نقش جهاددانشگاهی در سپهر جریانات فرهنگی و قرآنی کشور + صوت
کد خبر: 4160707
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
حجت الاسلام تقی‌زاده بیان کرد:

نقش جهاددانشگاهی در سپهر جریانات فرهنگی و قرآنی کشور + صوت

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به نقاط قوت و تاکید جهاد دانشگاهی در سپهر جریانات فرهنگی و قرآنی کشور، پوشش سراسری اخبار قرآنی، تمرکز بر مباحث قرآن و عترت دانشجویان، مطالبه مأموریت‌های قرآنی و ایجاد شبکه نیروی انسانی در فضای قرآنی را ازجمله مهمترین ویژگی‌هایی دانست که جهاد را در بین نهاد‌های دیگر به یک معنا منحصر به فرد کرده است.

همزمان با چهل‌وسومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، طی گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نظر وی را درباره فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی به ویژه امور قرآن و عترت آن جویا شدیم. تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا این نهاد انقلابی را از نهاد‌های مهم فرهنگی دانست و اظهار کرد: جهاددانشگاهی ویژگی دربر گرفتن گستره زیادی از مخاطبان، به ویژه جوانان نخبه را بر عهده دارد و از این باب اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به تشکیلاتی و سازمان‌یافته‌بودن معروف و شهره است، افزود: این نکته مثبت را در فضای دانشگاهی همواره از فعالان فرهنگی و علمی شنیده‌ایم. در کنار این موارد سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور که ذیل جهاددانشگاهی شکل گرفته است، چند ویژگی منحصر به فرد دارد. یکی از این ویژگی‌ها بحث نوآوری و خلاقیت آن است، چراکه بسیاری از اتفاقات سالیان اخیر این سازمان فعالیت‌هایی حاصل از ابتکار، خلاقیت و نوآوری افراد اثرگذار و نخبه جامعه بوده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ورود جدی به فضای بین‌المللی را یکی دیگر از امتیازات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در زمینه تولید محتوای قرآنی و فرهنگی برای فضای بین‌الملل دانست و ادامه داد: فراروی محتوا‌های موجود و زمینه ترویج و تبلیغ محتوا‌ها و انتشار آن‌ها و از همه مهم‌تر تلاش برای ایجاد شبکه نیروی انسانی مستقر بر امر بین‌الملل در فضای فرهنگ قرآنی از زحماتی است که در جهاددانشگاهی به صورت ویژه انجام شده است.

تقی‌زاده بیان کرد: تمرکز بر بحث دانشجویان و فضایی که در چند وقت اخیر توسط سازمان قرآنی دانشگاهیان دنبال شده است در بین نهاد‌های قرآنی به یک معنا منحصر به فرد است. فضای حرکت‌های علمی و میان‌رشته‌ای برای حل برخی از مسائل جامعه با رویکرد قرآنی و فرهنگی یکی دیگر از حرکت‌های پیش‌رویی است که جهاددانشگاهی دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه فضای رسانه نقطه قوت و تاکید این سال‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان بوده است، گفت:‌ با شکل‌گیری خبرگزاری ایکنا و پوشش سراسری اخبار قرآنی در سطح استانی و ملی و همچنین مطالبه مأموریت‌های قرآنی که امید داریم تا حدی جدی‌تر دنبال شود و گفتمان‌سازی فعالیت‌های قرآنی از مأموریت‌های جدی است که در کنار بحث خبرگزاری از سوی ایکنا اخذ شده است و امیدواریم در ادامه ارتقا پیدا کند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: آن چیزی که بنده در مراوده با عزیزان سازمان قرآنی دانشگاهیان به ویژه ریاست محترم این مجموعه داشته‌ام، در کنار فضای ابتکار، برنامه‌ریزی، نظم و پیگیری‌های مجدانه، روحیه جهادی و خالصانه ایشان است که با تلاش شبانه‌روزی به دنبال حل مسائل و مشکلات هستند و این یکی از مصادیق مدیریت جهادی است و بیش از بقیه امور جهاددانشگاهی توجه بنده را به خودش جلب کرده است.

تقی‌زاده اظهار کرد: تلاش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور مخصوصا در فضای رسانه‌ای، تقویت و کمک سایر دستگاه‌های قرآنی بوده و تلاش کرده است بعد پوشش خبری و رسانه‌ای را دنبال کند. پیشنهاد بنده این است که فضای تعامل رسانه‌ای سازمان قرآنی دانشگاهیان با مجموعه‌ها و نهاد‌های دیگر افزایش پیدا کند و به یک معنا یک مدل پشتیبانی و حمایت رسانه‌ای و گفتمان‌سازی از مجموعه فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد و با این نکته سازمان قرآنی دانشگاهیان نقش مؤثرتری در سپهر اتفاقات فرهنگی و قرآنی کشور داشته باشد.

وی اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که سازمان قرآنی دانشگاهیان در مسائل واقعی امروز انقلاب اسلامی مانند حجاب و عفاف و مسائل هویتی که امروز جامعه با آن درگیر است به صورت ایجابی پیش قدم باشد و بتواند نقش‌آفرینی کند و ظرفیت‌های فکری، محتوایی و اندیشه‌ای عالمان قرآنی را به صورت جدی‌‌تری در اختیار فضای عمومی جامعه و حتی مسئولان و نخبگان جامعه قرار دهد.

کد

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha