خبرنگاری، روایتگری امید در جامعه است
کد خبر: 4163049
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
آیت‌الله رمضانی:

خبرنگاری، روایتگری امید در جامعه است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه امروزه باید خبرنگاران امید به آینده را به بشریت تزریق کنند، گفت: خبرنگاری یک نوع روایت‌گری است. زمانی که کار پیام‌رسانی صورت می‌گیرد، به یاد حضرت زینب(س) می‌افتیم، حضرت زینب(س) زیباترین روایت‌گری را از واقعه عاشورا داشت و ایشان توانست چگونگی و چرایی واقعه کربلا را به تصویر بکشد.

آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد در آیین تجلیل از خبرنگاران و عوامل خبرگزاری اهل‌بیت (ع) ابنا، حضور یافت و ضمن بازدید از تحریریه جدید این خبرگزاری، به سخنرانی پرداخت.

آیت‌الله رمضانی در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و قدردانی از زحمات عوامل خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت(ع) ابنا گفت: خداوند را حمد و ثنا می‌گوییم که خدمتگذار اهل‌بیت(ع) هستیم و معارف اهل‌بیت(ع) را به جهانیان معرفی می‌کنیم. سامان دادن به یک تشکیلات، از مهم‌ترین کار‌ها است و به این جهت از مدیریت ابنا به خاطر سامان دادن به این خبرگزاری بین‌المللی تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون در مسیر بالفعل شدن ظرفیت‌ها، شاهد یک نگاه جهادی در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و خبرگزاری ابنا هستیم و این خبرگزاری علاوه بر تقویت محتوایی، باید زبان‌های مختلف را نیز فعال‌تر کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه خبرنگاری یک نوع روایت‌گری است، افزود: زمانی که کار پیام‌رسانی صورت می‌گیرد، به یاد حضرت زینب(س) می‌افتیم و رفتار‌های ایشان مصداق بارز یک اخلاق رسانه‌ای است. حضرت زینب(س) زیباترین روایت‌گری را از واقعه عاشورا داشت و ایشان توانست چگونگی و چرایی واقعه کربلا را به تصویر بکشد.

استاد سطوح عالی حوزه افزود: حضرت زینب(س) اجازه نداد درباره واقعه عاشورا، تحریف صورت بگیرد و اگر به مستندات اولیه متصل باشیم، می‌بینیم ایشان جهاد بزرگی را انجام داد و مانع به وجود آمدن تحریف لفظی و معنوی در واقعه عاشورا شد.

رمضانی با اشاره به ویژگی‌های نظام اسلامی اظهار کرد: در نظام ماکیاولیستی برای قدرت و تثبیت آن از هر ابزاری استفاده می‌شود، در حالی که در نظام اسلامی این گونه نیست. مدیریت آینده از آن کسانی است که بهترین نوع اخلاق و عقلانیت را ترویج کنند. در غرب شاهد بحران‌های اخلاق و معنویت هستیم که بحران‌هایی راهبردی است.

وی درباره رسالت رسانه‌ها در قبال انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: انقلاب اسلامی معجزه قرن بود و در بحث رسانه باید به این مسئله توجه داشته باشیم که اتفاقات بزرگی در پی آن رخ داد و دشمنان به دنبال این هستند که انقلاب استمرار نداشته باشد؛ رهبر انقلاب فرمودند که دشمنان مدام از «سقوط نظام اسلامی در شش ماه آتی»، سخن می‌گفتند؛ ده‌ها از این شش ماه‌ها پیش آمده، اما نظام اسلامی باقی مانده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه امروزه باید خبرنگاران امید به آینده را به بشریت تزریق کنند، اضافه کرد: ترویج ناامیدی پاسخ نمی‌دهد و هیچ نتیجه‌ای به دنبال ندارد. نباید هیچ وقت از این حرکت بزرگی که صورت گرفته، ناامید باشیم وظیفه ما این است که با توجه به امیدی که انقلاب اسلامی در دل مستضعفان به وجود آورد، اقدامات موثری انجام بدهیم.

وی درباره کید‌ها و توطئه‌های دشمنان اظهار کرد: در سوره نساء آمده است: «وَلَا تَهِنُوا فِی ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ»؛ بعد از کار بزرگی که انجام دادید، باید مراقب نقشه دشمن باشید و در خنثی کردن آن سستی نکنید. براساس این آیه باید به جامعه امید تزریق شود.

رمضانی بر افزایش آرامش روانی و پرهیز از تنش‌های غیرضروری در فعالیت رسانه‌ای تأکید کرد و ادامه داد: رعایت صداقت و انصاف در خبررسانی، از جمله مواردی است که در اخلاق رسانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. البته رعایت صداقت و انصاف برای همه حوزه‌ها مهم است، اما در اخلاق رسانه‌ای اهمیت بیشتری دارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: منطق ما در نظام اسلامی با منطق ماکیاولیستی در نظام غیراسلامی متفاوت است، ما معتقدیم صداقت، فضیلت اخلاقی است و همه فضیلت‌های اخلاقی مطابق فطرت هستند، لذا اخلاقی شدن رسانه‌ها نقش مهمی در اخلاقی شدن جامعه دارد. امروزه رسانه‌های معاند با بی‌اخلاقی و ایجاد یأس و ناامیدی می‌خواهند آحاد جامعه را نسبت به اهمّ وظایفی که دارند، ناامید کنند.

وی به اهمیت عدالت اشاره کرد و گفت: از نظر ما عدالت در همه جا محور است و در هر مسئله‌ای عدالت باید در محوریت باشد. آنچه از آیات استفاده می‌شود این است که صلح بر مبنای عدالت است، حتی جنگ هم باید بر محور عدالت باشد.

رمضانی گفت: امروزه واژه‌ها را وارونه کرده‌اند؛ در غرب در کنار واژه جهاد، خشونت به ذهن می‌آید و این موجب شده است که برخی از روشنفکران خواستار برچیده شدن آیات جهاد از قرآن شدند! در حالی که اسلام همان طور که بر رحمانیت تاکید می‌کند و رسول اکرم (ص) به عنوان «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» مبعوث شد، در جای خود از مقاومت سخن به میان آمده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه باید به دنبال ارتقای سواد رسانه‌ای باشیم و سواد جامعه را ارتقاء دهیم، افزود: باید خطوط رسانه‌ای دشمن را شناسایی کنیم؛ ضمن اینکه کار ایجابی می‌کنیم باید به دنبال شناسایی خطوط دشمن باشیم، چون دشمن به دنبال این است که فرهنگ اهل‌بیت(ع) بر جهان حاکم نشود و نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهد، در حالی که پیشرفت‌های زیادی را در کشور داشتیم.

وی ادامه داد: دو قطب‌سازی و نفرت‌پراکنی در جامعه از جمله خطوط خبری دشمن است؛ دشمن در بحث رسانه‌ای به دنبال بی‌اعتبارکردن روحانیت است، چون روحانیت جایگاه بزرگی دارد و دشمن به دنبال ضربه زدن به این صنف است.

 رمضانی در ادامه، خبرگزاری اهل‌بیت (ع)  را در مسیر تحول دانست و تصریح کرد: خبرگزاری ابنا ارتقا پیدا کرده است. این خبرگزاری باید گام‌های بلندی بردارد و این گام‌ها به افق بزرگی نیاز دارد و امروز برای فعالیت در خبرگزاری ابنا بستر خوبی به لحاظ امکانات فراهم شده است.

وی با تاکید بر بروز و ظهور اخبار و محتوای شیعی و اهل‌بیتی در این خبرگزاری تاکید کرد: خبرگزاری ابنا باید در خصوص فعالیت درباره موضوعاتی مثل سبک زندگی اهل‌بیتی برنامه‌ریزی داشته باشد و شخصیت‌ها و مؤسسات شیعی در جهان را معرفی کند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به فرارسیدن موعد اربعین حسینی گفت: خبرگزاری ابنا می‌تواند در اربعین بدرخشد و برای این رویداد مهم برنامه‌های متنوعی تدارک ببیند. زیارت اربعین اتفاق بزرگی است که ما هنوز نتوانستیم به خوبی آن را تحلیل کنیم. آزادگان جهان اعم از شیعیان و مسلمانان در مراسم زیارت اربعین حضور پیدا می‌کنند و ما باید جهت روایت این اتفاق بزرگ، فعالیت درخوری انجام دهیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) درباره اهتمام خود به خبرگزاری اهل‌بیت (ع)، بیان کرد: من به صورت روزانه خبرگزاری ابنا را پیگیری می‌کنم و چندین بار به این خبرگزاری سرمی‌زنم. امروز خبرگزاری ابنا، سامان بهتری پیدا کرده، باید نیرو‌های آن برای حضور موثرتر در عرصه بین‌المللی آموزش‌های لازم را ببینند. خبرگزاری ابنا به منظور تعمیق برنامه‌های خود، باید با معاونت‌های مختلف مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) مثل شبکه ثقلین، بنیاد بین‌المللی عاشورا و دانشگاه اهل‌بیت(ع) تعامل موثری داشته باشد.

در پایان سخنان خود یادآور شد: در بخش تولید محتوا خبرگزاری ابنا لازم است به گونه‌ای عمل کند که مرجعیت علمی و حتی مرجعیت معنوی را به دست آورد.

انتهای پیام
captcha