انتشار سه هزار کتاب درباره غدیر خم
کد خبر: 4153238
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

انتشار سه هزار کتاب درباره غدیر خم

بیش از سه هزار عنوان کتاب درباره غدیر در زمان انقلاب اسلامی در کشور منتشر شده که از این تعداد ۲۵۱ کتاب در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ.» این پیامی بود که حق تبارک و تعالی در روز هجدهم ذی الحجه در غدیرخم به پیامبر(ص) نازل کرد و آن هنگام رهبر امت در سفر حج بود، حجی که «حجة الوداع» و «حجة البلاغ» نامیده شد.

خداوند فرمود که «اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى. و خدا تو را از گزند مردم نگاه مى‌دارد. بی گمان، خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند.» 

آنگاه بود که آخرین پیام‌آور خداوند، دست نزدیک‌ترین فرد از نظر سیره به خود را بلند کرد و خطاب به حاضران فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت شما سزاوار‌تر نیستم؟ مردم پاسخ دادند: آری،‌ ای رسول خدا. حضرت فرمود: خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ام و من به خود شما، به ولایت شما سزاوارترم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.» 

پس از این ابلاغ بود که از جانب خداوند آیه سوم سوره مائده نازل شد که به آیه اکمال مشهور است. در بخشی از آیه آمده است: «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»

به‌ عبارتی اهمیت این پیام و اهمیت مسئله جانشینی رسول خدا(ص) آنقدر زیاد بود که حق تبارک و تعالی به پیامبرش فرمود که اگر این ابلاغ صورت نگیرد، رسالتش به تمام و کمال به سرانجام نرسیده است. همچنین پس از ابلاغ نیز فرمود که اکنون دین شما را کامل و نعمت را بر شما تمام کردم. به همین دلیل است که چنین روز پراهمیتی عید اکمل دین نامیده شده و عید آل رسول و پیروان حضرت رسول است. بنابراین همه وظیفه دارند درباره این عید بزرگ مطالعه و شناخت خود نسبت به آن را کامل کنند. خوشبختانه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون منابع مهم و مفیدی پیرامون این رویداد بزرگ منتشر شده است.

بر اساس آمار بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران، از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۲، ۱۵۰۹ عنوان کتاب با موضوع غدیر خم (در چاپ اول) منتشر شده است که مجموع عناوین چاپ اول و چاپ‌های مجدد در این بازه زمانی به ۳۳۳۴ عنوان می‌رسد. 

از این تعداد ۳۰۸۳ کتاب در حوزه بزرگسال و ۲۵۱ کتاب در حوزه کودک و نوجوان بوده است. همچنین گفتنی است که ۲۸۹۹ کتاب به‌صورت تألیفی و ۴۳۵ کتاب نیز در قالب ترجمه به چاپ رسیده‌اند.

انتهای پیام
captcha