راهکار اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی اندیشیده شود
کد خبر: 4154894
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲

راهکار اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی اندیشیده شود

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با ابراز تأسف از اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی آن‌گونه که باید اجرایی نمی‌شود، گفت: این انتظار وجود دارد که راهکار لازم برای اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی اندیشیده شود.

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان امروز ۲۲ تیرماه در ارتباط تلفنی با شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر امام‌جمعه شهرکرد برگزار شد را ابراز خرسندی از حضور وزیر در استان و جلسه شورای فرهنگ عمومی، بیان کرد: امید است این سفر همراه با برکات برای استان باشد و اثرات آن‌را در استان به‌صورت محسوس مشاهده کنیم. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تأکید بر اینکه این شورا در استان فعال است، ادامه داد: اولویت‌هایی همچون جمعیت، عفاف و حجاب و ... در دستور کار قرار گرفته و کارگروه‌های آن تشکیل شده است و با جدیت پیگیری می‌شود. 

نکونام با ابراز تأسف از اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی آنگونه که باید اجرایی نمی‌شود، بیان کرد: علت این امر آن است که دستگاه‌ها خود را موظف به تبعیت از مقام بالادستی خود می‌دانند و لذا نتیجه لازم از جلسات شورای فرهنگ عمومی گرفته نمی‌شود. 

امام‌جمعه شهرکرد تأکید کرد: این انتظار وجود دارد که راهکار لازم برای اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی اندیشیده شود و اثرات آن بیشتر در فضای فرهنگی دیده شود.

اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی استان 

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال‌وبختیاری در این نشست با اشاره به اینکه جلسات این شورا به‌صورت منظم با محوريت نماینده ولی‌فقیه برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به مشکلات و ناترازی‌های موجود در استان در نشست امروز با حضور مجمع نمایندگان استان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورات خوبی از سوی وزیر جهت توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل مراکز فرهنگی صادر شد که امید است در زمان‌بندی مشخص به ثمر برسد.

وی ادامه داد: کارگروه خانواده و جوانی جمعیت از محورهای اصلی شورای فرهنگ عمومی است که با وحدت و همدلی توانستیم جزو هشت استان برتر کشور در زمینه اقدامات در حوزه جوانی جمعیت باشیم.

حیدری تصریح کرد: در حوزه عفاف و حجاب نیز رويکرد این است که اقدامات اقناعی در راستای ترویج پوشش اسلامی، نظارت و توصیه و تبلیغ صورت بگیرد و پوشش مناسب بانوان فرهنگ‌سازی شود. 

استاندار چهارمحال‌وبختیاری توجه به نقش مسجد با فعال کردن طرح محله‌محوری و محوریت روحانیت را یادآور شد و توضیح داد: همچنین توجه به فرهنگ کار و تولید، توجه به فرهنگ مطالعه، تربیت و زیست عفیفانه و پایداری خانواده، اشاعه سبک زندگی اسلامی، بسط و توسعه فرهنگ دینی و قرآنی و ... از جمله موضوعاتی است که در شورای فرهنگ عمومی استان پیگیری می‌شود.

حکمرانی فرهنگی؛ مرکز ثقل نظام برنامه‌ریزی کشور

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش زیربنایی فرهنگ در پیشرفت کشور، اظهار کرد: در حوزه فرهنگ، اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستورات مقام معظم رهبری در جهت سند مهندسی فرهنگی کشور تدوین شده اما اجرایی نمی‌شود. باید دانست آنچه که به عنوان چالش‌ها و آسیب‌های حوزه فرهنگ یاد می‌کنیم، علتش عدم تحقق برنامه‌ریزی درست و دقیق شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با طرح این پرسش که چرا در دولت‌های مختلف سهم ناچیزی به فرهنگ در دو بخش برنامه‌ریزی و بودجه عمومی کشور تعلق می‌گیرد، گفت: در دو سال گذشته در مقایسه با سال‌های قبل، بودجه فرهنگی کشور از  ۰.۵ درصد به ۲.۵ درصد افزایش یافته است ولی نمی‌توان با وجود این افزایش حجم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد. اگر نسبت به امر فرهنگ کوتاهی صورت گیرد، کشور با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌شود و این کاستی‌ها حاصل عدم ایفای مسئولیت دستگاه‌های مختلف در اجرایی‌سازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

راستینه تصریح کرد: در سه سال پیگیری‌ مجلس به این نتیجه رسیدیم که در نظام برنامه‌ریزی حکمرانی کشور، مرکز ثقل که باید فرهنگ باشد دیده نشده و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اصلاح ساختار و چابک‌سازی ساختارهای فرهنگی ناظر بر فکر و اندیشه انقلابی را در پیش گرفته است که این امر مایه‌ خرسندی است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: وقتی به سراغ اجرایی‌سازی قوانین و مصوبات می‌رویم، دست فرهنگ در این حوزه خالی یا کم‌بضاعت است. فرهنگ پیشرو انسانیت به تعبیر علامه جعفری، نقطه نجات جامعه ما و رساندن آن به تمدن عظیم برپایه فرمایش مقام معظم رهبری است.

راستینه به ارائه پیشنهاد‌های خود در راستای اصلاح ساختار فرهنگی پرداخت و بیان کرد: نخست مصوبات شورای عمومی فرهنگ باید عملیات‌سازی شود با توجه به اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که به آن تخصیص یافته است، از دولت خواهشمندیم تخصیص بودجه مصوبات شورای عمومی برای استان فرهنگ به ۱۰۰ درصد برسد.

وی در پایانگفت: با تمسک به فرمایش رهبر انقلاب، خروجی کار فرهنگی باید به دین، امید و ایمان بینجامد و نباید با ساختن هزاران ساختمان‌ ولی نداشتن خروجی کار، ناامیدی را در جامعه تزریق کنیم. برای دامنه‌دار ساختن امید، نمی‌توانیم از ظرفیت بسیج و نیروهای انقلابی ارزشی جبهه فرهنگی غفلت کنیم که باید این ظرفیت‌ها دیده و در راستای ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور به کار گرفته شود.

انتهای پیام
captcha