الزامات تحقق راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب + صوت
کد خبر: 4160724
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴
عرب‌صادق تشریح کرد:

الزامات تحقق راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب + صوت

رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران فراهم شدن فضا برای حضور همه جریان‌ها و سلایق مختلف سیاسی معتقد به نظام، شناسایی درست اولویت‌های اصلی کشور از سوی مسئولان و مثبت شدن مسیر و جهت حرکت دولت در حوزه اقتصادی را از جمله عوامل افزایش تمایل مردم برای حضور در انتخابات و تحقق راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب دانست.

مهدی عرب‌صادق، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی

به گزارش ایکنا، با دستور وزیر کشور به فرمانداران و بخشداران سراسر کشور فرایند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور رسمی از 16 مرداد آغاز شد؛ انتخاباتی که مسئولان وظیفه دارند طبق بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال چهار راهبرد مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت را در آن دنبال کنند تا « انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.» (بیانات در دیدار مسئولان نظام، 15 فروردین 1402)

مهدی عرب‌صادق، معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی و رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش احزاب سیاسی و دولت در تحقق راهبرد چهارگانه رهبر معظم انقلاب در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب سیاسی در حوزه مشارکت و رقابت برپایه مردم می‌توانند تأثیر زیادی داشته باشند و صرف نظر از موضوعات، رایزنی‌ها و جلسات سیاسی، مسائل مردم را در عرصه عمومی و سیاسی بازتعریف کرده و یک گفتمان از آن استخراج کنند و بر مبنای این گفتمان نظرات خود را برای مردم بیان کنند.

ضرورت استفاده از ظرفیت احزاب در انتخابات  

وی افزود:‌ در حوزه امنیت و سلامت انتخابات نیز باید نهادهای امنیتی و اجرایی کشور از جمله دولت برنامه‌ریزی جدی داشته باشند. البته در این دو حوزه باید از ظرفیت احزاب نیز استفاده شود. به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که نظام، احزاب را پای کار مردم بیاورد اما نگاه حاکمیت به احزاب به گونه‌ای است که هم حلقه وصل احزاب با مردم و هم با حاکمیت قطع است و اگر این حلقه وصل برقرار شود احزاب می‌توانند در این چهار راهبرد مدنظر رهبر انقلاب پیرامون انتخابات دولت و سایر نهادها را کمک کنند.

مشاور رسانه‌ای خانه احزاب ایران با تأکید بر اهمیت مسئله مشارکت در این دوره از انتخابات گفت: مشارکت زمانی افزایش پیدا می‌کند که توسعه سیاسی با حضور بازیگران و جریان‌های سیاسی مطلوب و درچارچوب نظام با سلایق مختلف برقرار شود. اگر این توسعه سیاسی در انتخابات رقم بخورد و مردم نماینده‌های خود را از سلایق مختلف سیاسی در رقابت‌ها ببینند و احساس نکنند یک فضای یکسویه و یکطرفه بر انتخابات حاکم است قطعاً تمایل آنها برای مشارکت در انتخابات افزایش پیدا می‌کند.

عرب‌صادق بیان کرد: مردم در انتخابات سال 1398 مجلس و سال 1400 ریاست جمهوری این احساس را داشتند که همه نامزدها از یک طیف هستند و پیروز قطعی انتخابات نیز مشخص است و این تأثیر زیادی بر کاهش مشارکت داشت. مردم همه مردم هستند و طیف خاکستری، سفید و سیاه نداریم و انتخابات متعلق به همه مردم است و هر یک سلایق مختلفی دارند و نباید مردم را تقسیم‌بندی کرد.   

خطای مسئولان در تشخیص اولویت‌های امروز کشور

رئیس کمیته مطالعات و تحقیقات خانه احزاب ایران با تأکید بر ضرورت تشخیص اولویت‌های اصلی کشور در این برهه گفت: به اعتقاد من در وضعیت فعلی حجاب اولویت اصلی کشور نیست زیرا دشمن در حال سوء استفاده از این مقوله با هدف ایجاد دوقطبی در جامعه است. اولویت مهم و اصلی امروز کشور که توجه به آن تأثیر زیادی بر افزایش مشارکت در انتخابات نیز خواهد داشت، مسئله اقتصاد، معیشت، امنیت و امید مردم است.

وی تصریح کرد: اینکه در این وضعیت مجلس و دولت وقت زیادی را به مسئله حجاب اختصاص می‌دهند بازی کردن در زمین دشمن است. مسئولان باید امسال توجه خود را کاملاً معطوف به حل مسائل و مشکلات اقتصادی و نیازهای اساسی مردم کنند زیرا حجاب مقوله‌ای فرهنگی و نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است و اگر برای حل مسئله حجاب نگاه کوتاه‌مدت داشته باشیم خودبه‌خود وارد فاز قهری خواهیم شد. لذا باید نیازها و مطالبات اصلی را شناسایی کرده و مبتنی بر نیازهای مردم برنامه‌ریزی کنیم و تمرکز زیاد بر مسئله حجاب، جز در مقابل هم قرار دادن مردم نتیجه‌ای ندارد و به کاهش مشارکت در انتخابات به منزله خواست دشمن، می‌انجامد.

عرب‌صادق درباره ارزیابی خود از برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف از ابتدای سال برای عملیاتی کردن راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب گفت: به اعتقاد من در این راستا اصلاً خوب عمل نکردیم و امیدوارم از این به بعد شاهد یک تغییر رویکرد در جهت تحقق این راهبردها باشیم.

افزایش مشارکت در گرو بهبود عملکرد اقتصادی دولت

وی درباره تأثیر عملکرد اقتصادی دولت بر افزایش امید در مردم برای حضور در انتخابات مجلس گفت:‌ یک جریان یکدست نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند کما اینکه در این دوره ثابت شد مجلس و دولت هماهنگ و یکدست نتوانستند در این دو سال مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کنند ولذا بخشی از پیشرفت کشور نیازمند توسعه سیاسی و استفاده از سلایق و نظرات مختلف برای حل مسائل است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: مسئله مهم این است که مردم مسیر حرکت دولت و مجلس را رصد می‌کنند و اگر این مسیر و جهت حرکت را مثبت ارزیابی کنند، نسبت به آینده امیدوار می‌شوند و این احتمال مشارکت را در انتخابات بیشتر می‌کند. در حقیقت مردم بیش از اینکه وضعیت موجود ناراحت باشند نسبت به مسیر پیش رو و جهت حرکت نگران و ناامید هستند و مهم این است که مسئولان با بهبود عملکردها، مسیر و چشم‌انداز مثبتی را پیش روی مردم قرار دهند و مردم این تغییر جهت را حس کنند.

ناکارآمدی؛ دشمن اصلی کشور 

عرب‌صادق ابراز کرد: در دوره جنگ تحمیلی تا یک مقطع فقط یک جبهه صدام و حامیان آن مقابل رزمندگان قرار داشتند اما از مقطعی به بعد منافقین هم اضافه شدند و رزمندگان هم باید مراقب جلو و هم پشت سر خود بودند. امروز هم ناکارآمدی در کشور همان کارکرد نفاق را در دوران دفاع مقدس دارد و دشمن اصلی ما به واقع تحریم نیست و ناکارآمدی، خودمحوری و خودشیفتگی است. 

مشاور رسانه‌ای خانه احزاب ایران بیان کرد: متأسفانه الان بیشتر مسئولان کشور به نوعی تشریفاتی هستند؛ یعنی به عنوان مسئولی که باید مورد سؤال قرار بگیرند در دسترس نبوده و اگر هم سؤالی شود پاسخگو نیستند و اگر هم پاسخ بدهند، چندان برای مردم قانع‌کننده نیست و به همین علت مردم احساس ارتباط مطلوبی با مسئولان ندارند و اینها مسائلی است که اگر ادامه پیدا کند نمی‌توان به برگزاری یک انتخابات پرشو و مشارکتی امیدوار بود. 

کد

معاون سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت باید به معنای واقعی در خط مقدم جبهه افزایش مشارکت مردم در انتخابات فعالیت کند، گفت: در این راستا دولت باید اقدامات اساسی و بنیانی انجام دهد و با کارهای مقطعی مانند افزایش یارانه‌ها و پایین آوردن مصنوعی قیمت دلار نمی‌توان در جامعه امیدآفرینی کرد. متأسفانه به نظر می‌رسد اتاق فکر دولت در این روزها سرگرم هر چه هست، سرگرم مردم نیست و باید دولت یک تجدیدنظر اساسی در رویکردهای خود انجام دهد تا ثمره و نتیجه آن در انتخابات مشاهده شود.    

گفت‌وگو از مهدی مخبری 

انتهای پیام
captcha