مباهله؛ سند برگزیدگی
کد خبر: 4154614
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
در ویژه‌نامه مباهله منتشر شد؛

مباهله؛ سند برگزیدگی

جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او در این ماجرا دلالت می‌کند.

ویژه‌نامه روز مباهلهبه گزارش ایکنا؛ ویژه‌نامه روز مباهله با عناوینی همچون «مباهله سند برگزیدگی»، «ماجرای مباهله در کلام امام صادق(ع)»، «مباهله روز به یادماندنی در تاریخ اسلام»، «شرایط و آداب انجام مباهله»، «مباهله روشن‌ترین دلیل باور‌های شیعه»، «بازخوانی رواداری‌های پیامبر با مسیحیان نجران در تعاملات فکری در ماجرای مباهله»، «تا پای جان استوار»، «آیه مباهله، سند افتخار» و ... منتشر شد.

در مطلع این ویژه‌نامه آمده است؛ مباهله نقطه عطفی در تاریخ اسلام است. در آن روز بار دیگر نور اسلام در آفاق هستی درخشیدن گرفت و عالمیان در سال نهم هجرت، حقانیت نبوت پیامبر(ص) و اهل بیت آن حضرت را برای چندمین بار به نظاره نشستند و روز مباهله، به عنوان یکی دیگر از روز‌های دعا وشکرگزاری در تاریخ اسلام ثبت شد.  

مباهله، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنها پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.

بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او(حضرت علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزله نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد. این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.

مباهله در شعر و ادب، معرفی کتاب، نگارخانه، دانشنامه‌های مرتبط، فضیلت و اعمال روز مباهله بخش‌های دیگر این ویژه‌نامه را شامل می‌شود.

در بخش معرفی کتاب به معرفی دو کتاب «مباهله در مدینه» نوشته لویی ماسینیون و ترجمه محمود افتخارزاده و «فرهنگنامه مباهله» اثر مرحوم حجت‌الاسلام محمد محمدی ری شهری پرداخته شده است.

ویژه‌نامه روز مباهله در سایت حوزه نت بارگذاری شده است که از اینجا قابل دسترسی است.

 

انتهای پیام
captcha