آغاز «فصل شکوفه‌های نخل» در نیستان
کد خبر: 4166945
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

آغاز «فصل شکوفه‌های نخل» در نیستان

«فصل شکوفه‌های نخل» به قلم محدثه دلنواز روایتی از تردید دشمنان در یورش به خاندان امام حسین(ع) و خیمه‌های به جا مانده از حادثه کربلا به زبان یکی از لشکرسان عمر سعد است.

به گزارش ایکنا؛ کتاب « فصل شکوفه‌های نخل» به قلم محدثه دلنواز؛ داستانی بلند است از آنچه بر خاندان عصمت، طهارت و اهل‌ بیت رسول اکرم(ص) پس از حادثه عاشورا گذشته است. این داستان از زاویه دید اشقیا و به طور مشخص یکی از مرددین لشکر «عمر سعد» بازخوانی و روایت می‌شود.

داستان از عصر عاشورا و حمله لشکر یزیدیان به خیمه‌های برجای مانده از امام حسین(ع) شروع، در ادامه ماجرای اسیری خاندان اهل‌ بیت (ع)، حرکت، حضور در کوفه و… را بازگو می‌کند.

آنچنانکه اشاره شد این داستان از زبان یکی از لشکریان «عمر سعد» بازگو می‌شود. سربازی که دلخوش دارد که در نبرد عاشورا حتی یک تیر نیز پرتاب نکرده است اما از نزدیک شاهد واقعه بوده، با مشاهده میزان خونخواری و نابکاری لشکر در برخورد با خاندان و یاران امام حسین(ع) دچار تردید در فعل و عملش شده است. او سعی می‌کند در منازعه با همکاران خود به نوعی دست به توجیه خود بزند.

خطبه‌های شاعرانه از چشم زیبا بین کربلا

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب اما بازخوانی خطبه و گفتارهای سیدالساجدین(ع) و حضرت زینب(س) در جریان اسارت در کوفه و شام با مردم، ابن زیاد و یاران آنها است.

این بازنویسی شکلی شاعرانه، حماسی و در عین حال توام با شخصیت‌پردازی‌ داستانی است. همین موضوع بر تاثیرگذاری آن افزوده است. روایت نویسنده از منازعه کلامی حضرت زینب(س) با ابن زیاد و منازعه پرشور کلامی امام سجاد(ع) با مردم کوفه در حالی که اسیر و در بند در کوچه‌های کوفه به سوی کاخ ابن زیاد در حرکت هستند از جذاب‌ترین بخش‌های این روایت داستانی است.

آغاز «فصل شکوفه‌های نخل» در نیستان

شکستن حرمت حریم رسول الله(ص)

در کنار این ماجرا، شرح جنایت لشکر یزیدی در منطقه حره، در ادامه حمله به مدینه النبی، شکستن حرمت حریم و مسجد رسول الله(ص) توسط آنها در قالب تصویرسازی داستانی نیز از بخش‌های قابل اعتنای کتاب به شمار می‌رود.

«فصل شکوفه‌های نخل» کتابی خوش‌ذوق در تصویرسازی از اشخاص و موقعیت‌های سال‌های دهه ۶۰ هجری است؛ سال‌هایی پرآشوب و آکنده از نزاع و خونریزی در میان حکومت بنی‌امیه و سال‌های غربت آل رسول‌الل استه.

هنر نویسنده کتاب اما این بوده که توانسته به کلمات در کتاب حرکت و جان ببخشد و شکلی تصویری به آنها ببخشد تا مخاطب اثرش با خوانش متن بتواند به سادگی آنچه بازگو می‌شود را پیش چشم خود ببیند و مرزهای تاریخ را با سرعت و دقت حس و درک کند.

داستان بلند «فصل شکوفه‌های نخل»؛ روایتی شنیده و ناشنیده از تردید دشمن در کربلا به قلم محدثه دلنواز در 256 صفحه توسط نشر نیستان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha