جهاددانشگاهی نهادی نخبگانی است + فیلم
کد خبر: 4157043
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ ۱۹

جهاددانشگاهی نهادی نخبگانی است + فیلم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جهاددانشگاهی را نهادی نخبگانی دانست که توانسته است از نخبگانی که در سراسر کشور حضور دارند، استفاده کرده و بین علم، صنعت و نیاز‌های جامعه پیوند برقرار کند.

جهاددانشگاهی بین علم، صنعت و نیازهای جامعه پیوند برقرار کردحجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا درباره جهاددانشگاهی و دستاورد‌های این نهاد گفت: ویژگی برجسته این نهاد، نخبگانی و به تعبیری غیردولتی بودن است، ولو مشمول حمایت‌های دولت است، اما توانسته است از نخبگانی که در سراسر کشور حضور دارند، استفاده کرده و بین علم و صنعت و نیاز‌های جامعه پیوند برقرار کند.

وی افزود: یکی از آسیب‌ها و مشکلاتی که هنوز در جامعه دانشگاهی وجود دارد، این است که به مسائل بنیادی با صرف نظر از کاربرد و اثربخشی آن‌ها می‌پردازند، هر چند قطعاً نیاز به تحقیقات بنیادی داریم، اما امروزه تحقیقات بنیادی، ارتباط وثیقی با تحقیقات کاربردی دارد و این تقسیم صناعی و دوگانه که تحقیقات یا بنیادین یا کاربردی هستند، تقسیم‌بندی صحیحی نیست.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: امروزه ریاضیات با مسائل کوانتوم و کوانتوم با مسائل مخابرات، کامپیوتر و فنی - مهندسی پیوند دارد، آیا می‌شود ما ریاضیات را از کوانتوم جدا کنیم، اصلاً امکان دارد فیزیک کوانتومی را از مخابرات و مهندسی جدا کرد؟ این علوم درهم تنیده هستند؛ بنابراین کسانی که به دنبال مقالاتی هستند که صرفاً دانش‌بنیان است، در تفکر ۲۰ – ۳۰ سال پیش تنفس می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروزه مسئولان ما در وزارت علوم و وزارت بهداشت به این نکته توجه دارند و بین علم و مهندسی علم و فناوری علم و جامعه ارتباط برقرار می‌کنند، تصریح کرد: این ویژگی از بدو تأسیس جهاددانشگاهی وجود داشته است و یک نهاد علمی بنیادمحور صرف نیست و از علوم بنیادی بهره می‌برد، برای اینکه مسئله‌های کاربردی را حل کند. در مجموعه رویان هم این ظرفیت وجود دارد و توانسته است آثار و برکات خوبی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha