تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری مرکزی منعقد شد
کد خبر: 4162698
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری مرکزی منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و استانداری استان مرکزی با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریت جهادی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت‌ استان امضا شد.

حسن مسلمی نائینی و فرزاد مخلص الائمه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، با توجه به ضرورت سرعت بخشیدن به پیشرفت فرهنگی، علمی و فناوری، در راستای چشم‌انداز پیشرفت و توسعه استان و سند آمایش استان مرکزی و به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریت جهادی و تجارب این نهاد انقلابی در عرصه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و استانداری مرکزی امروز، 23 مردادماه بین حسن مسلمی‌نائینی و فرزاد مخلص‌الائمه امضا شد.

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، در این مراسم اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جهاددانشگاهی پویا بودن است که اگر این نهاد سکون داشت شاید تا الان از بین رفته بود، مانند نهادهایی که دیگر وجود ندارند.

وی افزود: جهاددانشگاهی در دهه اول فعالیت خود به دلیل وجود مشکلات در دانشگاه، با انتخاب اساتید، دانشجویان و مدیران شایسته به مدیریت آن کمک می‌کرد و همچنین کارهای فرهنگی را در دانشگاه‌ها بر عهده داشت.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به ورود این نهاد به حوزه آموزشی کشور گفت: در یک دهه نیز که متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها زیاد شد، جهاددانشگاهی با تأسیس مؤسسات غیرانتفاعی به این حوزه ورود کرد و می‌توان گفت اولین مؤسسات کشور در این زمینه برای جهاددانشگاهی بود. در حال حاضر نیز 16 هزار دانشجو در دو دانشگاه این نهاد در تهران و یزد مشغول تحصیل هستند.

مسلمی‌نائینی ادامه داد: این نهاد در حال حاضر دارای 6 مؤسسه آموزش عالی، 150 مرکز آموزش کوتاه مدت، بالغ بر 100 واحد سازمانی دارد.

وی با تأکید بر این‌که از همان ابتدا در جهاددانشگاهی باور به جوانان وجود داشت، افزود: این نهاد همچنین در یک دهه نیز در حوزه فناوری و پزشکی موفقیت‌های خوبی داشته که مرحوم کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان نمونه‌ای از این فعالیت‌ها است که در حوزه سلول‌های بنیادی و ناباروری کار بزرگی را آغاز کرد که همچنان در حال گسترش است و در زمینه خون بند ناف و دیابت و ... نیز کارهای خوبی در این نهاد انجام شده است.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به تأسیس مرکز نخستی‌سانان در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، بیان کرد:  از این نوع مرکز در تعداد کمی از کشورها وجود دارد و هدف آن بر روی مغز و علوم شناختی با استفاده از نوعی میمون که شباهت زیادی از نظر ژنتیکی با انسان دارد، است.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی به این بلوغ رسیده است که فراتر از مرزهای علم حرکت کند، گفت: اگر این مرکز راه‌اندازی شود بسیاری از محققان در بحث هوش مصنوعی و علوم شناختی می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

مسلمی‌نائینی با اشاره به این‌که این مرکز تا دهه فجر افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: می‌توان گفت این گسترده‌تر شدن همان کار مرحوم کاظمی آشتیانی با آن ایده و اعتقادی است که داشت.

حسن مسلمی نائینی و فرزاد مخلص الائمه

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه صنعتی نیز کارهای خوبی توسط جهاددانشگاهی انجام شده که برخی از آن‌ها کارهای بر زمین مانده‌ای بود، مانند طراحی و ساخت مته‌های حفاری، دکل‌های نفتی، فرستنده‌ها و گیرنده‌ها و یو پی اس های برق. در حوزه کشاورزی و دام‌پروری نیز در حوزه امنیت غذایی، اصلاح نژاد دام سبک و سنگین کارهایی انجام شده است. پژوهشگاه‌های این نهاد با ورود به حوزه پرورش و اصلاح نژاد دام‌های سنگین تلاش دارند امنیت غذایی کشور در حوزه گوشت و شیر را فراهم کنند.

وی افزود: در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی این نهاد نیز با نگهداری و ذخیره‌سازی سلول‌های حیوانات در حال انقراض و در پژوهشکده گیاهان دارویی نیز در حوزه گیاهان دارویی کارهای متفاوتی انجام شده است.

مسلمی‌نائینی با اشاره به اهمیت حمایت از جهاددانشگاهی گفت: حمایت از جهاددانشگاهی مشکل کشور را حل می‌کند؛ مانند یکی از معاونان وقت صداوسیما که با اعتماد به جهاددانشگاهی توانست هم نیاز صدا‌و سیما را تأمین کند و باعث خودکفایی کشور شود.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه خبر هم این نهاد خبرگزاری ایسنا را تأسیس کرد که در حال حاضر از پرمخاطب‌ترین خبرگزاری‌های کشور است. خبرگزاری ایکنا نیز از دیگر خبرگزاری‌های این نهاد است که اخبار خود را به 21 زبان منتشر می‌کند. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز از مراکزی است که پیش‌بینی‌های آن نزدیک به واقعیت است.

وی در پایان با بیان این‌که مناظرات دانشجویی نیز از دیگر فعالیت‌های این نهاد است که تاکنون 11 دوره آن برگزار شده است گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه بتوانیم خدمتی به استان مرکزی داشته باشیم.

تعامل با جهاددانشگاهی برای برداشتن گام‌های بلند در استان مرکزی

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، با اشاره به ارتباط تنگاتنگ با جهاددانشگاهی به‌ویژه در حوزه صنعت نفت و پروژه دکل‌های حفاری اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی است که مقام معظم رهبری به آن توجه دارند.

وی با اشاره به این‌که در استان مرکزی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد، گفت: با توجه به فراز و فرودهای جهاددانشگاهی در این استان، زمان آن رسیده تا این واحد به دوره شکوفایی خود بازگردد.

مخلص‌الائمه با بیان این‌که جمع بزرگی از چهره‌های علمی کشور از کوچک‌ترین شهر این استان (آشتیان) هستند، گفت: مقام معظم رهبری نیز فرمودند که این سرزمین دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که بخش عمده‌ای از توان فرهنگی و علوم سیاسی کشور از آنجا برخواسته است. در حوزه کشاورزی نیز ویژگی‌های شاخصی دارد.

استانداری مرکزی با اشاره به این‌که اولین شرکت تولید تجهیزات سنگین در استان مرکزی تأسیس شده است، اظهار کرد: به لحاظ تنوعی در استان همه چیز داریم و این موضوع این ظرفیت را ایجاد کرده است تا با کمک جهاددانشگاهی و تعامل با این نهاد گام‌های بلندی را در استان برداریم.

وی به وجود ظرفیت‌های نخبگانی در این استان اشاره کرد و ادامه داد: جهاددانشگاهی پیشگام حرکت علمی کشور استان است. در سال‌های گذشته در حوزه درمان ناباروری در استان کارهایی انجام شده است که زمینه توسعه آن وجود دارد.

جلسه عقد تفاهم نامه بین استانداری مرکزی با جهاد دانشگاهی

مخلص‌الائمه با اشاره به کارهایی که در استان و با همکاری جهاددانشگاهی استان مرکزی در حال انجام است، مانند رویداد و نهضت نان کامل، گیاهان دارویی و ... افزود: جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی استان نیز حرکت کرده است و از خبرگزاری ایکنا نیز درخواست داریم در رویداد قرآنی معجزه قرن با ما همکاری کند.

پیشنهاد ایجاد بنیاد کاظمی آشتیانی در استان مرکزی

محسن مرادی، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی، نیز به بیان فعالیت‌های این واحد پرداخت و گفت: قدمت این واحد با خود جهاددانشگاهی یکی است، اما متناسب با قدمت خود پیش نرفته است.

وی با اشاره به اینکه با استانداری تعامل و همکاری‌های خوبی داریم و در ستاد تحول استانداری عضو هستیم افزود: در این واحد به کمک جدی دانشی و علمی نیاز داریم.

وی با اشاره به عدم شناخت مسئولان از جهاددانشگاهی و فعالیت‌های آن گفت: پیشنهاد ایجاد بنیاد کاظمی آشتیانی را در استان را داریم.

در ادامه تفاهم‌نامه همکاری دو طرف با حضور یعقوب فتح‌الهی، معاون پژوهش و فناوری، حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس، امیر طهرانچی، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و اسد رازانی، سرپرست اداره کل امور واحدها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و مراکز جهاددانشگاهی به امضا رسید.

استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، علمی، آموزشی، تحقیقاتی، فناوری، سلامت، کارآفرینی و ... در راستای تحول دانش‌بنیان و پیشرفت استان مرکزی و طرح‌ها و برنامه‌های تحولی تأمین‌کننده منافع ملی و استانی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

از زمینه‌های همکاری مشترک این تفاهم‌نامه می‌توان به راه‌اندازی مرکز مطالعات و خدمات تخصصی سنگ در استان مرکزی با هدف توسعه فناوری‌های معدن و صنعت استان، راه‌اندازی شهرک جامع و تخصصی گیاهان دارویی و تولید فرآورده‌های گیاهی دارویی و صنایع تبدیلی در استان مرکزی، گسترش و تجهیز مرکز خدمات تخصصی درمان ناباروری و هدایت و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده با همکاری دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری به‌منظور حمایت از فناوران اشاره کرد.

تدوین سند توسعه آموزش‌های مهارتی استان مرکزی و برگزاری دوره‌های مهارتی ویژه آموزش کارکنان سازمان‌ها و ادارات استان به صورت دوره‌های تخصصی حضوری و مجازی، ایجاد و تجهیز مرکز خدمات تخصصی در حوزه انرژی، تدوین برنامه راهبردی ـ عملیاتی شهر و شهرداری‌های استان، تدوین پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای برای پروژه‌های فرهنگی، اقتصادی و عمرانی، اجرای طرح‌های پیمایشی در زمینه‌های مختلف و مورد نیاز دستگاه‌ها و سازمان‌ها، ایجاد مرکز گفتمان امامین انقلاب اسلامی در استان مرکزی، ایجاد قرارگاه ملی جهادی دانشجویان در استان مرکزی و برگزاری آزمون‌های استخدامی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌های اجرایی استان از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک عنوان شده در این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام
captcha