همایش ملی «ثقه الاسلام شهید» شنبه در تبریز برگزار می‌شود
کد خبر: 4159735
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

همایش ملی «ثقه الاسلام شهید» شنبه در تبریز برگزار می‌شود

نماینده مردم تبریز، اذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پژوهشگران ملی و مسئولان استانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، امروز، ۱۰ مردادماه در نشست خبری، اظهار کرد: گفت: همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پژوهشگران ملی و مسئولان استانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: همایش ملی ثقه‌الاسلام دومین همایش در راستای معرفی مفاخر استان آذربایجان‌شرقی بوده و همایش‌ سایر شخصیت‌های مفاخر استان نیز به مرور در سال‌های آتی برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این همایش نیز تبیین نقش مفاخر آذربایجان و نقش آفرینان تاریخ آذربایجان و ایران و افکار این شخصیت‌ها برای مردم و به خصوص نسل جوان است.

میرتاج‌الدینی، افزود: شهید ثقه‌الاسلام از جمله شخصیت‌هایی است که در استقلال و تمامیت ارضی کشور و مقاومت در برابر سلطه بیگانگان نقش تاریخی دارد. این شهید روز عاشورای تبریز، نماد مقاومت در برابر سلطه بیگانگان در زمان اشغال قزاق‌های روسی است که مردم تبریز با فتوای این شخصیت در برابر قزاق‌های اشغالگر قیام کردند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش ثقه‌الاسلام تبریزی، ادامه داد: ثقه‌الاسلا، مجتهد آگاه به مسائل سیاسی است که بیش از ۵۰۰ یادداشت، نامه و رساله و تعدادی کتب مختلف از او به یادگار مانده که مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی و در ارتباط با علما، دانشمندان و شخصیت‌های سیاسی است.

وی گفت: ثقه‌الاسلام در تالیفات خود، مهندسی نظام سیاسی مشروطه را تبیین کرده و در زمان انحرافات نیز هشدارهای جدی و روشنی درباره آن دارد. اصلی‌ترین نظام سیاسی و حکومتی در دیدگاه شهید ثقه‌الاسلام، نزدیکترین دیدگاه به نظام ولایت فقیه است که تحت عنوان سلطنت شرعیه از آن بحث می‌کند.

میرتاج‌الدینی، از پیگیری برای بازسازی آرامگاه ثقه‌الاسلام در مجموعه مقبره الشعرای تبریز خبر داد و افزود: پس از پیگیری‌های فراوان و برنامه‌های بازسازی مربوطه، بنا شده تا بازسازی آرامگاه سرعت یابد و یادمان شهدای عاشورای تبریز هم در مقبره الشعرا بنا شود.

وی هم‌چنین از تاسیس خانه موزه ثقه‌الاسلام با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی همزمان با برگزاری همایش ملی ثقه الاسلام خبر داد.

عزیز جوانپور، دبیر کمیته علمی همایش ملی «ثقه الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی» نیز از ارسال نزدیک به ۵۰ مقاله به این همایش خبر داد و گفت: تعداد ۳۰ مقاله از میان آن‌ها برای چاپ انتخاب شده و تعدادی نیز در روز همایش، ارائه خواهند شد.

وی افزود: برگزاری این همایش، حرکتی است تا شخصیت‌های ملی و مذهبی را به جوانان امروزی بشناسانیم چرا که وجود چنین شخصیت‌هایی ارزشمند و مفاخر در تاریخ خطه آذربایجان، چراغ راه نسل امروز است.

جوانپور با اشاره به شهادت مظلومانه ثقه الاسلام در روز عاشورا، گفت: طی سالیان گذشته تا به امروز کمترین توجهی به این شهید گرانقدر تاریخ آذربایجان شده است که امیدواریم در این همایش بخشی از عقب ماندگی در این خصوص جبران شود و پژوهشگران بتوانند به ابعاد مختلف شخصیتی این بزرگوار در دوران مشروطه و ایستادگی در برابر روس‌ها بپردازند.

انتهای پیام
captcha