بانویی که خانه‌اش محفل روضه دهه هشتادی‌ها شد
کد خبر: 4165207
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

بانویی که خانه‌اش محفل روضه دهه هشتادی‌ها شد

بانی روضه دهه هشتادی‌ها در بیرجند گفت: نوجوانان احتیاج دارند که جذب جریانات اجتماعی مذهبی و پرشور مختص خود شده و در این اجتماعات به توسعه افکار بپردازند. اگر نوجوانان از شرکت در این‌گونه اجتماعات باز داشته شوند ممکن است جذب اجتماعاتی آسیب‌زا شوند.

روضه دهه هشتادی‌ها در بیرجند

فهیمه حسینی، بانی روضه دهه هشتادی‌ها در بیرجند که خود طلبه سطح دو حوزه بوده و خانه‌اش را محفلی برای عزاداری نسل جدید قرار داده است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: محافل روضه‌خوانی بسیار در محلات برگزار می‌شود که البته نوجوانان و کودکان نیز همراه مادرانشان در این جلسات حضور دارند، اما خلأ نبود روضه مخصوص نسل جدید در جامعه دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه دختران نوجوان و جوان دائماً سرگرم فضای مجازی هستند، افزود: با تفکر به این موضوع تصمیم گرفتم روضه‌ای مختص این دختران برگزار کنم و تنها دغدغه‌ام حضور پررنگ دختران در محفلی بود که همه افراد شرکت‌کننده در آن هم‌سن‌وسالانشان هستند، پس به فکر برگزاری این روضه افتادم تا بتوانم ترویج فرهنگ عاشورایی را از طریق این روضه‌ها دنبال کنم.

این بانوی طلبه با بیان اینکه خانه‌ام را آماده برگزاری روضه کرده و از یک سخنران برای حضور در مراسم دعوت کردم، اظهار کرد: رفتار این سخنران برایم بسیار مهم بود و با دقت بسیار انتخابش کردم، چراکه قرار بود نسلی را جذب معارف حسینی کند که شاید برایشان به‌صورت اختصاصی در این زمینه چندان وقت نگذاشته‌ایم. بنابراین، هر اندازه این‌گونه مراسم در جامعه گسترش پیدا کند، فرهنگ عاشورایی بیشتر بسط خواهد یافت.

حسینی با بیان اینکه علاوه بر روضه و عزاداری، امام‌شناسی نیز باید مدنظر ما قرار گیرد، تصریح کرد: پس از برگزاری روضه اباعبدالله(ع)، فکر برگزاری دوره‌های آموزشی را در سر دارم و سعی خواهم کرد دوره کامل امام‌شناسی و بهره‌گیری از زندگی و پندهای امامان را در برنامه داشته باشم، چراکه یکی از ضعف‌های ما در نظام آموزشی همین عدم توجه به سبک زندگی امامان است، امری که بیش از درس‌های متداول در زندگی مورد نیاز است، اما هیچ‌گاه آن‌چنان که باید برای فرزندانمان به آن نپرداخته‌ایم.

وی افزود: حضور در این مراسم به معنای ترویج فرهنگ حسینی در بطن جامعه و فرهنگ‌سازی آن از طریق نوجوانان و جوانان در مدرسه و سپس در خانواده و جامعه است. نوجوانان احتیاج دارند که جذب جریانات اجتماعی پرشور شده و در این اجتماعات به توسعه افکار بپردازند. اگر نوجوانان از شرکت در این‌گونه اجتماعات بازداشته شوند ممکن است جذب اجتماعاتی آسیب‌زا شده یا دچار عقب‌ماندگی در مهارت‌ها شوند.

حسینی با بیان اینکه نوجوان وقتی با دوستانش در محیط روضه و یا مجلس عزای حسینی به مصائب این خاندان فکر می‌کند، حالت‌ها و احساساتی را تجربه می‌کند که تفاوت زیادی با احساسات و مشغولیت‌های قبلی او دارند، تصریح کرد: همین تفاوت زیاد فرصت و زمان مناسبی را ایجاد می‌کند تا بعد از محرم شروعی با انگیزه‌تر و با تفکر نسبت به اهل بیت(ع) شکل گیرد.

این بانوی طلبه با بیان اینکه گذشته از آثار مثبت دینی عزاداری برای امام حسین(ع)، آثار اجتماعی و روانی این عزاداری‌ها را نباید نادیده گرفت، گفت: فرهنگ اهل بیت(ع) باید در زندگی‌ها جاری شود و راه مهم این امر توجه به بازگویی دائمی زندگی ائمه اطهار(ع) برای نوجوانان است. گاهی هر چه در دست داریم باید برای تحول در ذهن و افکار فزندانمان در اختیار بگذاریم تا از مسیر حق دور نشوند. یادمان باشد اگر امروز این نسل را جدی نگیریم، دشمن با تولید محتواهای ضدارزشی خوراک نامناسبی به آنان خواهد داد و تمام آینده آنان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha