حیات فرهنگی امام حسین(ع) در اربعین به تبلور می‌رسد
کد خبر: 4166673
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

حیات فرهنگی امام حسین(ع) در اربعین به تبلور می‌رسد

رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار گفت: حیات فرهنگی اباعبدالله حسین(ع) در اربعین به تبلور و ظهور می‌رسد و در طول تاریخ محل ظهور مؤمنان شد.

اربعینبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مهدی طائب، رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار، در نشست مجازی که امروز 13 مردادماه برگزار شد اظهار کرد: سخنی منسوب به پیامبر اسلام(ص) با این مضمون که اسلام نبوی‌الحدوث و حسینی‌البقاء است، وجود دارد، یعنی اگر آغازش با پیامبر(ص) بوده، استمرار آن با خون سرخ اباعبدالله است، به این معنا که اگر امام حسین(ع) در برابر جبهه مقابل این‌گونه به جهاد تبیین نمی‌پرداختند و دار و ندار خود را در این راه فدا نمی‌کردند، اسلام باقی نمی‌ماند. بنابراین بقای اسلام، مرهون عاشوراست.

وی با طرح این مطلب که بارانداز اسلام کجاست و اسلام تا کجا باید به جلو برود، ادامه داد: بارانداز اسلام، نقطه حاکمیت واحد حق بر زمین است و اینکه همه زمین تحت سایه عدالت توحیدی الهی قرار گیرد، نه به این معنا که عدالت در سایه شرک معنا دارد، بلکه عدالت تنها در سایه توحید معنا دارد، به این معنا که خود عدالت هم هدف نیست، بلکه مسیری برای کمال بشر از برای آن ابدیت آخرتی است ورسیدن به جامعه‌ای که در آن کل بشریت و تمامی اهالی زمین بتوانند در سایه عدالت و عدالت توحیدی زندگی کنند.

طائب اظهار کرد: این اتفاق نه در زمان پیامبر اکرم(ص) و نه پس از ایشان اتفاق نیفتاد. شاید به‌طور نسبی برخی جاها نسبت به دیگر مکان‌ها ظلم کمتری بود، اما عدالت استقرار نیافته بود، در حالی‌که تحقق این جامعه، آرزوی انبیای الهی بوده است. در زمان امام حسین(ع) چنان پیش رفت که می‌گفتند چنین آرزویی غلط است و این آرزو به سمت دفن شدن می‌رفت، اما با آفریده شدن صحنه عاشورا این موضوع از یک آروزی تقریباٌ مرده به یک آرزوی زنده تبدیل می‌شود.

وی با تأکید بر استمرار در خصوص چگونگی این تبدیل شدن بیان کرد: حرکت عاشورا توسط حضرت زینب(س) و تبلیغ و بازگشت در اربعین به کربلا و اولین زیارت موجب شد این حرکت از یک آرزوی دفن شده به یک آرزوی زنده تبدیل شود. عبارت زینب(س) در برابر یزید که فرمود «و الله لاتخمد نورنا» به این معنا که این وعده الهی است و شما نمی‌توانید آن را خاموش کنید و نور اسلامِ توحیدیِ عدالت‌مدار محقق خواهد شد. حسین‏‌بن ‏علی (ع) وقتی مدار عدالت توحیدی الهی قرار می‌گیرد، نیزه بر قلبش زده می‌شود.

طائب ادامه داد: این وعده الهی است و محقق می‌شود، از سوی خداوند به تمامی بشر که طی تاریخ در انتظار آن است، بنابراین اصل حرکت استمراری را نمی‌توان از حرکت عاشورا انقطاع داد، اما پیوند بشریت با عاشورا آرام آرام شکل گرفت، در شام اولین تحول ایجاد می‌‎شود، هنگامی‌که زینب(س) وارد شام می‌شود، در ابتدای ورود به دستگاه یزید مورد اهانت قرار می‌گیرد، اما در پایان جلسه ورق بر می‌گردد، تکریم می‌شوند و یزید عبیدالله را لعن می‌کند. بدین‌ترتیب چراغ هدایت روشن می‌شود و در طول تاریخ آنقدر باید حرکت ‌کند تا بشریت را فراگیرد و بشریت به این درک برسد که «هل من ناصر» بوده و باید پاسخ دهد.

وی با طرح این پرسش که «هل من ناصر» ابا عبدالله در روز عاشورا برای که بود؟ بیان کرد: با توجه به هویت فداکار و ایثارگری امام حسین(ع)، مسلماً برای نجات جان شخص خودشان نبوده است، بنابراین مسئله نجات هویت شخصی نیست، بلکه مقصود نجات هویت حقوقی است، او منادی حق، چراغ راه هدایت است و همه باید فدا شوند تا این چراغ خاموش نشود، زیرا خاموشی مصباح حق مرادف با ظلمات، گمراه شدن و به چاه افتادن مردم است.

طائب ادامه داد: بنابراین تقاضای حضرت برای نجات هویت حقوقی‌ای بوده که پس از آن روز و کشته شدن ایشان از طریق امام سجاد(ع) ادامه پیدا کرد. در زمانه کنونی نیز «هل من ناصر» امام زمان (عج) است. تداوم عاشورا برای زیاد شدن افرادی است که در مقابل دشمن از امام خود محافظت کردند. این افراد باید به اندازه‌ای زیاد شوند که موازنه عاشورا امام حسینی شود، زیرا در روز عاشورا، موازنه به سمت یزید بود، مردم حزب شیطان را اجابت کردند و حزب‌الله عددش اقل بود، نتیجه شهادت امام حسین(ع) می‌شود، همان‌طور که پیامبر در جامعه مکه یاورانش در اقلیت بودند و در نتیجه به مدینه هجرت کرد.

یاور شدن زینب(س) در زیارت اربعین به ظهور رسید

وی اظهار کرد: بدین‌ترتیب درک، فهم و هضم بشریت از عاشورا روز به روز بیشتر شد. یاوری زینب(س) هنگامی که اسیر بود در زیارت اربعین به ظهور رسید، بنابراین حیات فرهنگی اباعبدالله حسین(ع) در اربعین به تبلور و ظهور می‌رسد و در طول تاریخ محل ظهور مؤمنان شد.

طائب با اشاره به اینکه در کربلا هر دو گروه خود را مؤمن می‌دانستند، ادامه داد: دشمنان امام حسین(ع) اولیایشان طاغوت بود، اما ادعای ایمان داشتند، ولی و یاور جبهه امام حسین(ع) که مؤمنان واقعی بودند، خداوند است، پس آنجا محل تمییز ایمان صحیح است. در طول تاریخ همیشه جبهه باطل با زیارت امام حسین(ع) مخالف و با موانع روبه‌رو بوده است و مؤمنان همیشه این مشکلات را به جان خریدند، بنابراین زیارت اربعین ممیز مؤمن از غیر مؤمن است.

وی با اشاره به کسانی‌که در این مسیر زائر می‌شوند، گفت: اربعین، نماد کسانی است که در جبهه مقابله حق و باطل، در جبهه حق می‌ایستند. یکی از ویژگی‌ها و نشانه‌های مؤمن در زیارت اربعین، اظهار است، چرا که امام حسین(ع) به زینب(س) سفارش کرد از عاشورا تا زمان بازگشت به کربلا گریه نکند، لذا بازگشت به کربلا در اربعین کاملاً برنامه‌ریزی شده اتفاق می‌افتد، زیرا هنگام اظهار و فریاد برای امام زمان(عج) است.

طائب بیان کرد: معادله قدرت بین حق و باطل باید به سمت حق تغییر کند تا حق امکان ظهور پیدا کند. اینکه حضرت بقیه‌الله(عج) هم‌اکنون در پس پرده غیبت است، به این دلیل که معادله قدرت استکبار به‌گونه‌ای است که در وضعیت موجود امکان دفاع نداریم، اما از کجا به دشمنان بفهمانیم که نیرو در حال آماده شدن است؟

وی با قرائت آیه 60 سوره انفال بیان کرد: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم ... هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آن‌ها [دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید!» اگر باعث ترس دشمن شوید، نبرد کم تلفات می‌شود و صحنه برای امام حق خالی می‌شود، چنانکه در فتح مکه و جنگ بدر پیامبر از این روش استفاده کردند.

طائب تصریح کرد: بشریت نسبت به امام حق مسئول است. جالب است بدانید درباره بقیه‌الله اعظم اختلاف مذهبی وجود ندارد و مشترک بین همه مذاهب است و مضمون حدیث «یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعْدَ مَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً» که در دیگر مذاهب و ادیان نیز وجود دارد، بنابراین دشمن امام عصر، دشمن همه ادیان است.

اربعین، شمشیر کشیدن برای امام زمان(عج) در جنگ نرم است

وی با بیان اینکه امروز شناسایی دشمن امام زمان(عج) راحت است، ادامه داد: دشمن با دیدن قدرت شما عقب‌نشینی می‌کند، اربعین اظهار قدرت و شمشیر کشیدن برای امام زمان (عج) در جنگ نرم است. قرآن، عملیات نرم است، از ابتدا تاکنون چرا نتوانسته دشمن را عقب بنشاند، زیرا قرآن باید در ظرف انسان تبلور یابد، بنابراین ویژگی نیروهای حق(کربلایی‌ها) این است که سخت‌هایی هستند که به اعتقادات نرم الهی مزین شده‌اند.

طائب با اشاره به تعبیر امام علی(ع) در جنگ صفین درباره سربازان امام حق «و حملوا بصائرهم علی اسیافهم ... همانا بصیرت‌ها و اندیشه‌های روشن و حساب شده خود را بر شمشیرهای خود حمل می‌کردند» گفت: چگونه شهید سلیمانی، شهید حججی و ... تحولاتی در دنیا ایجاد کردند، زیرا مزین به زینت توحید الهی، فنا فی الله، بصیرت دشمن‌شناسی و ولی‌شناسی شده‌اند.

وی اظهار کرد: این راهپیمایی مدیر ظاهری نداشته است، امام زمان(عج) آن را مدیریت کردند، اگرچه روایت خاصی درباره پیاده‌روی در این روز نبینید، اما به این دلیل که مراجع تقلید ما، روات احادیث هستند، رفتارهایشان بر اساس فهمی است که از روایات داشتند، بنابراین پیاده‌روی مراجع در اربعین، اتصال به رهبر اصلی که امام باشد، است، چون پیاده‌روی اربعین، تظاهر به قدرتی است که به امام زمان(عج) منسوب است و هر چه اربعین پربارتر شود، اقدامات استکبار ضعیف‌تر می‌شود و جهان به‌سمت قدرت مهدوی بالاتر می‌رود.

طائب با اشاره به آثار راهپیمایی اربعین بیان کرد: راهپیمایی اربعین، اظهار قدرت بقیه‌الله اعظم برای تغییر موازنه قدرت بین حق و باطل است و  اگر این اظهار قدرت اتفاق بیفتد می‌توانیم بگوییم جامعه دارد برای آن ظهور بزرگ آماده می‌شود.

وی ضمن اشاره به کسب دانش هسته‌ای و نظامی ایران پس از جنگ اظهار کرد: شاید در بسیاری مواقع متوجه حساسیت حرکت‌هایی که صورت می‌دهیم، نباشیم، چنانکه ایستادگی و مقاومت رزمندگان در ایام دفاع مقدس موجب شد امروز جبهه حق توانمندی‌های فراوانی در عرصه دفاعی داشته باشد و این قدرت و توانمندی در خدمت امام زمان(عج) است.

طائب تصریح کرد: این چنین حرکت‌هایی می‌خواهد سطح اثرگذاری عملی را مورد درک ما قرار دهد و بدانیم این راهپیمایی چگونه برای آن حرکت بزرگ یاورسازی می‌کند، به میزانی که حساسیت حرکتی را دریابیم، به همان میزان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. حرکت راهپیمایی اربعین تظاهر قدرت برای امام زمان(عج) است.

معیت با امام زمان(عج) در زیارت اربعین تمرین می‌شود

وی ادامه داد: یکی از کارکردها و اثراتی که مفهوم زیارت اربعین را با مهدودیت در کنار هم قرار می‌دهد، نقش تظاهری و قدرت‌بخشی به جبهه حق و به انفعال کشیدن جبهه باطل است، همچنین معیت با امام زمان(عج) که به‌نوعی در این زیارت تمرین می‌شود. در این راهپیمایی همه کنار هم غذا می‌خورند، استراحت می‌کنند، این تمرین همراهی با معصوم را چگونه می‌توان تعمیق کرد؟ این حرکت و راهپیمایی به این دلیل است که نگذاریم برای امام زمان(عج) کار به عاشورا برسد، زیارت اربعین نماد روز عاشوراست که در آن ثروت و نژاد رنگ می‌بازد و فقط یار مشاهده می‌شود.

طائب گفت: امام خمینی(ره) زمانی‌که حج مصادف با یکی از عملیات شد، فرمودند ای نشستگان خانه خدا برای ایستادگان در جبهه خدا دعا کنید. بنابراین اربعین، همان احرام پوشیدگانی است که به میدان نصرت حق آمده‌اند، بنابراین اربعین برشی از جامعه مهدوی است که در حال شکل‌گیری و هویت است و همراهی با امام موجب می‌شود که انسان کامل شوی.

انتهای پیام
captcha