مالکی بیان کرد: تحول علمی و فرهنگی برپایه ارزش‌‌های دینی؛ فلسفه وجودی جهاددانشگاهی
کد خبر: 4159708
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/۱۳

مالکی بیان کرد: تحول علمی و فرهنگی برپایه ارزش‌‌های دینی؛ فلسفه وجودی جهاددانشگاهی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایجاد تحرک، پویایی و تحول فرهنگی و علمی را برپایه ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و انقلابی فلسفه وجودی جهاددانشگاهی خواند و گفت: جهاددانشگاهی با چنین تفکر در هر جا و هر حوزه‌ای که کاری بر زمین مانده و نظام نیازمند حل آن  مسئله است، وارد شده و خوش درخشیده است.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره عملکرد جهاددانشگاهی در طول سال‌های فعالیت به ویژه در حوزه‌های علمی و فرهنگی گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و چنین انقلابی قطعا نیاز به نهادهایی دارد که بتوانند با اعتقاد و باور به ارزش‌های دینی، اهداف و آرمان‌های بزرگ این انقلاب را به پیش ببرند و جهاددانشگاهی از زمره این نهادها از منظر فرهنگی است.

وی افزود: برهمین اساس جهاددانشگاهی در سال 1359 تأسیس شد و مورد تأیید حضرت امام (ره) قرار گرفت. در حقیقت فلسفه وجودی این نهاد انقلابی ایجاد تحرک، پویایی و تحول فرهنگی و علمی برپایه ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی و انقلابی برای خلق دنیای جدید در جامعه پس از انقلاب بود تا این جامعه ضمن حفظ ارزش‌های دینی به بالاترین پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی و فناورانه دست پیدا کند.


بیشتر بخوانید:


مالکی اظهار کرد: جهاددانشگاهی با چنین اهدافی تأسیس شد و جوانان متدین و متخصص از همان ابتدا نقش اصلی را در جهاددانشگاهی و برنامه‌های آن ایفا کرده‌ و همچنان جوانان پیش‌برنده اصلی این نهاد هستند.

نقش جهاددانشگاهی در ارتقای اعتماد به‌نفس ملی 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: جهاددانشگاهی با چنین نگاه و تفکری در هر جا و هر حوزه‌ای که کاری بر زمین مانده و نظام نیازمند حل آن  مسئله است، وارد شده و خوش درخشیده است و این پیشرفت‌ها را می‌توان در عرصه‌های پزشکی، صنعتی و فناوری به خوبی مشاهده کرد که برخی این دستاوردها حرکت توسعه‌ای کشور را سرعت بخشیده و اعتماد به‌نفس ملی را ارتقا داده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جهاددانشگاهی از جمله معدود نهادهایی است که در شرایط سخت تحریمی که پروژه‌ها غالبا با کمبود منابع مالی روبرو هستند، توانسته با اتکا به دانش بومی و متخصصان داخلی به خوبی نیاز کشور را به خارج برطرف کرده و خارج از روندهای پیچیده دولتی، بر مبنای شیوه‌های جهادی کارها را به سرعت جلو ببرد.

تحرک برای دستیابی به آخرین فناوری‌های روز  

وی تصریح کرد: البته اینها نافی عدم حمایت مالی و بودجه‌ای از این نهاد نیست اما جهاددانشگاهی ثابت کرده صرفا بودجه‌محور نیست و براساس راه‌های میان‌بر در شرایط کاهش اعتبارات می تواند دستاوردهای ارزشمند و ماندگاری را در حوزه‌های گوناگون داشته باشد. در واقع تحرک جهاددانشگاهی برای دستیابی و استفاده از آخرین فناوری‌های روز در سطح جهان مبین این واقعیت است که باید از این ظرفیت این نهاد به طور حداکثری استفاده کرد.

مالکی با تأکید بر ضرورت نمود و ظهور و بروز بیشتر جهاددانشگاهی و اقدامات آن در سطح جامعه و نخبگان گفت: به نظر من این ظهور و بروز در سال‌های آغازین فعالیت این نهاد انقلابی پررنگ‌تر بود و مسئولان جهاددانشگاهی در مراکز تخصصی و تصمیم‌گیری در سطح استانی و ملی حضور بیشتری داشتند. لذا ضمن آسیب‌شناسی دلایل افزایش این فاصله باید در جهت ارتقای اثرگذاری جهاددانشگاهی در سطوح تصمیم‌گیری و عملیاتی اقدام کرد. 

ضرورت حضور پررنگ‌تر جهاددانشگاهی در عرصه‌های تصمیم‌گیری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: در واقع جهاددانشگاهی باید در حوزه‌های علمی و فرهنگی حضور پررنگ‌تری داشته و بیشتر به جامعه و حتی برخی مسئولان شناسانده شود تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متنوع این نهاد مغفول نماند.

وی ابراز کرد: در این راستا یک اقدام اساسی این است که ارتباط‌‌گیری جهاددانشگاهی با نهادهای مختلف نظام از جمله مجلس بیشتر از وضعیت موجود شود تا نمایندگان نیز با شناخت بهتر از برنامه‌ها و تجارب جهاددانشگاهی بتوانند همراهی و حمایت مؤثرتری از آن داشته باشند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار کرد: برای نمونه در استان سیستان و بلوچستان محرومیت‌ها و کمبودهایی وجود دارد که جهاددانشگاهی با همان نگاه علمی و فناورانه متکی به توان داخلی می‌تواند در جهت رشد و توسعه استان، حضور برجسته‌تری داشته و پیشگام‌تر از سایر دستگاه‌ها در این رابطه عمل کند. این‌ها حلقه‌های مفقوده‌ای است که که اگر مورد توجه دوستان در جهاددانشگاهی قرار بگیرد می‌تواند جایگاه جهاددانشگاهی را نسبت به وضعیت کنونی ارتقا دهد.         

انتهای پیام
captcha