افزایش مشارکت در انتخابات نیازمند امیدآفرینی با بهبود وضعیت اقتصادی است
کد خبر: 4161313
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
وهاب عزیزی در گفت‌وگو با ایکنا:

افزایش مشارکت در انتخابات نیازمند امیدآفرینی با بهبود وضعیت اقتصادی است

دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی را عامل محرک و اصلی در افزایش امید مردم به آینده و تحقق مشارکت حداکثری دانست و گفت: وضعیت فعلی موجب شده این تفکر خطرناک در ذهن بخشی از مردم شکل بگیرد که نمایندگان با هر کیفیتی به مجلس وارد شوند تأثیری بر زندگی آنها ندارد و رفع این تفکر نیازمند اقدامات مؤثر امیدآفرین از سوی مسئولان در حوزه اقتصادی است.

وهاب عزیزی، دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی

وهاب عزیزی، دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره آغاز فرآیند رسمی انتخابات و الزامات تحقق راهبرد چهارگانه انتخاباتی رهبر انقلاب از جمله مشارکت سیاسی گفت: امسال برای جلب مشارکت مردم در انتخابات نیاز به فعالیت بیشتر سیاسی، حزبی و رسانه‌ای داریم. به عنوان یک فعال سیاسی با سابقه حدودا 20 ساله، نگرانی زیادی از مشارکت دارم. دلایل زیادی برای دلسردی و ناامیدی مردم نسبت به صندوق رأی وجود دارد و تا این امیدآفرینی انجام نگیرد قطعا افزایش مشارکت محقق نمی‌شود.

وی افزود: امیدآفرینی زمانی رخ می‌دهد که دولت در حوزه اقتصادی تحرک جدی داشته باشد و یک افق مثبت و روشنی را به مردم نشان دهد. همچنین مجلس نیز باید برنامه‌های خود را در قالب طرح برای گشایش در این وضعیت ارائه دهد. وضعیت فعلی موجب شده این تفکر خطرناک در ذهن بخش زیادی از مردم شکل بگیرد که نمایندگان با هر کیفیتی به مجلس وارد شوند تأثیری بر زندگی آنها ندارد و این تفکری است که زمینه آن به خاطر شرایط نامطلوب داخلی وجود داشته و رسانه‌های بیگانه نیز بر آن دامن زده‌اند.


بیشتر بخوانید:


عزیزی اظهار کرد: در این اوضاع رسانه‌های داخلی، به جز رسانه‌های دولتی، نیز تضعیف شده‌اند و انگیزه‌ای برای ایجاد شور انتخاباتی ندارند. لذا اگر رسانه‌ها دیده شوند، احزاب نیز نقش پیدا می‌کنند. اکنون احزاب سیاسی تا حدی دلسرد هستند زیرا می‌بینند گروه‌های خاصی که نه سابقه حزبی، نه فعالیت مشخص و نه مسئولیت‌پذیری دارند، پیروز انتخابات می‌شوند و این فضا نخبگان سیاسی و اجتماعی را نیز دچار ناامیدی می‌کند.

عامل محرک اصلی برای مشارکت در انتخابات

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: به نظر من در مدت باقی‌مانده تا انتخابات دولت و مجلس باید اقدامات مؤثر و امیدآفرین و پرهیز از هر نوع حاشیه‌سازی را در دستور کار قرار دهند. یک نمونه از این اقدامات تقویت رسانه‌ها و افزایش آزادی عمل آنها است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه وظیفه جدی دارد. وزارت کشور نیز باید در این فرصت فعالیت احزاب را تسهیل و تشویق کرده و از مشارکت فعال احزاب حمایت کند اما اثرگذاری همه اینها مستلزم آن است که مردم تغییرات ملموس و مثبتی را در  وضعیت اقتصادی و معیشتی مشاهده کنند.  

عزیزی بهبود وضعیت اقتصادی را عامل محرک و اصلی و مهمتر از حضور همه جریانات و گروه‌های سیاسی در انتخابات برای شکل‌گیری فضای مشارکتی در میان مردم دانست و گفت: البته فراتر از این، مردم بیشتر از اینکه از وضعیت اقتصادی گلایه‌مند باشند از بی‌عدالتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناراضی هستند. در دوره‌های گذشته مردم چون احساس می‌کردند سلیقه و رأی آنها  اثرگذار است علیرغم مشکلات اقتصادی در انتخابات شرکت می‌کردند. در دوره جنگ مشکلات اقتصادی بیشتر از الان بود اما اثرگذاری حضور مردم باعث می‌شد مشارکت فعال‌تری داشته باشند. لذا در وضعیت فعلی اگر فضای سیاسی و رسانه‌ای بازتر شده و دایره آزادی بیان وسیع‌تر شود، مردم امید پیدا کرده و میل آنها به مشارکت بیشتر می‌شود. 

تبیین تفکر خطرناک «انتخاب مطمئن و مشارکت حداقلی» 

دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی تصریح کرد: الان متأسفانه برخی جریانات و گروه‌های سیاسی منافع شخصی و گروهی خود را در عدم حضور مردم می‌بینند و تفکر انتخاب مطمئن با مشارکت حداقلی را ترویج می‌کنند در حالی که راهبرد همیشگی نظام و رهبری، مشارکت حداکثری مردم بدون توجه به برنده انتخابات است.

وی یادآور شد: چنین گروه‌ها و جریاناتی به هیچ وجه دلسوز مردم، نظام و کشور نیستند بلکه منافقانی هستند که بعضا خود را انقلابی هم جلوه می‌دهند. نظام و انقلاب به حضور اکثریت مردم در انتخابات نیاز دارد نه اقلیت. صاحبان این تفکر به کلیت نظام، آرمان‌های انقلاب و منویات امام (ره) و رهبری ضربه می‌زنند و رسانه‌ها و نخبگان متعهد باید اهداف و ماهیت این جریان‌ها را برای مردم تبیین کنند و آنها را در حاشیه نگه داشته و نگذارند در متن اجتماعی و سیاسی حضور پررنگی داشته باشند.

عزیزی با بیان اینکه این تفکر خطرناک روی دیگر سکه جریانات و رسانه‌های بیگانه مخالف انقلاب و نظام است، گفت: این دو دسته با دو نگاه متفاوت، یک هدف را دنبال می‌کنند که آن هم تهی کردن مردمسالاری دینی و جمهوریت از معنای واقعی خود است و اگر این تفکر در جامعه اجازه بروز و ظهور پیدا کند، جامعه را بیش از پیش از حضور فعال در عرصه سیاسی از جمله مشارکت در انتخابات ناامید می‌کند. لذا این وظیفه همه فعالان و دلسوزان انقلاب است که حقیقت این تفکر و جریانات و گروه‌های معتقد به آن را که در تقابل با راهبرد مشارکت حداکثری رهبر انقلاب فعالیت می‌کنند، برای مردم روشن کنند.   

ضرورت توجه مسئولان به مطالبات اصلی مردم  

دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی با اشاره به تمرکز قوای سه‌گانه در بحث حجاب در چند وقت اخیر و کم‌توجهی به مقوله اقتصاد و معیشت گفت: به اعتقاد من در بحث حجاب مسیر اشتباهی در حال طی شدن است و تا زمانی که نگاه‌ها نسبت به مردم اصلاح نشود هر چقدر در حوزه حجاب به شکل کنونی حرکت شود نتایج معکوسی در حوزه اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت و این در ادامه در حوزه سیاسی به افزایش نارضایتی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. الان مسئولان باید خطیر بودن شرایط کشور را درک کرده و با اولویت‌بندی، مسائل و مطالبات اصلی مردم را مورد توجه قرار دهند.    

گفت‌وگو از مهدی مخبری      

انتهای پیام
captcha