پرونده جهاد دانشگاهی یک نقشه راه در مسیر توسعه و پیشرفت است
کد خبر: 4160935
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
حجت‌الاسلام ذوالنور:

پرونده جهاد دانشگاهی یک نقشه راه در مسیر توسعه و پیشرفت است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده جهاد دانشگاهی یک علم افتخاری است که می‌توانیم به عنوان یک الگو برای ایجاد تحول در سایر مراکز تحقیقاتی و علمی در جهت تحقق اهداف بلند بهره ببریم و به عنوان یک نقشه راه و راهنما در مسیر توسعه و پیشرفت به آن نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گرامیداشت چهل‌وسومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که امروز دوشنبه ۱۶ مرداد در پژوهشگاه رویان برگزار شد، ضمن تبریک چهل‌وسومین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: اگر سه جعبه را به عنوان دسته‌هایی از موضوعات و مشکلات کشور در نظر بگیریم؛ جعبه اول را موضوعاتی در نظر بگیریم که تحریم متوجه آن‌ها نبوده، مشاهده خواهیم کرد که در مسائلی که ما مزیت رقابتی داشتیم و در دنیا جایگاه اول بودیم مانند صادرات پسته، زرشک، زعفران و... خواهیم دید که هیچکسی نمی‌تواند مدعی رشد باشد و رقبای ما در این محیط رقابتی مزیت‌های رقابتی ما را ربودند و خیلی جلو افتادند.

وی ادامه داد: جعبه دوم مسائلی است که تحریم متوجه آن‌ها بوده که عمده مسائل کشور را مربوط می‌شود و در جاهایی توانستیم تحریم‌ها را دور زدیم. باید توجه کرد که دور زدن تحریم مشکل‌گشا است اما حلال مشکلات نیست و آفرین گفتن ندارد زیرا مشکلات را ریشه‌ای حل نمی‌کند. 

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: بعضی از مشکلات را با خنثی‌سازی تحریم‌ها حل کردیم تا تحریم به آن‌ها تعلق نگیرد. حتی یک گام جلو رفتیم و در بعضی از مواردی که تحریم را خنثی کردیم، برای کشور نیز افتخار آفریدیم و توانستیم نیاز بازار را تأمین کنیم. 

وی اظهار کرد: جعبه سوم به مشکلاتی مربوط می‌شود که نه تنها تحریم بودیم بلکه دشمنان تمام توان خود را صرف کرد که حتی با صرف ده‌ها میلیارد دلار ما پیشرفتی در این زمینه نداشته باشیم مانند موضوعات هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی ژنتیکی و...؛ با این حال امروز ما در لبه علم و تکنولوژی هستیم و می‌توانیم سر خود را دنیا بالا بگیریم. در موضوع هسته‌ای امروز توانمندی‌های بسیاری به دست آوردیم و می‌توانیم سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای را تولید کنیم.

حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: ما امروز در حوزه هوا و فضا حرف‌ها برای گفتن داریم. تنها گزینه‌ای که آمریکایی‌ها استفاده نکردند جنگ مرکب نظامی است و از زمین و دریا و هوا جنگی را آغاز نکردند و علت استفاده از این گزینه، این است که در زمینه توانمندی‌های دفاعی فرزندان این ملت سطحی از بازدارندگی را ایجاد کردند که زمان بزن در رو منقضی شده است. امروز دشمن جرأت تعرض ندارد. 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حتما اگر جهاد دانشگاهی نبود، بسیاری از مشکلات کشور باقی مانده بود. در این 43 سال پرونده جهاد دانشگاهی یک علم افتخاری است که می‌توانیم به عنوان یک الگو برای ایجاد تحول در سایر مراکز تحقیقاتی و علمی در جهت تحقق اهداف بلند بهره ببریم و به عنوان یک نقشه راه و راهنما در مسیر توسعه و پیشرفت به آن نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: در انواع نانو تکنولوژی و برخی های‌تک‌ها که مهد تولد آن محیط پویای جهاد دانشگاهی بود، در دنیا جایگاه مناسبی داشته و حرف برای گفتن داریم. این اتفاق این سؤال را پیش می‌آورد که چرا در جاهایی که تحریم بر روی خط نبوده، عقب‌گرد و پس‌رفت داشتیم و در حوزه‌هایی که تحریم فشار کمتری داشتهريال هنوز هم سناریوی دور زدن تحریم را دنبال می‌کنیم اما در جایی که بیشترین ثقل تحریم متوجه آنجا بوده است، با بیشترین پیشرفت دنیا را متعجب و متحیر کردیم؟

حجت‌الاسلام ذوالنور ادامه داد: علت این اتفاق همان چیزهایی است که باعث به وجود آمدن و تأسیس جهاد دانشگاهی شده است. روحیه انقلابی، خواستنی که منجر به توانستن است، ما می‌توانیم، خودباوری، ایمان و اعتقاد است. هرجا که تغییر دولت‌ها در آن حوزه اثر گذشته، متناسب با آن دولت‌ها اثرگذار بوده و فراز و نشیب‌های فراوانی داشتیم. 

وی افزود: هرجا که میدان مانور پارتی‌بازی، آقازاده بازی و رانت‌ها نبوده و به جای آن باور و انگیزه‌های انقلابی بوده، تحیر خلق کردیم و امروز هم باید همین رویه را داشته باشیم. اگر بخواهیم یک امنیت پایدار داشته باشیم و زنجیرهای وابستگی را قطع کنیم، باید به همان اصول بازگردیم.

انتهای پیام
captcha