غدیر، منظومه‌ای که باید در زندگی ما جریان داشته باشد
کد خبر: 4153520
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

غدیر، منظومه‌ای که باید در زندگی ما جریان داشته باشد

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی گفت: غدیر، منظومه‌ای است که باید در زندگی ما جریان داشته باشد و رستگار واقعی کسی است که علی(ع) را در حیات و پس از حیات ایشان دوست داشته باشد.

غدیر، منظومه‌ای که باید در زندگی ما جریان داشته باشدامرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان با بیان اینکه غدیر تداوم دین و زندگی دینی است، اظهار کرد: غدیر، الگوی زیبایی از مجموعه مباحث اجتماعی، سیاسی و دینی است.

وی ادامه داد: به عبارتی اگر پیامبر اکرم(ص) مبین و مفسر آیات الهی بود، مولا علی(ع) پس از ایشان مبین و مفسر رسالت پیامبر اکرم(ص) شدند و اگر پیامبر(ص) بنیان‌گذار نظام اسلامی و دینی بودند، پس از ایشان امام علی(ع) تداوم بخش این جریان شدند و مراقبت و محافظت از چنین الگو و رسالت مهمی، لازمه تداوم آن است.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی افزود: نکته دیگر در این راستا اینکه پیامبر بزرگوار در حساس‌ترین زمان یعنی حضورشان در آخرین حج که همه بزرگان و تأثیرگذاران جامعه در آن حضور داشتند در بازگشت از خانه خدا با اقامه نماز جماعت و برپایی این امر الهی، اهمیت و جایگاه نماز را نشان دادند.

سبحانی‌نیا اظهار کرد: در تاریخ این‌گونه آمده است که پس از این پدیده و حرکت عظیم، پیامبر اکرم(ص) موضوع بیعت را چندین مرتبه با صدای بلند مطرح کردند تا جامعه به این موضوع توجه کند و در نهایت از حاضرین در جمع سوال کردند که ولی شما کیست و مردم هم در پاسخ گفتند که خدا و پیامبر خدا و سپس با بیان جملات زیبایی علی(ع) را به عنوان ولی خود معرفی خود کردند.

وی بیان کرد: وقتی این حادثه عظیم رخ داد، اولین جریانی که آن را نهادینه‌سازی کرد و همواره به دنبال نهادینه‌سازی بود تا فراموش نشود و غفلت بر این حادثه سایه نیندازد، حضور یک شاعر در این واقعه بود که این حادثه عظیم را در قالب اشعار زیبایی بیان کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با بیان اینکه آداب غدیر، اجرا کننده زندگی اسلامی است، ادامه داد: گفته می‌شود که اگر یک واقعه از سوی رسانه به زیبایی ترویج نشود، ممکن است که آن اتفاق مورد غفلت واقع شود، همان‌گونه که حضور، قیام و گفتمان حضرت زینب کبری(س) باعث ماندگاری واقعه عاشورا در ذهن‌ها شد و اگر ایشان نبودند کربلا در غربت قرار می‌گرفت. 

سبحانی‌نیا افزود: در آداب غدیر زیباپوشی و آراسته بودن تأکید شده که باید در زندگی ما جریان داشته باشد. به عبارتی نیز غدیر منظومه‌ای است که باید در زندگی ما جریان داشته باشد و علی(ع) در زبان رسول‌الله بهترین رستگاری است، بدین منظور که رستگار واقعی کسی است که علی(ع) را در حیات و پس از حیات ایشان دوست داشته باشد و همه خوبی‌هایی را که با محوریت علی(ع) است، در خود داشته باشد. همچنین پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که اگر حب واقعی علی(ع) در زندگی انسان باشد، همان‌گونه که آتش همه چیز را تبدیل به خاکستر می‌کند، این حب نیز همه گناهان را نابود خواهد کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: غدیر خم یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است، اما باید بدانیم که می‌توانیم در دل غدیر منظومه‌ای از زندگی یک مسلمان را پیدا کنیم، به طور کلی علی(ع) مفسر رسالت پیامبر(ص) بود و سبک زندگی ایشان نیز محور عزت و رحمت مسلمین است.

سبحانی‌نیا ابراز کرد: با خواندن تاریخ درمی‌یابیم که در آن روزگار مملو از بحران سیاسی جامعه اسلامی، آرامش و سکوت علی(ع) بهترین عنصر برای دوری از اختلافات و فرصت ندادن به دشمن برای نگاه منفی به جهان اسلام بود. علی(ع) پس از پیامبر(ص) محور وحدت بود و رفتار ایشان نیز موجب عزت و اقتدار جامعه شد.

وی بیان کرد: از این‌رو همان‌گونه که ولایت و امامت علی(ع) محور است، اگر انسان بخواهد زندگی خود را بر اساس چارچوب دینی بسازد، باید در منظومه ولایت و امامت علی(ع) زندگی کند.

انتهای پیام
captcha