ثقةالاسلام نظریه مشروطه را مطابق با دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد
کد خبر: 4160372
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
حجت‌الاسلام آل‌هاشم:

ثقةالاسلام نظریه مشروطه را مطابق با دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: ثقةالاسلام از نظریه‌پردازان برجسته مشروطه بود که از تقلید کورکورانه مشروطه‌خواهان از غرب جلوگیری و مانع نشر اندیشه لائیک شد و با بومی سازی نظریه مشروطه آن‌ را مطابق با دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد.

حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، ۱۴ مردادماه در همایش ملی ثقه‌الاسلام شهید در تالار وحدت دانشگاه تبریز، گفت: ثقةالاسلام از نظریه‌پردازان برجسته مشروطه بود که از تقلید کورکورانه مشروطه‌خواهان از غرب جلوگیری و مانع نشر اندیشه لائیک شد و با بومی سازی نظریه مشروطه آن‌ را مطابق با دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد.

وی افزود: باید به اصل به دار آویخته شدن او به خوبی پرداخته شود، چون در تاسوعای آن سال ثقه‌الاسلام را با دسیسه و نیرنگ و البته با کالسکه و احترام وارد کنسولگری روس کردند و بدون اینکه مردم تبریز اطلاع داشته باشند و متوجه نیرنگ آنان باشند روز بعد در جوی بسیار سنگین و به شدت حفاظت شده، در محل کنونی دانشسرای تبریز به دار آویختند.

آل‌هاشم، اظهار کرد: در حالی که ۶۰۰ سرباز روسی محوطه میدان دانشسرا را احاطه کرده بودند، یک ساعت پس از اذان ظهر عاشورا روس‌ها داخل میدان شده و ثقه الاسلام را همراه با هشت نفر از یارانش به جرم تشکیل مجالس تبلیغی و مبارزه با نیرو‌های اشغالگر اعدام کردند.

امام جمعه تبریز، افزود: در ساعات اول پس از این واقعه تلخ تاریخی، مردم تبریز بلافاصله به محل به دار آویخته شدن سرازیر و با زحمات فراوان موفق به بیرون آوردن اجساد مطهر شهدا از محوطه میدان شدند.

وی با اشاره به وحشی‌گری روس‌ها در جریان به شهادت رساندن ثقه‌الاسلام یاد آور شد: با وجود اینکه مردم تبریز برای انتقام بسیار مصمم بودند، اما روس‌ها فردی به نام صمدخان شجاع الدوله را به عنوان استاندار منصوب کردند و او با شدیدترین برخورد‌ها با طرفداران شهید روز عاشورا مقابله کرد و تعدادی از آن‌ها را به شهادت رساند.

امام جمعه تبریز ایجاد رعب و وحشت در بین مردم را از اقدامات روس‌ها در تبریز پس از شهادت ثقه‌الاسلام بیان کرد و ادامه داد: این موضوع باعث شد تا ۳ ماه تعداد ۶۰ نفر دیگر از مریدان آن شهید نیز به شهادت برسند که این درس عبرت آموز برای نسل کنونی است که هیچگاه نباید به قدرت‌های بیگانه اعتماد کرد.

انتهای پیام
captcha