اکثریت مردم آسیای میانه مسلمان و ارزش‌های دینی را محترم می‌شمارند
کد خبر: 4158332
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
نصیب‌الله عمراُف:

اکثریت مردم آسیای میانه مسلمان و ارزش‌های دینی را محترم می‌شمارند

استاد تاجیکستانی جامعةالمصطفی گلستان گفت: نود درصد مردم منطقه آسیای میانه مسلمان وهمگی به ارزش‌های دینی همچون؛ قرآن کریم، پیامبراسلام (ص)، اهل بیت(ع)، صحابه کرام و.. توجه ویژه دارند.

نصیب‌الله عمراُف، استاد تاجیکستانی جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نصیب‌الله عمراُف، استاد تاجیکستانی جامعةالمصطفی نمایندگی گلستان امروز چهارشنبه چهارم مرداد، طی سخنانی در نشست علمی یک‌ روزه «آداب و سنن عزاداری حسینی در کشور‌های اسلامی» گفت: آداب و رسوم مردم آسیای میانه شامل پنج جمهوری قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان است و آدابی درهم تنیده است، به همین دلیل در برگزاری آیین‌ها طی ماه محرم و صفر در این کشور‌ها اشتراکات فراوانی وجود دارد.

استاد اهل‌ سنت المصطفی افزود: نود درصد مردم این منطقه مسلمان هستند و همگی به ارزش‌های دینی مثل قرآن کریم، پیامبر اسلام(ص)، اهل‌ بیت(ع)، صحابه کرام، مسجد، ماه‌های ربیعین، رمضان، ذی‌الحجه، محرم و صفر توجه ویژه دارند. اهل‌ سنت در نزدیک‌ترین نماز جمعه به عاشورا در مساجد از مصایب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سخنرانی و مرثیه‌سرایی می‌کنند. همچنین در حوزه‌های مختلف هنری، از جمله موسیقی و سرود، به موضوع عاشورای حسینی در تاجیکستان پرداخته می‌شود.

سپس، جاهد الاسلام، پژوهشگر دینی از کشور بنگلادش بیان کرد: در بنگلادش روز عاشورا در میان جمعیت اهل‌ سنت به عنوان تعطیل رسمی بوده و مردم در این روز اقدام به برگزاری مراسم ختم و دعا در مساجد برای شهدای کربلا و پخش نان، حلوا و غذای نذری «کچیری» اهتمام جدی دارند. محبان اهل‌ بیت(ع) در روز عاشورا مراسم باشکوهی برگزار و با حمل پرچم‌های امام حسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع)، حمل نماد ضریح امام حسین(ع)، سینه زنی و زنجیر زنی، پخش غذای نذری به اقامه عزای حسینی می‌پردازند.

در ادامه توفیق‌الله از اساتید کشور افغانستان، از برپایی مراسم‌ بزرگ و عمومی سوگواری محرم در شهر‌ها و روستا‌های کشور افغانستان به‌عنوان آئین گرامیداشت قیام سیدالشهدا(ع) یاد کرد و ادامه داد: ماه محرم را همه مسلمانان افغانستان گرامی می‌دارند، لذا محبان اهل‌بیت(ع) با لباس مشکی، برافراشتن پرچم‌های عزاداری و مراسمات مختلف ۴۰ روز به سوگواری می‌پردازند و سادات نیزمیزبان عزاداران در ایام محرم هستند.

وی افزود: قاریان و نوحه‌خوانان در مساجد جهت اجرای برنامه‌های تلاوت قرآن، مرثیه و نوحه شهدای کربلا دعوت می‌شوند و به همین شیوه یاد و نام شهدای واقعه عاشورا را گرامی می‌دارند.

فرهنگ عزاداری سیدالشهدا(ع) در کشورهای اسلامی

همچنین سعید رنجبر از اساتید و پژوهشگران علوم و معارف اسلامی از جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جایگاه هیئت و عزاداری به بیان پیشینه عزاداری طی پنج دوره قیام مختار ثقفی، حضور امام رضا(ع) در ایران، حکومت آل بویه، حکومت صفویه و جمهوری اسلامی ایران پرداخت. 

وی اظهار کرد: شیوه‌های عمومی عزاداری مردم ایران نظیر سیاه پوشی و سیاه پوشانی فضا، اطعام، عزاداری با سخنرانی و روضه‌خوانی، تعزیه خوانی، دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی در ایام محرم صورت می‌پذیرد.

رنجبر، از گل مالی کردن در خرم آباد، مراسم چایینه در ایلام، نخل گردانی در یزد و تشت گذاری در اردبیل به عنوان برخی از مراسم‌های خاص در مناطق مختلف ایران یاد کرد و به تشریح این آداب و رسوم و آئین‌های مشابه در ایام محرم الحرام پرداخت.

در پایان این نشست علمی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان به ذکر مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) و مرثیه سرایی پرداخت.

انتهای پیام
captcha