انجمن مدرسان قرآنی در جهاددانشگاهی تشکیل شود
کد خبر: 4160641
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

انجمن مدرسان قرآنی در جهاددانشگاهی تشکیل شود

یک مدرس دانشگاه و قاری قرآن گفت: با توجه به سبقه جهاددانشگاهی در زمینه انجام پژوهش در زمینه‌های مختلف، لازم است انجمن مدرسان قرآن نیز در این نهاد تشکیل شود تا از این ظرفیت برای انجام پژوهش‌های قرآنی توسط دانشجویان بهره بگیرند.

مسعود رستنده، مدرس دانشگاه، قاری و معلم قرآنمسعود رستنده، مدرس دانشگاه، قاری و معلم قرآن در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در ورود به فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: برای آنکه علوم قرآنی در بین جوانان ما جایگاه خود را پیدا کند و آثار و مفاهیم آن به منصه ظهور بنشیند لازم است در رشته‌های مختلف قرآنی دانشجو جذب شود.

وی با تأکید بر اینکه آموزش قرآن به دانشجویان نباید فقط به روخوانی و روانخوانی محدود شود، اظهار کرد: با توجه به سبقه جهاددانشگاهی در زمینه انجام پژوهش در زمینه‌های مختلف، لازم است انجمن مدرسان قرآن نیز در این نهاد تشکیل شود تا از این ظرفیت برای انجام پژوهش‌های قرآنی توسط دانشجویان بهره بگیرند.

رستنده ادامه داد: دانشجویان باید بتوانند به تدوین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کاربردی قرآن بپردازند‌ و این مهم با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی امکان‌پذیر است. به‌عنوان نمونه می‌توان مهندسی سوره‌های قرآنی را در قالب اپلیکیشن‌های تفسیر انجام داد تا مخاطب بتواند از آنها به سهولت استفاده و مفاهیم قرآنی را درک کند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است فعالیت‌های قرآنی را به سه کمیته تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی، کمیته آموزش و کمیته پژوهش‌های قرآنی دسته‌بندی کرده است که به نظر می‌رسد جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش‌های قرآنی می‌تواند مؤثر عمل کند، چراکه اعضای این نهاد دارای روحیه جهادی بوده و سابقه درخشانی در امر پژوهش دارد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی با فعال کردن کمیته پژوهش در استان و شناسایی ظرفیت‌های استانی و نخبه‌های قرآنی می‌تواند انجمن مدرسان قرآن را تشکیل داده و پژوهش‌های قرآنی گسترده‌ای در سطح دانشگاه‌ها انجام دهد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه باید شرایط را برای پژوهش قرآن در فضای مجازی و حقیقی فراهم کرد، افزود: در حوزه فضای مجازی نیز می‌توان با تشکیل گروه‌های مختلف در پیام‌رسان‌ها فعالیت‌ها و پژوهش‌های انجام شده قرآنی را گسترش داد و در بین گروه‌های مختلف منتشر کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از معلمان و پژوهشگران قرآن هستند که قرآن را در حوزه‌های مختلف زیست‌‌شناسی، علوم طبیعی، کیهان‌شناسی و... مقاله‌های دانشمندان جهان را بررسی کرده‌اند و به اعجازهای علمی قرآن پرداخته‌اند، یا به‌عنوان نمونه در کتابی با عنوان مستشرقان و قرآن، محمدحسن زمانی به نظریه ۲۰۰ دانشمند غربی و اروپایی که سر تعظیم در برابر قرآن فرود آورده‌اند می‌پردازد که چنین ظرفیت‌هایی را می‌توان در پژوهش‌ها مورد استفاده قرار داد.

این مدرس دانشگاه یکی دیگر از پیشنهادات خود را در زمینه برگزاری جشنواره پژوهش‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: با برگزاری این جشنواره زمینه برای جذب دانشجویان نخبه قرآنی فراهم و تیمی در این زمینه شناسایی می‌شود. البته می‌توان با ارائه تسهیلاتی زمینه را برای جذب دانشجویان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و قرآنی فراهم کرد. اگر جهاددانشگاهی بتواند عظمت، اعجاز و جامعیت قرآن کریم را در محافل دانشگاهی جا بیندازد، جهاد تبیین را عملیاتی کرده است و این نوعی مقاوم‌سازی جوانان در برابر آسیب‌های تهاجم فرهنگی است که از شبکه‌های صهیونیستی نشئت می‌گیرد.

رستنده با تأکید بر اینکه خبرگزاری ایکنا که در زیرمجموعه جهاددانشگاهی فعالیت می‌کند می‌تواند اطلس قرآنیان را طراحی کند، افزود: در این زمینه فضاهای جغرافیایی استان را از منظر پژوهش‌های قرآنی باید شناسایی کرد و با اطلاع‌رسانی به‌موقع و مؤثر از فعالیت‌های این فضاها در گسترش فعالیت و استفاده حداکثری از این برنامه‌ها و ظرفیت فضاها گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات قرآنیان این است که به‌صورت پراکنده و غیرمنسجم فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: خبرگزاری ایکنا با شناسایی منابع انسانی فاخر در زمینه فعالیت‌های قرآنی می‌تواند در انسجام فعالیت این افراد مؤثر باشد.

انتهای پیام
captcha