلاقی انسان در محیط زیست اجتماعی رشد می‌کند، لذا اگر این زیست اجتماعی از انسان گرفته شود بخش عمده‌ای از انسانیت انسان به مخاطره می‌افتد.

وی ابراز کرد: مجموعه تلاش‌های بشر به مکاتب فلسفی و اجتماعی زیادی منتهی شده، اما انسان باز هم کامیاب نشده است. در نهایت جمع همه این حرف‌ها و تلاش‌ها زیست قانونی است. یعنی با زندگی قانونی می‌توانیم به خوشبختی برسیم اما این زیست هم نمی‌تواند تأمین‌کننده حیات طیبه برای بشر باشد اگر چه می‌تواند یکی از ارکان تأمین‌کننده سعادت بشر باشد هر چند کافی نیست و جوامعی که تلاش کردند صرفاً براساس قانون روابط اجتماعی خود را تنظیم کنند پیش روی ما هستند که منجر به خوشبختی نشده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه یک راه بیشتر برای خوشبختی و سعادت بشر وجود ندارد، اظهار کرد: این راه هم مراجعه به خداوند متعال و وحی است و باید دید خداوند برای مهندسی روابط اجتماعی چه پیشنهاداتی داده است.

 در نگاه خداوند رابطه انسان‌ها براساس قاعده «مسئولیت» تعریف شده است

وی افزود: در نگاه خداوند متعال رابطه انسان‌ها با یکدیگر براساس قاعده «مسئولیت» تعریف شده است. از منظر وحی، انسان‌ها در روابط اجتماعی نسبت به هم مسئول هستند و این مسئولیت ذیل مسئولیت انسان در برابر خداوند است و این مبنای اصلی مهندسی روابط اجتماعی از نگاه دینی است؛ مسئولیت انسان‌ها در برابر یکدیگر به قاعده مسئول بودن آنها در برابر پروردگار، مسئله ایمان به مبدأ و معاد.  

حاج علی‌اکبری با بیان اینکه چنین زیست مسئولانه‌ای تأمین‌کننده خوشبختی است، تصریح کرد: در این شیوه زندگی، قواعد و حقوق و قوانین را خداوند پیش روی بشر گذاشته است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز در آغاز رسالت خود دو قانون و قاعده اولیه را برای روابط اجتماعی و انسانی اعلام کردند: اول؛ از ناحیه من نباید به کسی خسات و ضرر مادی و معنوی وارد شود. دوم؛ بدون استثنا همه ما در ارتباطات با دیگران دارای مسئولیت هستیم؛ مسئولیت مراعات دیگران و خیررسانی به آنها. این دو قاعده طلایی زیست اجتماعی مسلمانی است که در صدر اسلام جزو آموزه‌های نخستین پیامبر(ص) بود که این دو قاعده به مسئولیت ما در پیشگاه خدواند گره می‌خورد.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران، زندگی مبتنی بر تقوا را زندگی مبتنی بر پذیرش مسئولیت‌ها دانست و گفت: باید رعایت تقوا را همیشه توصیه کنیم.

وی اظهار کرد: هفته شیرینی را پشت سر گذاشتیم که حال و هوای خوش بندگی و عبادت و دهه ذی‌الحجه و برگزاری مناسک حج بود.  امتداد این مناسک در جامعه ما در روز عرفه مشاهده شد که این عطیه الهی به برکت انقلاب در جامعه ما برپاست. دیروز هم عید سعید قربان بود که عید ایثار، بندگی و ولایت الهی است و صحنه‌های جالب بندگی و نذر قربانی و مواسات در سراسر کشور آفریده شد. این ملت ما و جلوه های ویژه زندگی ملت مؤمن ماست.

انشالله یک عید سعید غدیر متفاوت را تجربه خواهیم کرد

حاج علی‌اکبری با اشاره به در پیش بودن عید الله الاکبر، عید سعید غدیر گفت: امسال این عید نور علی نور است و در روز جمعه است و انشالله یک عید سعید غدیر متفاوت را تجربه خواهیم کرد.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه غدیر صرفاً یک واقعه تاریخی نیست، گفت: البته خیلی‌ها دوست داشتند غدیر در حد یک واقعه تاریخی بماند و گرد و غبار فراموشی بر آن گرفته شده و تحریف شود غافل از اینکه غدیر روح حاکم بر زمان و حقیقت جاری در زمین و  زمان است و خداوند یادگار غدیر را در جامعه بشری حفظ کرده است.

وی ابراز کرد: فرزند امیرالمومنین(ع)، علی دوران و مهدی زمان(عج)، در بین بشریت هست تا آرمان غدیر را که حاکمیت توحید برتمام کرانه‌های زندگی بشری است، محقق کند. او منتظر است تا بشریت آمادگی لازم را برای انجام آن رسالت بزرگ به دست بیاورد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: پیامبر(ص) در غدیر همه اسلام را با تمامی ظرفیت و زیبایی‌های خودش را در سیمای پرفروغ علی بن ابیطالب(ع) به بشریت هدیه کرد. غدیر اسم رمز استمرار نبوت و خط انبیا و نشانه‌ای از اسلام زنده، پویا، بانشاط و حاضر در صحنه مدیریت زندگی انسان‌هاست.

 فلسفه سیاسی اسلام با غدیر معرفی شد

حاج علی‌اکبری با تأکید بر اینکه فلسفه سیاسی اسلام با غدیر معرفی شد، گفت: با غدیر و شخصیت بی‌نظیر امیرالمؤمنین(ع) نسخه درمان همه دردهای بشریت ارائه شد که این روز عیدالله الاکبر شد. در حقیقت ولایت علی بن ابیطالب (ع) نسخه برگزیده خداوند برای مدیریت انسان‌ها و تأمین خوشبختی و سعادت بشر و جمع سالم بین دین و دنیا و دین و سیاست با حضور حکمت، علم، عرفان، عدالت، شجاعت، فضیلت و اخلاق در جایگاه حکمرانی انسان‌هاست.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تأکید کرد: به همین خاطر شیاطین جن و انس از روز نخست می‌خواستند این صدا شنیده نشود و دست به دست هم دادند و شد آنچه که شد و بشریت نتوانست طعم زندگی را در محیط غدیر و ولایت الهی را بچشد و اگر فرمان پیامبر(ص) در غدیر خم جدی گرفته می‌شد، بشریت بهشت الهی را در این کره خاکی تجربه می‌کرد اما دریغ و افسوس و حسرت که نشد، اما غدیر با پایمردی مؤمنان در طول تاریخ و با اراده الهی زنده ماند و پیام آن در گوش زمان پیچید و قرون و اعصار را در نوردید.

وی ادامه داد: روزگارانی طی شد و گذشت و براساس دلالت‌های نبوی چشم امید به ایران بود. شخصیت بزرگی مانند امام خمینی(ره) برخاست و قیام کرد و برای زمانه خودش روح الله شد و ملت صبار و شکوری با او همراه شدند و حاصل جمع قیام آنها یک لبیک جانانه به پیامبر(ص) در غدیر خم شد. انقلاب کبیر اسلامی ایران لبیک امام و امت ما به دعوت پیامبر اعظم(ص) بود که وقتی این دعوت را پاسخ گفتند، نظامی مبتنی بر ولایت علوی ساخته شد و تحولی در ملت ایران، منطقه و سطح جهانی به وجود آورد و این راه امروز با رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای عزیز در گام دوم با قوت ادامه دارد و به قله‌های بزرگ نزدیک خواهد شد.

ولایت فقیه هدیه غدیر برای زندگی در عصر غیبت است

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: همه ما امروز موظف هستیم مثل جان شیرین از این عطیه علویه، از این نظام غدیری و علوی حفاظت کنیم و مدیران و مسئولان با تأکید صد چندان باید تلاش کنند تا فاصله ما و الگوی علوی دائم کم و کمتر شود. این راه رفتنی است و ولایت فقیه در واقع هدیه غدیر برای زندگی در عصر غیبت است و ما با ولایت فقیه می‌توانیم راه خود را به سوی طلوع خورشید ولایت عظمی بلا سرعت بیشتر و به سلامت طی کنیم.

وی یادآور شد: جمعه پیش رو به شکرانه نعمت ولایت امیرالمؤمنین(ع) و نقطه آغاز تحق ولایت علوی ملت ما همت می‌کنند و یک جشن بسیار بزرگ و مردمی در سراسر کشور برگزار خواهد شد و عید متفاوتی خواهیم داشت و به توصیه‌های امام رضا(ع) در برگزاری باشکوه این عید و اطعام و عیدی دادن و نو پوشیدن و مواسات و احسان به همدیگر و تحقق اخوت ایمانی عمل خواهیم کرد. 

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه جان پیام غدیر در ذیل عبودیت حق، اخوت است، اظهار کرد: لذا عقد اخوت جزو برنامه‌های روز عید غدیر است و مناسبات مؤمنین با هم باید براساس قاعده اخوت ایمانی و مهرورزی با یکدیگر و ترویج عفو و گذشت نسبت به هم باشد.

حاج علی‌اکبری بیان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان قضایی بیان کردند که ارتباط با مراجعان باید مهرورزانه و مؤدبانه باشد و این مختص همه ماست. به نحوی که وقتی به یک اداره مراجعه کردیم احساس کنیم در جمع برادران خود حاضر شده‌ایم و سخن ما شنیده می‌شود و چنین روابط و مناسباتی در نهادها و ادارات ما حاکم باشد که هم کارگشایی، هم احترام و هم محبت باشد و این توقع امیرالمؤمنین علی(ع) از ماست. 

وی تصریح کرد: انشالله عید سعید غدیر امسال روح برادری، اخوت، وحدت و محبت را در جامعه ما گسترش خواهد داد.

آمریکا بزرگترین دولت ضد حقوق بشر است

خطیب جمعه تهران با اشاره به نامگذاری این هفته به نام هفته «بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» از 6 تا 12 تیر گفت: بهترین تحلیل سخن کارتر خطاب به رئیس جهور قبلی آمریکاست که به او گفت در تاریخ 243 ساله آمریکا، 226 سال را ما در جنگ به سر بردیم. آمریکا بزرگترین دولت ضد حقوق بشر و تمثل کامل تروریسم در همه زمینه هاست.

حاج علی‌اکبری ابراز کرد: آنها هم علیه ملت خودشان جنایت می‌کنند و در جامعه جهانی هم هر جا جنایتی هست رد پای آمریکا دیده می شود و این واقعیت این رژیم منحط و پلید است در قالب تروریسم دولتی، نظامی، بیولوژیکی، رسانه ای، فرهنگی و ... .

وی تأکید کرد: بدانید و بدانند که همین روحیه و عیب بزرگ سبب افول آنها است و می‌بینید که خورشید امپریالیسم آمریکا در حال غروب و افول است و امیدواریم بشریت به زودی جهان بدون استکبار و آمریکا و صهیونیسم را با همت مجاهدان و مردمان آزاده جهان تجربه کند.

محکومیت اهانت به قرآن در سوئد

حاج علی‌اکبری با اشاره به جریان زشت قرآن‌سوزی در سوئد گفت: هر از چند گاهی این کار زشت در یکی از کشورهای اروپایی اتفاق می افتد. بر روی اقدام ضد فرهنگ و ضد بشری دولت سوئد در اعطای مجوز به این هتاکی بی‌شرمانه به کتاب مقدس نزدیک به دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان آن هم در ایام حج و عید قربان چه اسمی می‌توان گذاشت؟ ای کاش اسم آزادی بیان را نمی‌آوردند. چرا شجاعت ندارید که بگویید قائل به حرمت انسان‌ها و کرامت دو میلیارد مسلمان  و ارجمندی اندیشه‌ها نیستید؟ بگویید ضد اندیشه، آزادی و تقکر هستید چرا چهره کثیف و کریه خود را پشت آزادی بیان قایم می‌کنید؟

خطیب جمعه تهران بیان کرد: این طنز تلخ زمانه ماست که این کارهای زشت را انجام می‌دهند و بعد هم اسم آزادی این واژه مظلوم را می‌آورند. می دانیم پشت سر این کار، لابی صهیونیست‌ها و استکبار آمریکایی است و دولت سوئد خودش تصمیم‌گیرنده نیست و بیچاره‌تر از این حرف‌هاست اما این کار باعث منفور شدن آنها نزد آزادی‌خواهان و مخصوصاً مسلمانان جهان می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم سازمان همکاری‌های اسلامی و دولت‌های اسلامی برخورد پشیمان‌کننده و غیرتمندانه‌ای از مجاری قانونی و حقوقی بین‌المللی به این رفتار زشت بدهند. البته ما می‌دانیم عده خدای متعال حق است و این رفتارها آسیبی به قرآن نمی‌زند. این رفتارها از ترس جهان‌گیر شدن نور قرآن است و لذا این رفتارها از سر استیصال است. قرآن کریم تحت حفظ الهی است و نور قرآن جهان را در خواهد نوردید و همه عالم را روشنایی می‌دهد و خاک پاشیدن به چهره خورشید تنها باعث ملامت، خفت و خواری خودشان خواهد شد.       

انتهای پیام
captcha