تلاش جهاددانشگاهی برای رسیدن به الگوی «بودن» به جای «داشتن» +‌ فیلم
کد خبر: 4157031
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۱5

تلاش جهاددانشگاهی برای رسیدن به الگوی «بودن» به جای «داشتن» +‌ فیلم

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه آنچه از مجموع صحبت‌های حضرت آقا در بازدید از مرکز رویان جهاددانشگاهی می‌توان برداشت مفهومی‌ کرد این است که ما به دنبال «داشتن» نیستیم زیرا «داشتن» یک تئوری وابستگی در دنیاست، گفت: حضور معظم‌له در پژوهشگاه رویان تجلیل از «بودن» و کار و تلاش بود.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در آستانه چهل‌وسومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از پژوهشگاه رویان بیان کرد: 25 تیر 1386 یک روز تاریخی برای جهاددانشگاهی و مجموعه‌های علمی کشور بود؛ مقام معظم رهبری در این روز به صورت سرزده از مجموعه رویان جهاددانشگاهی بازدید کردند. این دیدار به صورت فرمالیته نبود بلکه دیداری محتوایی بود و حضرت آقا از مجموعه‌های مختلف حوزه درمان ناباروری بازدید کردند و همکاران ما را در جهاددانشگاهی مورد تفقد خود قرار دادند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این دیدار و نشست چند جمله مهم بیان کردند که از این جملات می‌توان نتیجه‌ای براساس نظام مفهومی‌‌ای که بر آن جملات استوار است دریافت کرد. ایشان فرمودند: «امروز آمدن من به این مرکز یک حرکت نمادین برای قدرشناسی از حرکت علمی عظیم و وسیعی است که در کشور شروع شده اگرچه هنوز در آغاز راه است. مؤسسه رویان یک مؤسسه موفق و یک نمونه کامل و چشم‌گیری از آن چیزی است که انسان آرزویش را دارد. اگر بخواهم این الگوی مطلوب را در یک جمله معرفی کنم عبارت است از ترکیب علم، ایمان و تلاش. من هویت جهاد را در نظر دارم که برکات زیادی هم بحمدالله برای حوزه علمی کشور دارد. در حرکت، علم و تحقیق جهادی این عنصر حتماً شرط است. جهاد دانشگاهی از جاهایی است که ما برای آینده علمی کشور به آن امید داریم. امروز بنای نظام سلطه در دنیا بر گرفتن حداکثری و دادن حداقلی است.»

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: آنچه می‌شود از مجموع صحبت‌های حضرت آقا در آن دیدار برداشت مفهومی‌ کرد این است که ایشان معتقد هستند که ما به دنبال «داشتن» نیستیم زیرا «داشتن» یک تئوری وابستگی در دنیاست؛ یعنی می‌توان یک کارخانه‌ای از یک کشور وارد کنیم و یک کالا را تولید کرد یا فلان تکنولوژی را از یک کشوری وارد کنیم و بگوییم ما هم داریم و یا کارخانه ایران‌خودرو را ببندیم و بگوییم اصلاً نباید در حوزه صنعت خودرو به خودباوری برسیم.

وی ادامه داد: نگاه رهبر معظم انقلاب به عنوان کسی که حوزه‌های علم، فرهنگ، اقتصاد و سیاست را در کشور راهبری می‌کند و به طور خاص حوزه علم و فناوری را در این دیدار مدنظر قرار داده، از نوع نگاه «بودن» است. «بودن» یعنی توانمندی‌هایی که ما خودمان به آن برسیم؛ حتی حضرت آقا معتقدند در بعضی از مرزها می‌توانیم مرزهای علم را بشکنیم یعنی همان کاری که آقای کاظمی آشتیانی در آن مقطع انجام دادند و مورد توجه قرار گرفت. ایشان صحبت از چیزی می‌کردند که دیگران آن را بعید می‌دانستند که اتفاق بیفتد و بعضاً او را با خطاب‌های نادرستی مورد عنایت قرار می‌دادند که چنین چیزی قابل تحقق نیست و سراب است.

کلانتر مهرجردی افزود: بنابراین ما باید در همه زمینه‌ها از جمله در حوزه علم و فناوری به سمت الگوی «بودن» به جای «داشتن» برویم زیرا «داشتن» کار راحتی است و در همه نظام‌های سیاسی دنیا می‌توان الگوهای «داشتن» بدون دغدغه را مثال زد؛ یعنی کشوری که نظام صنعتی و علوم انسانی را به کشور بیرونی متکی کرده است. اما نگاه حضرت آقا این است که در همه زمینه‌ها از جمله حوزه علم و فناوری، فرهنگ، دانشگاه، صنعت به سمت الگوی «بودن» حرکت کنیم که الگوی «بودن» همان هویت جهادی است. در جملات حضرت آقا که می‌فرمایند «من جهاددانشگاهی را که انتخاب کردم مرادم هویت جهاد است» یعنی مفهوم جهاد مدنظرشان است.

وی تأکید کرد: می‌گویند «هر جایی که این عنصر وارد شود منشأ تحول و حرکت خواهد شد» لذا اگر در رویان می‌بینیم که این فناوری نوین در خدمت عموم قرار گرفته و نفع اجتماعی ایجاد کرده و از نفع شخصی عبور کرده، ناشی از این است که یک فرد ترازی بوده که توانسته از نفع شخصی عبور کند و به مسائل جامعه بیندیشد و آینده‌اندیشی هم داشته است. مرحوم کاظمی آشتیانی ضمن اینکه به نفع اجتماعی می‌اندیشید، از زندگی، زمان، منافع شخصی خود گذشت؛ کاری را در حوزه علمی رقم زده که ما انگشت به دهان مانده‌ایم که در آن مقطع چه کار خوبی صورت گرفته و چه اتفاقی افتاده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه حضرت آقا هر جایی که الگویی از بودن را در کشور مشاهده کردند، مورد تجلیل قرار داده‌اند، گفت: حضور حضرت آقا در پژوهشگاه رویان تجلیل از «بودن» و کار و تلاش بود. کار ما جهادی‌های جهاددانشگاهی این است که به دنبال الگوهایی که نمودهایی از جهاد در آنها وجود دارد باشیم. جهاددانشگاهی می‌تواند یک نهاد میانی برای فعالیت‌های جهادگونه باشد که در همه الگوها و عرصه‌ها وجود دارد.

انتهای پیام
captcha