چهارمحال‌وبختیاری، کانون جدی شعر آیینی است
کد خبر: 4158555
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
سیدمجید امامی:

چهارمحال‌وبختیاری، کانون جدی شعر آیینی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: دیار چهارمحال و بختیاری در شعر آیینی سرآمد است و آثار موجود از عمان سامانی تا شاعران امروزی نشان می‌دهد که اینجا پایتخت و کانون جدی شعر آیینی است.

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، روز گذشته چهارم مردادماه در سفری غیررسمی به این استان با همراهی احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از فعالان فرهنگی، ضمن حضور در کتابخانه شهدای بِن و دیدار با کتابداران، در محفل عاشورایی «هم‌نوا با نینوا» در جمع شعرای آئینی حضور یافت.

امامی در این محفل با ابراز خرسندی از حضور در شهرستان بن و جمع شاعران این شهرستان، بیان داشت: دیار چهارمحال و بختیاری در شعر آیینی سرآمد است و آثار موجود از عمان سامانی تا شاعران امروزی نشان می‌دهد که اینجا پایتخت و کانون جدی شعر آیینی است و من امروز آن را تماماً حس کردم و برای من این سطح فرهنگی و این کیفیت و غنای منابع انسانی، فرهنگی، هنری و ادبی شگفت‌انگیز است.

وی افزود: شهرستان بن منابع انسانی و ظرفیت بالایی دارد، اما در حوزه زیرساخت‌ها به‌ویژه کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های سیار نیازمند پیشرفت است و امیدوارم این اتفاق در همین سال پیش رو رخ دهد.

وی تصریح کرد: تغزل عاشقانه‌ مُحرمیِ مردم، برگرفته از تغزل عارفانه شاعران آیینی است؛ این شاعران به مانند لسان‌الغیب از پس چهارده قرن این مفاهیم و این شور و عشق را نسل به نسل و سینه‌به‌سینه منتقل کرده‌اند؛ نقش شعر و شاعری در توسعه فرهنگ دینی و توسعه فرهنگی کشور سهم بسیار اساسی و گاهی از مبلغان دینی ما سهم عام‌تری دارند چون زبانشان به گوش همه مردم می‌رسد و مردم با آن‌ها ارتباط مستقیم می‌گیرند.

 امامی اظهار کرد: در این محفلِ ادبی، بهترین شعرهای آیینی که انتظارش می‌رفت را شنیدم و امید است هم ظرفیت‌ها، هم زیرساخت‌ها و هم عزم مسئولان در شورای فرهنگ عمومی شهرستان و استان به سمت رفع موانع، افزایش فعالیت‌های محافل و انجمن‌های ادبی و فرهنگی پیش رود. واقعیت کلام این است که به‌طور عام در فرهنگ و هنر استان کار کمی انجام شده و عقب‌‌ماندگی‌ زیادی وجود دارد که بخشی از آن‌ها باید طبعاً از طریق منابع عمومی و دولتی جبران شود و البته باید به فکر مشارکت و حفظ نقش مردمی نیز بود. 

وی تأکید کرد: برگزاری محافل ادبی توسط شاعران باید انجام شود ولی این هرگز مُنافی کمک و حمایت زیرساختی نیست و لذا برای تقویت محافل و انجمن‌های ادبی پیگیری خواهیم کرد و حمایت از کانون‌ها و انجمن‌های ادبی حداقل ۵ برابر وضع موجود خواهد شد تا محافل ادبی و انجمن‌ها، جانی دوباره بگیرند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: سنت زیبای خوانش شعر توسط نوجوانان و محافل ادبی نوجوانانه باعث بازتولید ادبیات ملی ما می‌شود و گام‌به‌گام این نوجوانان وارد عرصه‌ سرودن شعر خواهند شد و بدون اینکه دچار خودبزرگ‌بینی شوند به جرگه شاعران می‌پیوندند و این یک سنت استاد و شاگرد و سنت تربیت شاعر است.

وی در پایان گفت: نباید گذاشت این سنت تضعیف شود و با همین هدف محافل ادبی را زیر نظر پیشکسوتان و با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش تقویت خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha