منابع کتابخانه‌های عمومی یزد وضعیت مناسبی ندارد
کد خبر: 4151689
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

منابع کتابخانه‌های عمومی یزد وضعیت مناسبی ندارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب منابع کتابخانه‌های عمومی، بر لزوم حمایت مسئولان و نهادها در تقویت و به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد.

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدمحسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب منابع کتابخانه‌های استان و همچنین شهرستان یزد گفت: در زمینه تأمین و به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌های استان تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته ولی برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به حمایت‌های بیشتر انجمن‌ها، مسئولان و خیران بزرگوار داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به ظرفیت خیران و صنایع در توسعه و تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: در شرایط کنونی که با کمبود اعتبار در بخش‌های مختلف مواجه‌ هستیم، صنایع استان و نیز خیران می‌توانند کتابخانه‌ها را در تأمین منابع یاری کنند.

وی خطاب به اعضای انجمن گفت: متأسفانه چند سالی است که به دلایل مختلف از جمله کرونا، «انجمن خیران کتابخانه‌ساز» به حالت تعلیق درآمده که باید تلاش کنیم به منظور تجهیز، توسعه کتابخانه‌ها و منابع آنها، این انجمن مجدداً راه‌اندازی شود.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح «طرح هاتف کتاب» و «زنگ کتاب» در مدارس استان اشاره کرد و افزود: این دو طرح با همکاری مسئولان آموزش و پرورش مصوب شده است و از اول مهر امسال در مدارس به صورت جدی اجرا می‌شود.

ابوالفضل اکبری، معاون فرماندار یزد نیز در این نشست گفت: در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های شهرستان اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و کتابداران در کتابخانه‌ها نقش بسزایی در آگاهی جامعه ایفا می‌کنند که قابل تقدیر است.

وی شروع فصل تابستان و تعطیلات را یک فرصت بسیار مهم برای جذب اقشار جامعه به کتابخانه‌ دانست و افزود: کتابخانه‌ها باید با برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی ضمن غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان در ترغیب و جذب مردم به کتاب و مطالعه اهتمام لازم را داشته باشند. 

محمد رضایی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد نیز در این نشست با بررسی مصوبات جلسه پیشین انجمن به تشریح برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان در سال جاری پرداخت و گفت: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی با ارائه بیش از ۳۰ نوع کلاس آموزشی و فرهنگی سهم بزرگی را در پر کردن اوقات فراغت شهروندان در فصل تعطیلات بر عهده دارند.

وی همچنین ضمن ارائه برنامه‌های پیشنهادی خود برای توسعه و تامین منابع کتابخانه‌های سطح شهرستان خواستار حمایت انجمن در بروز رسانی منابع کتابخانه‌های عمومی شد.

محمدصادق ابوالقاسمی، بخشدار بخش مرکزی یزد نیز در این نشست، کتابخانه‌های سیار را فرصتی برای دسترسی به کتاب برای همه اقشار جامعه دانست و اظهار کرد: بخشداری مرکزی یزد آمادگی دارد چنانچه شهرداری مینی‌بوس مناسبی برای این منظور داشته باشد آن را خریداری و در اختیار اداره کتابخانه‌ها قرار دهد.

مرادعلی الله‌وردی، شهردار حمیدیا نیز به ساخت فرهنگسرایی در محله قاسم نقی حمیدیا اشاره کرد و گفت: فرهنگسرایی با کاربری فرهنگی، ورزشی توسط شهرداری حمیدیا در محله قاسم نقی در مراحل پایانی ساخت‌وساز خود قرار دارد که از انجمن و اداره کتابخانه‌های شهرستان یزد انتظار است با توجه به نیاز این محله به کتابخانه برای تجهیز بخش کتابخانه این فرهنگسرا و تأمین منابع آن شهرداری را همراهی و حمایت کنند.

سیدعلی میرنژاد و علی‌ میرجلیلی، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر شاهدیه نیز در این نشست ضمن دعوت از مدیر کل کتابخانه‌های عمومی و رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان یزد به جلسه بعدی شورای شهر شاهدیه، نکات و پیشنهاداتی را در خصوص توسعه و عمران کتابخانه‌های عمومی شاهدیه ارائه و خواستار همراهی انجمن شدند.

توسعه عمرانی کتابخانه پروین اعتصامی، حمایت ویژه در تقویت منابع و عمران کتابخانه‌های علامه‌جعفری و آذر‌یزدی، تبدیل کتابخانه آزادگان یزد به کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان، تأمین بودجه جهت حصارکشی کتابخانه مرکزی یزد، برگزاری برنامه‌های فرهنگی با موضوع جوانی جمعیت از دیگر پیشنهاداتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha