را‌هکارهای کسب توفیق الهی در شماره جدید «کتاب و سنت»
کد خبر: 4156896
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

را‌هکارهای کسب توفیق الهی در شماره جدید «کتاب و سنت»

دهمین شماره از فصلنامه علمی ـ تخصصی «کتاب و سنت» از سوی دانشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. در این شماره راهکارهای کسب توفیق الهی و پیامدهای آن از منظر آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا، این شماره از فصلنامه «کتاب و سنت» حاوی شش مقاله با عناوین «وارثان زمین و حکومت مستضعفان (بررسی نظریات مقام معظم رهبری ذیل سه آیه از آیات مهدویت)»، «تفکّر در ترازوی معرفت»؛ «راهکارهای کسب توفیق الهی و پیامدهای آن از منظر آیات و روایات»؛ «بررسی سندی و دلالی روایت الدعاء افضل من قرائة القرآن»؛ «بررسی و نقد روایات فضل حب النساء از کتاب بحار الأنوار» و «معانی حرف «باء» در قرآن کریم و کاربرد آن در فهم آیات» است.

در بخشی از مقاله «راهکارهای کسب توفیق الهی و پیامدهای آن از منظر آیات و روایات» می‌خوانیم:‌ توفیق الهی، مسئله بسیار مهمی در کسب کمالات انسانی است و رسیدن به فضایل اخلاقی و پیشرفت در امور معنوی، مرهون کسب توفیقات الهی است. انسان باید راهکارهای دستیابی به توفیق را بشناسد تا بتواند آن را کسب کند. هدف پژوهش حاضر، بیان راه‌کارهای جلب توفیق الهی و نیز شناخت آثار و پیامدهای کسب توفیق است که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای، ضمن بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع با تکیه بر منابع تفسیری و روایی به راه‌کارهایی همچون: توکل برخدا و تلاش برای دین‌داری، تصدیق وعده‌های خداوند و استفاده از فرصت‌های زندگی، دعا برای کسب توفیق و استفاده از دعای خیر پدر و مادر، ایمان به ولایت و کسب محبت اهل بیت(ع)، داشتن نیّت خالص، به دست آوردن تقوای الهی، خارج نشدن از مسیر هدایت و تلاش و جهاد برای خدا دست یافت. انسان مؤمن پس از کسب توفیق از آثار و پیامدهای آن بهره‌مند می‌شود که عبارت‌اند از: عمل به تکالیف دینی، دستیابی به توبه، دوری از اطاعت شیطان، شکر خدا و ازدیاد نعمات، شرح صدر، قبولی اعمال و جلوگیری از خسران، مغفرت الهی و رسیدن به بهشت.

در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: توفیق الهی در زندگی انسان، اهمیت والایی دارد و هر فردی در انجام دادن کارها به عنایت و توفیق خداوند نیازمند است و تا لطف الهی شامل حال او نشود، موفق بـه انجام دادن کارها نخواهد شد و هر کوششی بدون توفیق الهی صورت گیرد، فایده‌ای نخواهد داشت. حضرت علی(ع) در این زمینه می‌فرماید: «کوششی که با توفیق همراه نباشد، سودی ندارد». اساساً و با توجه به اهمیت آشنا شدن با توفیق الهی، در این پژوهش به بررسی راهکارهای جلب توفیق الهی از منظر آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) پرداخته می‌شود؛ همچنانکه آثار و پیامدهای توفیق الهی در زندگی، بررسی می‌شوند.

همچنین آمده است: توفیق در اصطلاح، به معنای موفقیت در انجام دادن عملی مطابق خواست و رضایت خداست. برخی معنای توفیق را ایجاد موافقت میان قضای خداوند و اراده بنده می‌دانند و این، هم در شرّ است و هم در خیر؛ اما در عرف، به جمع کردن میان اراده بنده و میان قضایی که خیر بنده در آن است اطلاق می‌شود. با توجه به نقش توفیق الهی در کسب کمالات انسانی، هر فرد ضرورت دارد بداند راه کارهای جلب توفیق الهی چیست؟ به عبارت دیگر، انجام چه کارهایی باعث جلب توفیق الهی از دیدگاه آیات و روایات خواهد شد؟ و اینکه بهره‌مندی از توفیق الهی، چه پیامدهایی خواهد داشت؟


یادآور می‌شود فصلنامه «کتاب و سنت»، به از سوی مدیریت پژوهشِ معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث، به مدیر مسئولیِ هادی صادقی، سردبیریِ رسول رضوی و دبیر اجراییِ حسین پورشریف منتشر می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha