روح مکتب عاشورا در کلام سخنوران آیینی نمود پیدا می‌کند
کد خبر: 4163152
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸

روح مکتب عاشورا در کلام سخنوران آیینی نمود پیدا می‌کند

استاندار کردستان شعر آیینی را به عنوان یک میراث ادبی توصیف کرد و گفت: روح مکتب عاشورا در کلام سخنوران آیینی نمود پیدا می‌کند.

شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان امروز، ۲۶ مرداد در شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه از دست‌اندرکاران برگزاری این محفل عاشورایی قدردانی کرد و مقدم هنرمندانی که از جای جای ایران همیشه سربلند، امروز مهمان شهرستان شهیدپرور قروه شده‌اند را ارج نهاد.

وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای بعد از انقلاب که تا قبل از آن شاید کمتر بیان شده بود، تعمیق معرفت و شناخت عمومی نسبت به معارف دینی و به ویژه نهضت عاشورا و شخصیت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است.

استاندار کردستان بیان کرد: این کنگره از باب هنری و ادبی  و قرائت اشعار زیبای آن یکی از بهترین مجالس و محافل ارزشمندی است که  بهره‌ و نشاط معنوی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: در فضاهای علمی و حوزه‌های علمیه این عمق معرفت نسبت به واقعه عظیم کربلا وجود داشت اما امروز شناخت نسبت به مقام حضرت علی(ع) و یاران ابا عبدالله الحسین (ع) دستاورد بزرگ و ثمره کار شاعران آئینی و عاشورایی است لذا با توجه به تأثیر فوق‌العاده این اشعار باید این نقش به همت شاعران آئینی جدی گرفته شود.

زارعی‌کوشا اظهار کرد: شعر عاشورایی و آئینی فقط یک جلوه و ژانر خاصی از ادبیات،  شعر و ادب نیست بلکه یک تأثیر فوق‌العاده در مفاهیم دینی و معرفتی دارد و این شعر جوابگوی بسیاری از نیازهای معنوی است مشروط بر این‌که شاعران ما آشنا با آیات قرآن، نهج‌البلاغه و روایات مسلط بر حقیقت ماجرای عاشورا  باشند.

استاندار کردستان شعر آیینی را به عنوان یک میراث ادبی توصیف کرد و گفت: روح مکتب عاشورا در کلام سخنوران آیینی نمود پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام عابدین رستمی، دبیر شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه در ادامه این مراسم گفت: این کنگره امسال در دو بخش عاشورایی و ایثار و شهادت برگزار شد و ۳۳۲ اثر از ۲۶ استان و ۵۶ شهر به این کنگره ارسال شد.

وی از افزایش ۱۰ درصدی استقبال شعرا از این کنگره خبر داد و افزود: دغدغه این کنگره که یک میراث معنوی است، باید از دالان‌های تاریخی بگذرد و آثار باید ماندگار شود.

دبیر شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی، قروه را دروازه فرهنگی کردستان نام برد و یادآور شد: کنگره عاشورایی با وحدتی مثال‌زدنی ۱۶ دوره برگزار شده و در طول این ۱۶ دوره، ۱۶ جلد کتاب عاشورایی رونمایی شده است.

انتهای پیام
captcha