دانشگاه‌ها چشمه جوشان رودخانه فناوری هستند
کد خبر: 4160466
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴

دانشگاه‌ها چشمه جوشان رودخانه فناوری هستند

معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: دانشگاه‌ها چشمه جوشان رودخانه فناوری هستند و اگر به دانشگاه‌ها توجه نشود در این حوزه آسیب خواهیم دید که البته این نوع توجه باید از نو و روش جدید باشد.

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهور

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی استانداری، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، شب گذشته، 14 مردادماه، در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: با بودجه و کمک‌های بلاعوض دولتی نمی‌شود کارهای زیادی انجام داد حتی اگر بودجه معاونت علمی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال باشد سهم هر استان حداقل سه تا چهار هزار میلیارد ریال می‌شود در حالی که مالیات یکی از شرکت‌های داروسازی در آذربایجان شرقی بیشتر از این رقم‌هاست.

وی افزود: در دهه ۷۰ و ۸۰ زمانی که پول در کشور زیاد بود توسعه اقتصادی از طریق تزریق پول و ساخت کارخانه‌ها صورت می‌گرفت اما دیگر چنین منابع مالی در کشور وجود ندارد.باید در روش‌هایمان نوآوری کنیم چرا که با منابع دولتی نمی‌شود پارک علم و فناوری خوبی ساخت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی که در اقتصاد استان نیز مؤثر است، تأکید کرد و گفت: البته این به کارگیری باید طبق برنامه صورت گیرد.

دهقانی فیروزآبادی به حمایت معاونت علمی رئیس‌جمهور از توسعه زیست بوم فناوری با ارائه امکانات و تسهیلات اشاره کرد و افزود: نگاه و رویکرد دولت توجه بیشتر به استان‌هاست و در این راستا هر هفته معاونان این معاونت به استان‌ها سر می‌زنند و در واقع در هر سه، چهار ماه یک بار کشور را دور می‌زنیم تا کمبودهای گذشته را در این حوزه جبران کنیم.

وی با تأکید بر تقویت زیست بوم فناوری کشور گفت: برای رسیدن به این هدف مهم دانشگاه‌ها باید وارد میدان شوند و ایفای نقش کنند، مگر می‌شود جریان فناوری در کشور شروع شده و توسعه یابد و دانشگاه‌ها در آن نقشی نداشته باشند.

معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور اضافه کرد: دانشگاه‌ها چشمه جوشان رودخانه فناوری هستند و اگر به دانشگاه‌ها توجه نشود در این حوزه آسیب خواهیم دید که البته این نوع توجه باید از نو و روش جدید باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها باید وارد میدان شده و بازیگر اصلی این بازی شوند و معاونت علمی نیز از شرکت‌های دانش بنیانی که عموما در بستر دانشگاه شکل می‌گیرند حمایت خواهد کرد.

دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش خصوصی در آذربایجان‌شرقی و تبریز اشاره کرد و گفت: متوسط سهم بخش خصوصی در کشور ۲۰ یا ۳۰ درصد است در حالی که این رقم در آذربایجان‌شرقی بالای ۹۰ درصد بوده و تفاوت جدی این استان با دیگر مناطق کشور است.

وی افزود: اقتصاد مردمی و خصوصی کاراتر، بهره‌ورتر و نتیجه بخش‌تر است زیرا وقتی اقتصاد در اختیار مردم باشد دغدغه‌مندی نسبت به آن بیشتر می‌شود.

معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور همچنین به فرهنگ بالا و اصیل کار در این استان اشاره کرد و گفت: جای دیگری از کشور چنین فرهنگی را در تولید و کار سراغ ندارم که یکی از دلایل موفقیت این استان در عرصه‌های مختلف است.

وی به مزیت‌های آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و افزود: ثروت‌های کلان، مرزی بودن همچنین دارا بودن معادن غنی و کشاورزی خوب از مزیت‌های این استان نسبت به دیگر استان‌هاست که باید در توسعه مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی هدفمند رشد کرده و این استان در کنار ثروت‌های خدادادی در برخی از عرصه‌ها صاحب قدرت و شهرت شده است.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی موجود در استان گفت: آذربایجان‌شرقی نیاز به مراکز هم آفرینی و کارخانه‌های نوآوری دارد و به عنوان معاونت علمی رئیس جمهور کمک خواهیم کرد تا زیرساخت‌های استان توسعه یابد و با اختصاص بودجه ۲ تا سه برابری عقب افتادگی‌های چند ساله را جبران خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha