روایتی متقن برای پاسخ به شبهات جوانان درباره کربلا
کد خبر: 4166934
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
نگاهی به کتاب «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا»

روایتی متقن برای پاسخ به شبهات جوانان درباره کربلا

کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا» به عنوان مقتلی پژوهشی و تاریخی با امتیاز ویژه بهره بردن از منابع پیش از قرن چهارم هجری در کنار روایتی ناب از قهرمانان عاشورا به دنبال پاسخ به شبهات و سوالات تاریخی نسل جوان درباره اتفاقات سال 61 هجری قمری است.

به گزارش ایکنا؛ از قرن‌ها پیش تاکنون درباره واقعه عاشورا کتاب‌های متعددی تالیف و تدوین شده ‌است. کتاب‌هایی که به عنوان «مقتل» شناخته می‌شوند و تلاش شده ‌است تا همه اتفاقات آن روز با ذکر جزییات افراد، گفته‌ها، حوادث و مکان در این کتاب‌ها بیاید. این کتاب‌های قدیمی در گذر زمان مورد توجه نویسندگان، تاریخ نگاران، ادیبان و شعرا قرار داشته و علاوه بر بازنویسی، اختصار و شرح و بسط، به عنوان منبع نگارش کتاب‌های دیگر در سبک‌های مختلف استفاده شده‌ است.

یکی از جدیدترین تالیفات درباره واقعه عاشورا کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا» به قلم محمدهادی زاهدی است که انتشارات به‌نشر آن را منتشر و در فاصله زمانی کوتاه به چاپ دوم رسیده است.

متقن، موثق و خوش‌خوان

از مهمترین ویژگی‌هایی که در نخستین نگاه به این اثر می‌توان دریافت؛ توجه به این نکته است که راقم سطور این کتاب در تالیف و نگارش آن از کهن‌ترین منابع موجود در خصوص واقعه عاشورا بهره برده و اثرش را بر اساس خط زمانی منظم، اتفاقات و شخصیت‌هایی که به صحنه عاشورا وارد شده، نقش‌آفرینی کرده و آسماین شده‌اند تنظیم کرده است.

دال این ادعا آن که محمدهادی زاهدی نویسنده این اثر در مقدمه کتاب «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» قصه متولد شدن این اثر را به اختصار شرح داده است. اینکه در «امالی» شیخ صدوق به روایتی از امام صادق (ع) بر می‌خورد و ذهن کنجکاو و پژوهشگر نویسنده را وامی‌دارد تا به دنبال تکمیل آن مقتل؛ چند خطی، به تحقیق و جستجو در سایر منابع بپردازد و اثری بیافریند که متقن، موثق و خوش‌خوان باشد و هم به شبهات و سوالات نسل جوان پاسخ دهد.

زاهدی با آوردن ۱۰۹ عنوان، همه رویدادهای قیام حسین (ع) را با استفاده از منابع معتبری چون «مقتل ابی مخنف»، «الامامه و السیاسه»، «اخبار الطوال»، «اخبار الدولة العباسیه»، «انساب الاشراف»، «مقتل الحسین طبرانی» و الارشاد شیخ مفید و «مروج الذهب» به مخاطب ارائه کرده است.

نکته حائز اهمیت آن است تمامی این منابع متعلق به اولین سده‌های پس از واقعه عاشورا است و هیچ منبعی از قرن چهارم هجری به بعد مورد استفاده مولف قرار نگرفته‌ است.

روایتی متقن برای پاسخ به شبهات و سوالات تاریخی نسل جوان

پاسخ به شبهات تاریخی

کتاب «شهادت‌نامه امام حسین(ع) و شهیدان کربلا» با آغاز ماجرای اعلام ولیعهدی یزید آغاز می‌شود، با جریان مخالفت‌های عوام و خواص ادامه می‌یابد، با ماجرای «مسلم بن عقیلم» رنگ خون می‌گیرد و همراه با کاروان امام حسین(ع) از مکه تا کربلا پیش می‌آید، با قهرمانان کربلا یک به یک قصه می‌گوید و با حماسه زینبی به اوج می‌رسد و با بیان سرنوشت یزید به پایان می‌رسد.

نظم و توالی و روان بودن متن شهادت‌نامه، از مهم‌ترین نقاط قوت این کتاب است و پاسخ‌گویی به شبهات پر بسامد درفضای مجازی بر اساس دلایل تاریخی مانند «قصه آب و پرسش‌های مربوط به آن»، «جغرافیای کربلا»، «ترکیب جمعیتی کوفه» و ... از دیگر ویژگی‌های این اثر به حساب می‌آید.

بهره بردن از منابع پیش از قرن چهارم هجری این فرصت را به خواننده می‌دهد تا شباهت‌ها و تفاوت‌های مقاتل و هم چنین کاستی‌های برخی منابع در بیان وقایع را دریابید است.

کتاب «شهادت‌نامه امام حسین (ع) و شهیدان کربلا» در کمتر از 250 صفحه رقعی، هر آن‌چه درباره قهرمانان و آدم‌ها و وقایع عاشورا است، به صفحه کاغذ جاری کرده‌است و این جامعیت در عین اختصار، علاوه بر مخاطب عام، برای وعاظ و مداحان اهل بیت(ع) نیز می‌تواند قابل توجه و مفید باشد.

شعاع نور خدا

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

حسین تجلی بخش تمام خوبی‌های انسانی بر روی زمین است؛ عشق و محبت، ایمان و صلابت، انسان‌دوستی و مدارا، دین‌باوری و مردم‌داری، بزرگواری و گذشت، ایثار و جوانمردی... در فرهنگ حسین به زیبایی و روشنی متبلور شده‌اند.

حسین آیینه‌ای خدایی است که در یک ظهر تب‌آلود، نور حق را در گستره زمین بازتاباند و شعاع نور خدا را تا ابد در زندگی انسان جریان بخشید.

کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا» » به قلم محمدهادی زاهدی توس طانتشارات به‌نشر، در ۲۳۰ صفحه، شمارگان 1000، با طراحی جلد پارسا صادقیان و قیمت ۳۸ هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha