اعمال روز مباهله
کد خبر: 4154783
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۹

اعمال روز مباهله

برای روز مباهله در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان اعمالی ذکر شده تا بتوان از فیوضات آن بهره بیشتری برد.

مباهلهامروز ۲۴ ذی‌الحجه مصادف با 22 تیرماه و روز مباهله است، مباهله، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.

در تاریخ اسلام، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیان نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز مباهله از این کار خودداری کردند.

برای این روز که مایه فخر و مباهات مسلمانان است در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان اعمالی ذکر شده تا بتوان از فیوضات آن بهره بیشتری برد. 

اعمال روز مباهله

اول: غسل، که نشانه پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است.

دوم: روزه، که سبب شادابی درون است.

سوم: خواندن دو ركعت نماز، كه در وقت و كيفيت و ثواب مانند نماز روز عيد غدير است، و اينكه «آية‌الكرسى» در نماز مباهله بايد تا«هم فيها خالدون» خوانده شود. همچنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه روایت شده است. احسان به فقرا و محرومان به تأسی از مولی‌الموحدین علی(ع)  که در رکوع نمازش به نیازمند احسان فرمود، سفارش شده است.
 
چهارم: خواندن دعاى مباهله، كه شبيه به دعاى سحر ماه رمضان است و شيخ طوسى و سيد ابن طاووس نقل كرده‌اند، ولى بين روايات آن دو بزرگوار اختلاف زيادى است. در اینجا روايت شيخ طوسى از كتاب «مصباح» برگزيده شده است كه فرموده: دعاى روز مباهله همراه با فضيلت آن، از حضرت صادق(ع) روايت شده است. 
 
پنجم: دعايى كه شيخ طوسى و سيد ابن طاووس پس از دو ركعت نماز و ۷۰ مرتبه استغفار، روايت كرده‌اند بخواند، اول آن دعا «الحمدللّه ربّ العالمين» است.

یادآور می‌شود، در اين روز صدقه دادن به تهيدستان به پيروى از مولاى متقیان علی(ع) و خواندن زيارت جامعه سفارش شده است.
 
روز ۲۵ ذی‌الحجه، روز شريفی است كه سوره «هل اتى» در حق اهل بيت(ع) نازل شد و سزاوار است شيعيان اهل بيت(ع) در اين روز در دادن صدقه به مساكين و ايتام، و سعى در اطعام ايشان و روزه داشتن اين روز به پيروى از مولايان خود كنند.
انتهای پیام
captcha