حمایت و پشتیبانی از یافته‌های نخبگان رسالت جهاددانشگاهی است
کد خبر: 4160633
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

حمایت و پشتیبانی از یافته‌های نخبگان رسالت جهاددانشگاهی است

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان یکی از کارهای انجام شده در این نهاد را پشتیبانی و حمایت از یافته‌های نخبگان دانست و گفت: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی این است که ایده‌ها و یافته‌های نخبگان را تا حد امکان پشتیبانی و حمایت کند تا منجر به تولید محصول فناورانه شود.

حمیدرضا مسکنی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان

حمیدرضا مسکنی، رئیس جهاددانشگاهی گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه و چهل و سومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی اقدامات این نهاد را در راستای رفع نیازهای جامعه دانست و اظهار کرد: جهاددانشگاهی گیلان حدود 20 سال است که در حوزه مباحث محیط زیستی فعالیت‌های مطالعاتی و تخصص‌محور دارد، پروژه‌های تحقیقاتی نظیر تصفیه خانه‌های داخل استان، طرح‌های فناورانه در حوزه ریزگردها، مطالعات حق آبه تالاب انزلی از جمله پروژه‌های شاخص پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در استان است.

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی رسالت خود می‌داند در کارهای بر زمین مانده ورود و بتواند ایده‌های خلاقانه ارائه کند تا نتیجه برای مردم و جامعه مشهود باشد، افزود: جهاددانشگاهی با وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی خوبی که در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی دارد توانسته با تحقیقات و مطالعات فناورانه ظرفیت جدیدی ایجاد کند به طوری که افراد مردم و مسئولان بتوانند به صورت ملموس آن را مورد استفاده قرار دهند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه در استانی زندگی می‌کنیم که قطب کشاورزی و گردشگری است و در این حوزه ظرفیت‌های پژوهشی تحقیقاتی بسیاری وجود دارد، گفت: با توجه به ظرفیت استان یکی از مواردی که نیاز دارد ایده‌های خلاقانه یا فناورانه ارائه شود بحث کشاورزی و گردشگری است، بر این اساس سازمان جهاددانشگاهی گیلان تصمیم دارد در حوزه مباحث کشاورزی و توریسم به شکل جدید ورود کند زیرا این دو مواردی هستند که می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی استان را تحت الشعاع قرار دهند و مردم بتوانند از این طریق با اقتصاد سبز آشنا شوند و یا شاهد افزایش تولید در حوزه کشاورزی باشند.

مسکنی با بیان اینکه جهاددانشگاهی هیچ زمانی موازی کاری نمی‌کند، گفت: معتقدیم که نداشته‌هایمان کم نیست، اما باید در کنار هم با استفاده بهینه از داشته‌ها پیگیری امور را در دستورکار قرار دهیم. این نیاز وجود دارد که سازمان‌ها، نهاد و دستگاه‌ها در تقابل با یکدیگر نباشند بلکه داشته‌ها و ظرفیت‌ها را به اشتراک بگذارند، زیرا هدف ادارات و سازمان‌ها این است که به مردم خدمت کنند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمان‌های دیگر طی یک سال گذشته، تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی با سازمان‌ها منعقد و مباحث همکاری‌ مشترک مطرح شده تا بتوانیم از توانایی‌های یکدیگر با منطق برد - برد استفاده کنیم؛ در حال حاضر با برخی از سازمان‌ها کارهای مشترک را برنامه ریزی کردیم و امور در حال پیگیری است، قطعا اگر تعاملات و هماهنگی‌ها مشترک باشد  منجر به توسعه استان و خدمت به مردم می‌شود.

مسکنی یکی از کارهای انجام شده در جهاددانشگاهی را پشتیبانی و حمایت از یافته‌های نخبگان دانست و بیان کرد: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی این است که ایده‌ها و یافته‌های نخبگان را تا حد امکان پشتیبانی و حمایت کند و منجر به تولید محصول فناورانه شود.

وی گفت: در حال حاضر سازمان جهاددانشگاهی گیلان از سه طرح دانش بنیان که توسط افرادی خارج از سازمان ارائه شده حمایت می‌کند که در جاهای مختلف ثبت اختراع شده‌اند؛ به دنبال این هستیم که این طرح‌ها به اجرا برسند و مالکیت معنوی طرح هم متعلق به شخصی است که طرح را ارائه می‌کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان افزود: به دنبال این هستیم روند مذکور به تجاری سازی برسد تا نتیجه آن برای ما و مردم مطلوب باشد، جهاد دانشگاهی بر این باور است که دانش باید به خدمت مردم درآید به عبارتی یافته‌های فناورانه می‌بایست برای مردم و جامعه ملموس باشد و این امر مستلزم شناسایی نیازها و تحقیقات و مطالعات پژوهشگران جهاددانشگاهی است، به عبارتی جهاددانشگاهی به دنبال این است یافته‌های خود را به نیاز مردم نزدیک کند و پروژه‌ها و مطالعات مسئله محور را در دستورکار قرار دهد.

وی شعار محوری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی را «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» عنوان کرد و با اشاره به اهمیت توجه به جوانان، گفت: وقتی امور با حضور جوانان متخصص انجام می‌گیرد، نیازها دیده می‌شود و با برآورد ظرفیت‌ها و سرمایه انسانی موجود در جهت رفع آنها اقدام می‌شود.

انتهای پیام
captcha