انس با قرآن پرده‌های جهل را کنار می‌زند
کد خبر: 4158082
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

انس با قرآن پرده‌های جهل را کنار می‌زند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صحنه عاشورا برجسته‌ترین تجلی یاری ولی خدا در سخت‌ترین شرایط است، گفت: انس و همراهی با کتاب خدا و اولیاء‌الله، پرده‌های جهل انسان را کنار می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامت در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شب گذشته سوم مردادماه، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادمه تبیین و تفسیر فراز‌هایی از آیات سوره آل عمران و بیان داستان جنگ احد، به ضعف‌های آشکار شده در این مسیر اشاره کرد و گفت: ضعف‌هایی که انسان در سیر زندگی گرفتارش می‌شود، در بزنگاه‌ها و میدان صحنه‌های سخت او را دچار سستی می‌سازد.

وی ادامه داد: انس و همراهی با کتاب خدا و اولیاء‌الله، پرده‌های جهل نسبت به طرح الهی را کنار می‌زند. انسان هر اندازه بزرگ شود، به همان اندازه وسعت طرح الهی را درک و هیچ گاه خود را از دایره نقش آفرینی در این طرح خارج نخواهد ساخت.

میرباقری شهدا را شاهدان طرح الله و مردان میدان صحنه‌های سخت دانست و ابراز کرد: در صحنه‌های سخت، کسانی که می‌توانند گره‌های کور را باز کنند، کشف و شناخته می‌شوند؛ چرا که در صحنه‌های سخت طرح الهی، مؤمن از غیرمؤمن شناخته شده و شاهدان امت سربرخواهند آورد.

وی با بیان این که وقتی انسان در صحنه سخت آزمون الهی قرار می‌گیرد، ظرفیت خود را می‌شناسد، افزود: مؤمنین در صحنه‌های سخت، ضعف‌هایشان را کشف و آن را اصلاح می‌کنند؛ خداوند متعال وقتی می‌خواهد فرد یا جامعه‌ای را خالص سازد، آن را در دل امتحان‌ها قرار می‌دهد. اگر کسی در مواجهه با لغزش‌ها مسیر اصلاح و ادامه راه را در پیش گیرد، مصداق آیه شریفه «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» خواهد بود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ایستادگی و پایداری در نقش آفرینی طرح الهی را مهم‌ترین پایه درک پیروزی‌ها توصیف نمود و بیان کرد: بازشناسی مجاهدان و صابران از دیگران و خالص‌سازی مؤمنین مهمترین دلیل شکل‌گیری صحنه‌های سخت است.

میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت استقامت در مسیر الهی و همراهی با امام تأکید کرد و گفت: شکر نعمت مسیر هدایت، در گرو انس با آیات الهی، همراهی با امام و ادامه دادن این مسیر الهی است.

وی با اشاره به اینکه صحنه عاشورا برجسته‌ترین تجلی یاری ولی خدا در سخت‌ترین شرایط است، گفت: خداوند متعال در آیه ۱۴۶ سوره آل عمران می‌فرمایند: «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ: کسانی که در راه ایمان و دین خدا پایداری می‌کنند، محبوب الهی بوده، به رضوان الله که بالاترین درجه بهشت برین است، دست می‌بایند.

میرباقری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که طرح بزرگ خدا با تمام فراز و نشیب‌ها و صحنه‌های جانسوزی که دارد، پایانی جز پیروزی ندارد، یادآور شد: در صحنه‌های سخت، مؤمنین از غیر مؤمنین جدا شده، مؤمنین خالص، مجاهدان در راه الهی، بهشتی و شاهدان امت که واسطه بین رسول الله و امت هستند شناخته می‌شوند.

انتهای پیام
captcha